Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1284964
refbob skrev: tor 06 dec 2018, 22:58 Antar att det kanske inte är någon större skillnad, men för mig ska den vara ordentligt robust i rejäl vinter.
Enligt en säljare jag pratat med så är XC70 en svårslagen vinterbil. Han hade uppfattningen att den är en bättre vinterbil än V90 CC i tuffare väglag. Men hur ofta är det så? Själv tycker jag V90 CC går fint på normal vinterväg. Men jag tror att att V90 kommer att slitas snabbare än en bruksigare XC70. Mera bling bling och mera repkänsliga material i en V90. Svarta knappar o lister och en stor klösbräda som fort blir flottig. Rostskyddet verkar vara klart sämre än förut. Men V90 CC ser modern ut.
[/quote]

Körkänslan i v90 är ju flera gånger bätte än xc70 som är könslös men bekväm.
#1316201
Tänkte bara återkoppla om valet av BMW 520 framför V90 CC efter ca 4 månaders användande. Utseende, tycker nog än att en V90 CC i svart metallic och rätt fälgar och lite krom/plast detaljer gör sig lite bättre i verkligheten.

BMW 520 i blue stone metallic är ganska diskret nästan lite tråkig efter några månader men efter en tvätt så brukar man ändra sig...

Användbarhet, måste ju säga att det är här som BMW blir riktigt bra, den är så väldigt genomtänkt på alla vis när det gäller telefon, spotify, navi ja allt handhavande med styrdonet vid växelspaken är överlägset än om man skulle behövt styra allt på skärmen. Massage i stolarna med olika program fungerar superbra och används flitigt. Komfortstolarna med cognac läder är riktigt sköna (för mig). Dämpningen med luftfjädring i bak samt EDC fram gör den väldigt behaglig på alla färder långa som korta. Harmon Kardon stereon lät lite klent i början med efter lite ändring på inställningarna och mycket spelande så är de numera riktigt bra. Växellådan tänker man inte ens på att den jobbar och det är väl ett riktigt bra betyg, inga ryck eller andra hyss, bara väldigt mjuka växlingar oavsett körning.

Nu till det enda som är lite negativt, det är styrningen, för bilen vill helst inte åka rakt fram, den vill helst av allt köras på en slingrig landsväg. Så när man kör på E4 så känns det som att man får hålla ratten lite väl hårt dvs det blir inte den där avslappnade körningen riktigt vad gäller styrningen. Som att styrningen är lite nervös på något sätt.

Det upplevdes aldrig med XC70 som jag minns. Jaja, man får väl försöka stå ut i 2½ år till med denna pärla...

När jag sett övriga bilar så här i efterhand på vägarna så¨är det nog bara V90 CC som jag tänkt att man kanske skulle valt, de övriga såsom Mercedes E200 (näe den är inte snygg...), Audi A6 (helt anonym så näe usch...), Passat Alltrack (Oj vad den är vanlig och tämligen trist...). Så nästa gång så kanske det sitter en lite trevligare motor i V90 CC så får det bli en sån!

I-landsbekymmer på hög nivå, verkligen.
#1316226
MichaelP skrev: mån 13 maj 2019, 17:23 Tänkte bara återkoppla om valet av BMW 520 framför V90 CC efter ca 4 månaders användande. Utseende, tycker nog än att en V90 CC i svart metallic och rätt fälgar och lite krom/plast detaljer gör sig lite bättre i verkligheten.

BMW 520 i blue stone metallic är ganska diskret nästan lite tråkig efter några månader men efter en tvätt så brukar man ändra sig...

Användbarhet, måste ju säga att det är här som BMW blir riktigt bra, den är så väldigt genomtänkt på alla vis när det gäller telefon, spotify, navi ja allt handhavande med styrdonet vid växelspaken är överlägset än om man skulle behövt styra allt på skärmen. Massage i stolarna med olika program fungerar superbra och används flitigt. Komfortstolarna med cognac läder är riktigt sköna (för mig). Dämpningen med luftfjädring i bak samt EDC fram gör den väldigt behaglig på alla färder långa som korta. Harmon Kardon stereon lät lite klent i början med efter lite ändring på inställningarna och mycket spelande så är de numera riktigt bra. Växellådan tänker man inte ens på att den jobbar och det är väl ett riktigt bra betyg, inga ryck eller andra hyss, bara väldigt mjuka växlingar oavsett körning.

Nu till det enda som är lite negativt, det är styrningen, för bilen vill helst inte åka rakt fram, den vill helst av allt köras på en slingrig landsväg. Så när man kör på E4 så känns det som att man får hålla ratten lite väl hårt dvs det blir inte den där avslappnade körningen riktigt vad gäller styrningen. Som att styrningen är lite nervös på något sätt.

