Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1279826
plamek skrev:Det jag saknar mest från min XC70 är möjligheten att lasta fyra däck stående på bredd i bagageutrymmet.
Samt utrymmet under golvet i bagaget, där gick det att stuva in en hel del bra-att-ha saker.
Och sikten vid A-stolpen var bättre.
Sluta! Nu börjar jag också sakna min. Det var en riktigt bra bil, fattar egentligen inte varför jag bytte. Detta nyhetens behagBild
#1279875
Flajjan skrev: lör 03 nov 2018, 12:00 Jag böt bort min XC70 när V90 var helt ny, var väl 10:e V90cc i Sverige när jag fick min levererad, hade jag backat tiden hade jag inte bytt bort min XC70 mot en V90CC.
Visserligen OT men när hämtade du ut din CC, tror att jag också var hyfsat tidig då jag fick den före beräknad leverans.
#1279908
Har haft XC70, XC60 gamla modellen och nu V90CC. D4 AWD på samtliga.

Motor och växellåda är överlägset bättre i V90CC. Någon tyckte den var seg, och lite seg är den i standard drive mode men byt till performance så är den pigg.

För mig tog det ett tag att komma överens med nya infotainmentsystemet, men nu när jag vant mig tycker jag att det är bra mycket bättre än i de andra bilarna.

Man sitter lite lägre, lite sportigare kanske man kan säga. Men höjer man upp sätet och rätar upp det så går det att få till traktorkänslan som man hade i XC70.

Utrymmet i kupén och förarmiljön är långt bättre än de andra bilarna. Lite mindre sikt runt om men för mig var det bara en vanesak. Det är ju inga små fönster eller speglar på något sätt.

Bagaget är sämre om man med det menar mindre. Sluttande bakruta tar bort en hel del möjligheter att få in skrymmande kollin. Dock sväljer det mycket, så om man har många väskor och liknande är det inga problem.

Jag gillade min XC70 väldigt mycket men gillar min V90CC ännu mer. Dock är det två väldigt olika bilar så den stora frågan är om du vill ha en väldigt bruksig bil eller en mer sportig kombi som tål en del men inte lika mycket.

Sätena klagas det en del på ovan, och de är helt klart hårdare. Mindre svampiga kan man också säga. Jag kör GBG-Jämtland med jämna mellanrum och V90CC är den första bil jag inte fått träsmak av eller kramp i gaspedalsbenet av. Den är helt överlägsen på långfärd, både komforten och hur den uppför sig på vägen.

Sent from my ONEPLUS A6013 using Tapatalk

#1279913
AndS skrev:
Flajjan skrev: lör 03 nov 2018, 12:00 Jag böt bort min XC70 när V90 var helt ny, var väl 10:e V90cc i Sverige när jag fick min levererad, hade jag backat tiden hade jag inte bytt bort min XC70 mot en V90CC.
Visserligen OT men när hämtade du ut din CC, tror att jag också var hyfsat tidig då jag fick den före beräknad leverans.
Jag fick min i alla fall 10 mars 2017. Det måste vara tidigt?
#1279947
Om man funderar på det där med sluttande bakruta kontra lasta väskor inför semesterresor, kan man alltid skaffa anpassade väskor för just V90/CC:
https://www.carparts-expert.com/luggage ... etail.html
https://www.car-bags.com/en/shop/car-ba ... etail.html
En väska var och fortfarande plats till annat.
Jag har funderat på att skaffa en uppsättning, men det har inte blivit av.
#1279955
En V90 har väl stort bagage på samma sätt som en stor sedan. Det får plats massor men det går inte att bara ösa in saker som i en klassisk kombi.. Poängen med att köpa en kombi istället för en sedan försvinner lite imho men alla är vi olika..
#1280039
SBergdahl skrev: lör 10 nov 2018, 17:27 En V90 har väl stort bagage på samma sätt som en stor sedan. Det får plats massor men det går inte att bara ösa in saker som i en klassisk kombi.. Poängen med att köpa en kombi istället för en sedan försvinner lite imho men alla är vi olika..
Inte är det som en sedan, eller hur menar du?
Fäller man något av baksätena eller båda får du ett stort lastutrymme och du kan också fylla ända upp i taket, vilket du aldrig kan få med en sedan.
Hade själv en V70 tidigare och inte är det någon större skillnad men man får stuva lite annorlunda jämfört med den, speciellt nyttja utrymmet längst in mot baksätet.
#1282943
Jag står också i färd med att byta från XC70 till en ny bil, jag var helt inställd på en V90 CC men så hyrde jag en och tyckte väl att den var inte helt övertygande och då var det framförallt ljudnivån i 120 km/h dvs när man kör på svensk motorväg vilket jag gör väldigt mycket, däcksljud/vindbrus samt växellådan som tvekar rätt mycket och medför en inte så mjuk körning som man skulle förvänta sig.

