Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1277956
Gosein skrev:Jag har haft dubbdäck på mina bilar i 20 år men aldrig upplevt den här typen av ljud så att det skulle vara dubben har jag svårt att tro. Har Michelin på en en bil och hakka8 på en annan och där har det aldrig varit detta resonansljud. Jag väljer dubb och är beredd att ta ”dubbljudet” men inte att sitta i ett ljud som låter som att hjullagren ska skära. Tydligen inte ensam heller så då är det ju något fel.
Fast nu är det ju så att ex Pirelli har valt att ha ett annat mönster på dubben än den traditionella spetsen som gör att det skapas ljud, och hakka 9 har dubben på väldigt speciellt sätt som kan göra att dom också låter men hakka 9 är myxket tystare än pirelli.

Allt ser inte likadant ut som det gjorde för 20 år sedan.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Gosein
#1278035
stevvee skrev: tor 01 nov 2018, 07:40
Gosein skrev:Jag har haft dubbdäck på mina bilar i 20 år men aldrig upplevt den här typen av ljud så att det skulle vara dubben har jag svårt att tro. Har Michelin på en en bil och hakka8 på en annan och där har det aldrig varit detta resonansljud. Jag väljer dubb och är beredd att ta ”dubbljudet” men inte att sitta i ett ljud som låter som att hjullagren ska skära. Tydligen inte ensam heller så då är det ju något fel.
Fast nu är det ju så att ex Pirelli har valt att ha ett annat mönster på dubben än den traditionella spetsen som gör att det skapas ljud, och hakka 9 har dubben på väldigt speciellt sätt som kan göra att dom också låter men hakka 9 är myxket tystare än pirelli.

Allt ser inte likadant ut som det gjorde för 20 år sedan.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nu är det ju inte så att det var 20 år sen jag körde på dubb som du kanske tolkar det. Har kört på nya däck varannat år då jag kör ca 6000mil/år. Om nu Pirelli har detta problem borde inte volvo sälja dessa som”standard” då dom är bedrövliga.
#1278064
Gosein skrev:
stevvee skrev: tor 01 nov 2018, 07:40
Gosein skrev:Jag har haft dubbdäck på mina bilar i 20 år men aldrig upplevt den här typen av ljud så att det skulle vara dubben har jag svårt att tro. Har Michelin på en en bil och hakka8 på en annan och där har det aldrig varit detta resonansljud. Jag väljer dubb och är beredd att ta ”dubbljudet” men inte att sitta i ett ljud som låter som att hjullagren ska skära. Tydligen inte ensam heller så då är det ju något fel.
Fast nu är det ju så att ex Pirelli har valt att ha ett annat mönster på dubben än den traditionella spetsen som gör att det skapas ljud, och hakka 9 har dubben på väldigt speciellt sätt som kan göra att dom också låter men hakka 9 är myxket tystare än pirelli.

Allt ser inte likadant ut som det gjorde för 20 år sedan.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nu är det ju inte så att det var 20 år sen jag körde på dubb som du kanske tolkar det. Har kört på nya däck varannat år då jag kör ca 6000mil/år. Om nu Pirelli har detta problem borde inte volvo sälja dessa som”standard” då dom är bedrövliga.

Jag förstod att du åkt längre än så men att hänvisa till 20 års erfarenhet till att åka på dubb är meningslöst då bilar blivit annorlunda och även däcken.

Pirelli och något märke till är dom enda som levererar bilspecifika däck och då har dom säkert signat för att även sälja deras vinterdäck.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1278077
SRT skrev: tor 01 nov 2018, 00:03 Hakka 9 på S80 och dom ger då inget resonansljud varken i låg eller hög fart.Bästa vinterdäcken jag haft.
På med Hakka 9 på min XC60 idag, fasiken vad de låter, både däck och resonans. Antar det kommer att avta lite när de är inkörda...
Användarvisningsbild
av SRT
#1278193
Har inte relativt nya bilar någon form av ljudisolering när tydligen många av dessa förare upplever minsta oljud i bilen.Förmodligen är jag själv bullerskadad på dessa motorcyklar. :-)
#1278202
Som jag har förstått så betyder "VOL" märkningen som sommardäcken har, bland annat att de har ljudabsorberade skumgummi inuti... Finns det några motsvarande vinterdäck?

.
#1279688
Hur har ni löst det? Jag byter mina 18" Pirelli Ice Zero dubb inom kort, klarar tyvärr inte av oljudet. Vad ska jag byta till, fått höra och läst här att Nokian R8 är lika bullriga de?

Lutar åt dubbfritt istället, vågar inte chansa på dubb igen. Pirelli FR dubbfria är på pappret tysta 68db, hur är komforten med dem? Rullar de mjukt? Conti Viking 7 verkar bra, bullrar 72db.

Upplevd jobbigt resonansljud även i dubbfritt eller bara dubb?

Erfarenheter? Råd?
#1279733
kenjoh4 skrev:Kör på Pirelli dubbfritt. Har en S90t8. Bra komfort och låg ljudnivå och kör mest i Stockholmsområdet. Bättre komfort än sommardäcken.
Tack för snabbt svar kenjoh4! Jag är lite sugen att ge Pirelli en chans till, dubbfritt men har blivit rekommenderad av flera att köra på Conti 7 friktion så det blir dem. Hoppas de är bra, även buller- och komfortmässigt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Jag svarade i din tidigare tråd också […]

ABS-lampan är åter och ett tag trodde j[…]

Jag har ingen lösning åt dig men jag ha[…]

DIN bil borde inte ta någon skada om ni kopp[…]