- mån 26 nov 2018, 12:02
#1282943
Jag står också i färd med att byta från XC70 till en ny bil, jag var helt inställd på en V90 CC men så hyrde jag en och tyckte väl att den var inte helt övertygande och då var det framförallt ljudnivån i 120 km/h dvs när man kör på svensk motorväg vilket jag gör väldigt mycket, däcksljud/vindbrus samt växellådan som tvekar rätt mycket och medför en inte så mjuk körning som man skulle förvänta sig.
Nu är ljudminnet det sämsta minne man har tydligen så när man provkör olika bilar är det inte helt lätt att göra en rättvis bedömning, olika däckstorlek/däckmärke spelar ju framförallt in väldigt mycket, vissa demobilar har akustikrutor runtom etc.
Nu har jag efter många provturer och lånat hem bilar över helg etc etc kommit fram till att av V90 CC D4 AWD (inget adaptivt chassi och inga akustik/laminerade rutor), BMW 520 Touring XDrive Innovation paket (med EDC/adaptivt chassi men inga Akustik rutor) , Audi A6 Avant 40 TDi Quattro (med EDC/adaptivt chassi och med Akustikrutor), Passat Alltrack (med akustik och Adaptivt chassi, dock inte på demobilen) samt till sist Mercedes E klass Kombi 200D med automat (Fleet Edition plus skinnsäten samt med akustikpaket men utan luftfjädring samt lite mindre motor och ingen AWD).
Så ligger nu Mercedes E klass 200D kombi (150 hk diesel) och med sin Fleet Edition paket plus lite extra allra bäst till. Jag vet, den påminner på något sätt om gamla Ford Scorpio på 90-talet den som såg lite ut som en val, men när man kör den så blir man så lugn och harmonisk. Nya Audi A6 hade samma egenskap dvs att man infann sig i ett lugn men tyvärr var Audins säten alltför smala och ryggstödet för hårt, jag vet att Audins säten blir bättre efter ett tag när man suttit ner dom men nja ändå. BMW'n var väldigt trevlig men jag gjorde misstaget att provköra en demobil som var 530D och den var supertrevlig, men också superdyr och jag var ju ute efter en 520D men då föreföll den nästan lite trist samt BMW'n inbjöd väldigt mycket till aktiv körning det var nästan svårt att få till den där lugna harmoniska känslan som man är ute efter.
Passat Alltrack kändes given tills jag kom ut på motorvägen, över 110 km/ kom det väldigt mycket vindsljud (dock inte så mycket däcksljud) det verkligen ven om bilen, samt det knarrade och lät en del inne i bilen, inte riktigt samma kvalitet som övriga bilar jag provat, samt växellådan tvekade och skapade ibland ett dovt resonansljud i vissa farter men klart trevlig bil och sköna säten.
Så har vi då V90 CC - jag ska vara ärlig och säga att jag köper hellre en svensk bil (i alla fall en del pengar som stannar i Sverige) men frågan är hur man ska göra för att slippa framförallt däcksljud och vindbrus samt lite nervös växellåda kan jag tycka, inte det där lugna sävliga som jag kan tycka att min nuvarande XC70 har även om den knattrar på rätt högt den motorn samt har en del däcksljud etc för sig, när man nu provat dessa nyare bilar. Är det adaptivt chassi och laminerade/akustikrutor som behövs på V90 CC och sen är det bra? Det verkar ju vara många här som gillar V90 CC skarpt och jag är också nöjd med nuvarande bil och Bilias anläggning i Uppsala är jag supernöjd med men kör man ca 3500 mil per år så blir man lite kräsen på just ljud och rullkomfort, står man dagligen i bilköer ut från Sthlm vill man inte har en ryckig växellåda...
Jag undrar mest om någon gjort samma jämförelse och kommit fram till samma slutsats samt om det finns bra och enkla sätt att göra även V90 CC lika lugn och harmonisk som denna Mercedes E klass 200D, obs det är alltså inte E klass 220D som varit med i tester i bil tidningar samt den går inte att bygga på Mercedes hemsida.
Oj, blev ett långt inlägg detta, men om ni kan övertyga mig om att jag bör välja en V90 CC istället för ovan nämnda så vore det rätt skönt måste jag erkänna, hade ju bestämt en V90 CC från början innan andra bilar provades och ställde till det.....när det gäller pris så ligger Mercedes och Passat Alltrack i samma nivå, sedan V90 CC ca 40.000 kr högre (har med B&W stereon...) därefter Audi ca 20.000 kr till samt BMW ännu ca 50.000 kr till. Så ett spann mellan ca 470-590 kr, inga billiga bilar direkt men men...
Tacksam för kloka kommentarer.