Nu är ljudminnet det sämsta minne man har tydligen så när man provkör olika bilar är det inte helt lätt att göra en rättvis bedömning, olika däckstorlek/däckmärke spelar ju framförallt in väldigt mycket, vissa demobilar har akustikrutor runtom etc.
Nu har jag efter många provturer och lånat hem bilar över helg etc etc kommit fram till att av V90 CC D4 AWD (inget adaptivt chassi och inga akustik/laminerade rutor), BMW 520 Touring XDrive Innovation paket (med EDC/adaptivt chassi men inga Akustik rutor) , Audi A6 Avant 40 TDi Quattro (med EDC/adaptivt chassi och med Akustikrutor), Passat Alltrack (med akustik och Adaptivt chassi, dock inte på demobilen) samt till sist Mercedes E klass Kombi 200D med automat (Fleet Edition plus skinnsäten samt med akustikpaket men utan luftfjädring samt lite mindre motor och ingen AWD).

Så ligger nu Mercedes E klass 200D kombi (150 hk diesel) och med sin Fleet Edition paket plus lite extra allra bäst till. Jag vet, den påminner på något sätt om gamla Ford Scorpio på 90-talet den som såg lite ut som en val, men när man kör den så blir man så lugn och harmonisk. Nya Audi A6 hade samma egenskap dvs att man infann sig i ett lugn men tyvärr var Audins säten alltför smala och ryggstödet för hårt, jag vet att Audins säten blir bättre efter ett tag när man suttit ner dom men nja ändå. BMW'n var väldigt trevlig men jag gjorde misstaget att provköra en demobil som var 530D och den var supertrevlig, men också superdyr och jag var ju ute efter en 520D men då föreföll den nästan lite trist samt BMW'n inbjöd väldigt mycket till aktiv körning det var nästan svårt att få till den där lugna harmoniska känslan som man är ute efter.

Passat Alltrack kändes given tills jag kom ut på motorvägen, över 110 km/ kom det väldigt mycket vindsljud (dock inte så mycket däcksljud) det verkligen ven om bilen, samt det knarrade och lät en del inne i bilen, inte riktigt samma kvalitet som övriga bilar jag provat, samt växellådan tvekade och skapade ibland ett dovt resonansljud i vissa farter men klart trevlig bil och sköna säten.

Så har vi då V90 CC - jag ska vara ärlig och säga att jag köper hellre en svensk bil (i alla fall en del pengar som stannar i Sverige) men frågan är hur man ska göra för att slippa framförallt däcksljud och vindbrus samt lite nervös växellåda kan jag tycka, inte det där lugna sävliga som jag kan tycka att min nuvarande XC70 har även om den knattrar på rätt högt den motorn samt har en del däcksljud etc för sig, när man nu provat dessa nyare bilar. Är det adaptivt chassi och laminerade/akustikrutor som behövs på V90 CC och sen är det bra? Det verkar ju vara många här som gillar V90 CC skarpt och jag är också nöjd med nuvarande bil och Bilias anläggning i Uppsala är jag supernöjd med men kör man ca 3500 mil per år så blir man lite kräsen på just ljud och rullkomfort, står man dagligen i bilköer ut från Sthlm vill man inte har en ryckig växellåda...
Jag undrar mest om någon gjort samma jämförelse och kommit fram till samma slutsats samt om det finns bra och enkla sätt att göra även V90 CC lika lugn och harmonisk som denna Mercedes E klass 200D, obs det är alltså inte E klass 220D som varit med i tester i bil tidningar samt den går inte att bygga på Mercedes hemsida.
Oj, blev ett långt inlägg detta, men om ni kan övertyga mig om att jag bör välja en V90 CC istället för ovan nämnda så vore det rätt skönt måste jag erkänna, hade ju bestämt en V90 CC från början innan andra bilar provades och ställde till det.....när det gäller pris så ligger Mercedes och Passat Alltrack i samma nivå, sedan V90 CC ca 40.000 kr högre (har med B&W stereon...) därefter Audi ca 20.000 kr till samt BMW ännu ca 50.000 kr till. Så ett spann mellan ca 470-590 kr, inga billiga bilar direkt men men...

Tacksam för kloka kommentarer.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11
Bruten fjäder framvagn

Vanligt med brusten vänster fjäder p&ari[…]

Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]

Köpråd V60 etanol

Jag funderar på att köpa en V60 som g&a[…]

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]