Det upplevdes aldrig med XC70 som jag minns. Jaja, man får väl försöka stå ut i 2½ år till med denna pärla...

När jag sett övriga bilar så här i efterhand på vägarna så¨är det nog bara V90 CC som jag tänkt att man kanske skulle valt, de övriga såsom Mercedes E200 (näe den är inte snygg...), Audi A6 (helt anonym så näe usch...), Passat Alltrack (Oj vad den är vanlig och tämligen trist...). Så nästa gång så kanske det sitter en lite trevligare motor i V90 CC så får det bli en sån!

I-landsbekymmer på hög nivå, verkligen.
Ja fan vad jag saknar en mjukgående drivlina från BMW. Min kollega frågade om det var fel på bromsarna när nedväxlingarna ryckte vid stopp för rödljus. PTs kommentar: det där kommer du aldrig bli av med...
#1316293
MichaelP skrev:Tänkte bara återkoppla om valet av BMW 520 framför V90 CC efter ca 4 månaders användande. Utseende, tycker nog än att en V90 CC i svart metallic och rätt fälgar och lite krom/plast detaljer gör sig lite bättre i verkligheten.

BMW 520 i blue stone metallic är ganska diskret nästan lite tråkig efter några månader men efter en tvätt så brukar man ändra sig...

Användbarhet, måste ju säga att det är här som BMW blir riktigt bra, den är så väldigt genomtänkt på alla vis när det gäller telefon, spotify, navi ja allt handhavande med styrdonet vid växelspaken är överlägset än om man skulle behövt styra allt på skärmen. Massage i stolarna med olika program fungerar superbra och används flitigt. Komfortstolarna med cognac läder är riktigt sköna (för mig). Dämpningen med luftfjädring i bak samt EDC fram gör den väldigt behaglig på alla färder långa som korta. Harmon Kardon stereon lät lite klent i början med efter lite ändring på inställningarna och mycket spelande så är de numera riktigt bra. Växellådan tänker man inte ens på att den jobbar och det är väl ett riktigt bra betyg, inga ryck eller andra hyss, bara väldigt mjuka växlingar oavsett körning.

Nu till det enda som är lite negativt, det är styrningen, för bilen vill helst inte åka rakt fram, den vill helst av allt köras på en slingrig landsväg. Så när man kör på E4 så känns det som att man får hålla ratten lite väl hårt dvs det blir inte den där avslappnade körningen riktigt vad gäller styrningen. Som att styrningen är lite nervös på något sätt.

Det upplevdes aldrig med XC70 som jag minns. Jaja, man får väl försöka stå ut i 2½ år till med denna pärla...

När jag sett övriga bilar så här i efterhand på vägarna så¨är det nog bara V90 CC som jag tänkt att man kanske skulle valt, de övriga såsom Mercedes E200 (näe den är inte snygg...), Audi A6 (helt anonym så näe usch...), Passat Alltrack (Oj vad den är vanlig och tämligen trist...). Så nästa gång så kanske det sitter en lite trevligare motor i V90 CC så får det bli en sån!

I-landsbekymmer på hög nivå, verkligen.

Antar att man fortfarande inte kan få röststyrning på svenska ?
#1316497
Efter många år med XC70 blev det en V90CC D5 AWD i somras. Bilen upplevs som klart piggare (hade manuell låda innan). Det är endast ytterdimensionerna som jag inte riktigt kan vänja mig med. XC70-an såg man var den slutade - i V90CC har man ingen aning om. Man måste lite helt och hållet på beep-ljudet. Läskigt!
#1437904
En familjemedelm böt från XC70 till en vanlig V90 (firma bil). Nu vet jag inte hur stor skillnad det är i väghållning/körkänslan överlag på v90/CC men jag gillar XC70 brutalt mycket mer än V90 serien. Vet inte riktigt vart jag ska börja,
Ljudnivån i kupén var sämre i V90 (uppmätt) och märkbart på motorväg.
Värdelös sikt (hur tänkte Volvo där) vart tog säkerhetstänket vägen?
Helt klart sämre stolar även fast denna hade 'bra stolar'. XC70n är snyggare även fast detta är en nyare bil (smaksak).
Sämre last möjligheter...
Är man hundägare är ju XC70 guld.
Det ända jag kan komma på som jag gillade mer var responen i automatlådan.
Nästa bil blir definitivt en XC70 och inte V90 CC även fast V90 CC säkert är en fil bil på sitt sätt också.
#1437954
(Blir väl tjatigt nu) Så helt olika bilar.
V90 CC har ju fått den fantastiska egenskapen att man faktiskt kör bilen å inte bara åker med. ;-)
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]