- tis 27 nov 2018, 23:04
#1283276
Tack för några kloka kommentarer, särskilt från Aida.
Kan börja med att förklara varför just dessa modeller är tilltänkta. Jag har som sagt en XC70 som jag är nöjd med så det normala vore ju att uppdatera till en V90 CC då man skulle kunna tro att de liknar varann vad gäller komfort etc men att V90 CC då skulle vara ett par snäpp bättre på allt.
När jag hade kikat på V90 CC så var jag in i firman mittemot och de hade då endast BMW 520 Xdrive som motsvarade denna V90 CC sedan var jag till Audi och deras nya är ju Audi A6 40 Tdi, (nya Allroad har inte kommit ännu och att köpa en "gammal" modell känns fel, det händer så oerhört mycket nu på kort tid vad gäller ny teknik och nya smarta funktioner så en modell som är ett par år gammal känns verkligen gammal när det kommer till gränssnittet dvs digitala instrumentbrädor etc.).
Sedan tyckte jag Passat Alltrack var ett bättre val att kika på än en vanlig Passat och till sist då denna Mercedes E200d som konkurrerar med priset framförallt ihop med komfort, 4-matic tror jag inte går att få på den om det ska vara fleet edition samt i så fall skulle det dra iväg ännu lite till. Jag kan förtydliga att grundpris på denna E200d är 341.000 kr men med de paket jag lagt till, Premium 25', Vinterpaket 12.5', Svarta skinnsäten 19', Metallic 10, Förarassistans 14'(behöver Adaptiv farthållare) Drag 10', Burmester stereo 10', Akustik paket 11', samt rattvärme o nåt till så är jag uppe i 480.000 kr, då är det inte lika mycket ett kap som de där 341.000 kr....samtidigt ska jag ha bilen i tre år som är en rätt lång tid så man vill ju ta med allt som kan göra bilandet lite trevligare.
Men av era kommentarer att döma så borde man kanske prova en V90 med laminerade rutor, jag har ju dock lite svårt för V90's utseende, V90 CC gör sig bättre helt enkelt. Den upplevs lite kortare även om den inte är det. Bakdelen på V90 från bakdörren och bakåt är något för lång helt enkelt samt där borde varit något plåtveck i karossen som på BMW eller nåt så hade det nog blivit bättre. Har f.ö. provat nya V60 D4 som gick fint men även den gick bort när man kom ut på motorvägen och det var framförallt vindljud som tog överhand, inte harmoniskt alls, men upp till 100-110 km/h gick den fint. Det är även där som de flesta fallerar men alltså inte Mercedes o inte Audin heller ska sägas samt även BMW klarade sig fint. Sen ska sägas att en V60 D4 landar på ungefär samma pris som en V90 CC och då känns det mer rimligt att titta på V90 CC eller då vanliga V90 och förlika sig med den långa profilen från sidan. Framifrån är den ju riktigt ok. Sen när det gäller Pilot Assist som jag sett många gilla skarpt, gissar att den håller bilen rätt stadigt på rätt kurs mellan linjerna som är uppskattat men är det verkligen så stabilt, måste man inte parera rätt mycket till o från beroende på hur bra vägmarkeringarna är?
Jag har inte beställt nån bil än och jag har ändrat mig ett par gånger redan under processen men just nu håller jag på och mentalt ställer in mig på att Mercedesen ser ok ut trots allt...eller....