Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av elpapo
#1281276
Från 245/45 18" Pirelli Ice Zero dubb till 245/45 18" Conti Viking 7 friktion idag, åkt ca 10mil. Resonansljudet är borta och däcken rullar tyst. Tyvärr upplever jag åkkomforten som hårdare och landsvägen hem kändes plötsligt sämre och minsta ojämnhet var närvarande, trots ett luftryck på endast 2,5 bar. Jag var säker på att de pumpat +3,0, men icke. Ryggen värkte under färd...

Jag hoppas verkligen att däcken upplevs mjukare/komfortablare efter "inkörning"!?
#1282162
Har nu kört två lite längre sträckor med vinterhjulen, andra säsongen.
Det som slår mig är hur Tyst det är nu mot tidigare. Skillnaden mot tdigare var att man har bytt kardanaxeln vilket även tog bort en del suspekt beteende samt vibrationer från bilen. Har inget att anmärka på ljudnivån (har även akustikrutor runtom kan tilläggas).

Rullar på dubb, Continental Conti Ice Contact 2.
V90 D4 AWD -18
#1299698
Vad hade du mer för suspekt beteende?
Jag har enorma problem med resonans ljud och vibrationer i min nya v90 d3 awd. Volvo skyller på däcken, rullar på nokian hakka R3. Men försökt reklamera dem till nokian. Deras utlåtande är dock att det är bilen som är boven. Då det inte är ett däckljud utan något i karossen som kommer i svängning mellan 25 km/h till 135km/h. Enormt störande i en för övrigt tyst bil.
Låter som en dock trombon eller att man blåser i kardanen...


quote=Xanthopteryx post_id=1282162 time=1542819228 user_id=58856]
Har nu kört två lite längre sträckor med vinterhjulen, andra säsongen.
Det som slår mig är hur Tyst det är nu mot tidigare. Skillnaden mot tdigare var att man har bytt kardanaxeln vilket även tog bort en del suspekt beteende samt vibrationer från bilen. Har inget att anmärka på ljudnivån (har även akustikrutor runtom kan tilläggas).

Rullar på dubb, Continental Conti Ice Contact 2.
V90 D4 AWD -18
[/quote]
#1300446
Har V90 D3 selv og var senest innom forhandler i dag hvor vi snakket om resonanslyden. Dette er merbart i bilen fra og med den starter og rulle fra 5-10 km/t. Forhandler sier det er dekk støy, jeg er uenig. Spiller ingen ingen rolle hvilket underlag man kjører på, samme lydbilde (grov/fin asfalt, grus, snø). Kjører på conti6 235/45R18. Veldig merkbart, høres ut som ulelyd/blåser i en flaske. Vanlig dekkstøy er mer romlete og lav frekvens. Testet v90cc hos forhandler, den har samme lyd.
#1317267
Jag hade en V90 D4 awd med samma irriterande resonansljud som det skrivs om i tråden. Det var ingen skillnad mellan sommar och vinterdäck. De försökte hävda att det berodde på däcken, men när jag påvisade att bilen blev knäpptyst om man fäller baksätet var det svårt för som att komma undan. Det blev även tyst från 135km/h och uppåt. Volvocars är mycket väl medvetna om problemet med resonansen men det finns ingen lösning fick jag till svar. Jag gjorde en reklamation på min bil och fick köpesumman tillbaka. Jag stod ut 140 mil med eländet.
Användarvisningsbild
av Spid3r
#1317277
Har Michelin sommar däck, när dessa monterades förra året så trodde jag att verkstan måste monterad däcken i motsatt riktning eller liknande, de låter så jäkla mycket.
Dock med Conti-vinterdäck är bilen väldigt tyst. Jag skyller på däcken jag. Men problemet är kanske större än så. Ser inte framemot bilsemester i sommar...
Min bil är en S90 D4 (2017) med 20" sommarhjul.
av Bigx86
#1317418
Nilson79 skrev: sön 19 maj 2019, 11:50 Jag hade en V90 D4 awd med samma irriterande resonansljud som det skrivs om i tråden. Det var ingen skillnad mellan sommar och vinterdäck. De försökte hävda att det berodde på däcken, men när jag påvisade att bilen blev knäpptyst om man fäller baksätet var det svårt för som att komma undan. Det blev även tyst från 135km/h och uppåt. Volvocars är mycket väl medvetna om problemet med resonansen men det finns ingen lösning fick jag till svar. Jag gjorde en reklamation på min bil och fick köpesumman tillbaka. Jag stod ut 140 mil med eländet.
Hur fungerar det när Volvocars köper tillbaka bilen? Vad är det dem betalar tillbaka? Jag köpte min bil från en icke-volvo handlare men med nybilsgarantin kvar. Anledningen till varför jag frågar är att jag också har problem med resonans+vibrationer i min bil och så här långt är jag ganska hopplös om att de kommer kunna lösa problemen.
#1317467
Jag lämnade tillbaka bilen hos återförsäljaren, sedan vet jag inte vad som händer mellan åf och volvocars.
Jag bara hänvisade till konsumentköplagen och gjorde en reklamation, bilen jag provkörde var knäpptyst och bilen jag fick levererad lät något alldeles förj*vligt. Det lät ungefär som att någon satt i bilen och blåste oavbrutet i en tom glasflaska.
Eftersom inte alla bilar är lika är det ingen produktegenskap, utan vissa bilar är det helt enkelt fel på. De fick några försök att lösa problemet, men misslyckades.

Då du inte har har köpt bilen ny hos en åf för Volvo och troligtvis har kunnat provköra bilen innan du köpte den blir det kanske krångligare.
Men det går ju att försöka att häva köpet med stöd av någon av paragraferna i konsumentköplagen.
T.ex har återförsäljaren bara två försök på sig att åtgärda ett fel som anses väsentligt av bilägaren.
Hoppas att det löser sig!
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]