Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1280025
Åker Continental 20” dubb och tycker inte det är något direkt oljud från dom. Enda gången man kan höra att man åker dubbat är vid inbromsning men annars åker jag behagligt utan stereo på.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1280181
Har lagt på friktionsdäck (Pirelli ICE ZERO F) nu istället för dubbdäcken som jag startade tråden om (Pirelli ICE ZERO).
Kan konstatera att bilen är sjukt mycket tystare MEN det finns fortfarande ett resonansljud som hörs lite i lägre hastigheter och ganska mycket mellan 80-120 km/h med vissa peakar i vissa specifika hastigheter. Då låter det riktigt högt.
Jag hör nästan inget när jag sitter i backsätet men massor i förarsätet.

Några tips?
Enligt Volvo så är det däckljud som man får leva med vilket jag tycker är helt sjukt
#1280312
Min personliga tekniker tyckte att jag skulle sänka trycket till 2.4 bar från mina 3 bar. Låter sjukt det är ju lägre än rekomendationerna. Fick pirelli p zero dubbfritt låter typ som ett vinande ljud. Hade jag fortfarande ljudet efter jag skänkt trycket skulle dom kolla däcken. Fick samma märke på sommardäcken å kör samma tryck 3 Bar utan det ljudet.
Däcken är 18 tum
av AndS
#1280347
2,4 är väl lägsta normalt tryck och lämpligt för vinterdäck på 18". 3,0 är inget man kör på men verkar som många av någon anledning trycker i för mycket luft.
#1280497
nille85 skrev:Min personliga tekniker tyckte att jag skulle sänka trycket till 2.4 bar från mina 3 bar. Låter sjukt det är ju lägre än rekomendationerna. Fick pirelli p zero dubbfritt låter typ som ett vinande ljud. Hade jag fortfarande ljudet efter jag skänkt trycket skulle dom kolla däcken. Fick samma märke på sommardäcken å kör samma tryck 3 Bar utan det ljudet.
Däcken är 18 tum
Varför 3 bar ? Låter som det är en däckverkstad som rekommenderat dig, stämmer det?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1280829
Har nu kört Pirelli ICE zero ca 400 mil och oljudet har till viss del försvunnit. Jag har ändrat däcktrycket till 2,7 runtom och där är nog en del av förklaringen och sen att däcken slitits in en del. Är man känslig för ljud kanske man ändå ska välja ett annat däck.
av AndS
#1281169
Idag åkte Conti 6 odubbat på, 235*55 18", som rullat en vinter ca 1000 mil och bilen går tyst och fint, faktiskt tystare än med motsvarande dimension av Michelin sommardäck, minns inte modell men det som låg på original för CC-bilarna. Kör med 2,4 bar även på vintern, vissa däcksfirmor säger att det ska läggas på 0,1-0,2 vintertid pga av lägre utomhustemperatur men inget man behöver göra då däcket ändå blir varmt och trycket ökar lite. Självklart märks det att de är mjukare även i väghållning men helt normalt om de ska fungera som friktionsdäck i vinterväglag. Men som sagt, här finns inga extra "resonanser".
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Har precis hämtat en my24. Elvärmaren […]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]