Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1279021
Xanthopteryx skrev: tis 06 nov 2018, 11:41 Vet en som kör typ några minuter hit. Några minuter tillbaka. Några minuter iväg igen. Några minuter tillbaka.
Sådant sliter definitivt på batteriet.
En del som inte låst sin bil har också fått problem då bilen inte går i viloläge.

Har du bytt så ofta är det något som är fel någonstans.
Har de kontrollerat att bilen verkligen går i viloläge som den skall?
Att den laddar som den skall?
Att det inte ligger krypströmmar?
E.t.c.

Jag använder värmaren vintertid (sällan timer, men startar manuellt så pass så rutrna har tinat och den är lite lagom uppvärmd). Kör oftast sträckor på 25-30 minuter. Ibland kortare, typ 10 minuter. Inte haft några problem alls med batteriet på de 14 månader vi haft bilen.
Jag kör precis som du, förutom att jag inte använder värmaren.

Har bokat tid hos Upplands motor, där jag köpte bilen. Nu får de göra en grundlig genomgång. Något är ju fel.
#1279683
Med reservation för att inte ha läst alla inlägg i tråden. Detta med urladdade batterier är/var ett stort problem för V/S90, kanske är samma för XC90? Mitt laddade ur flera gånger i början. Förstod att det var ett stort problem när assistanskillen som räddade mig en natt på flygplatsparkeringen förra sommaren sa att han var där fler gånger varje dag och startade urladdade S/V90:s. Detta är nu fixat på min S90 med en uppdatering av mjukvaran. Berodde på en "dator" som stod på hela tiden och drog ström. Batteriet var också tvunget att bytas. Vet inte om detta hjälpte dig, men det är som sagt känt problem i varje fall på V/S90.
#1279807
olofgeo skrev:Lämnar alltid bilen olåst i garaget borde man låsa den för att gå i viloläge? Kan man se att bilen gått i viloläge, reser i bland bort 1-2 månader måste jag ha bilen på laddning hela tiden?
Du bör alltid låsa bilen eftersom att den inte stänger av systemen fullt annars = drar ur batteriet snabbare.
Tror att det viloläge Nystrom7 syftar på är det som inträffar efter knappa veckan, då bilen går in i ett standbyläge som minskar VoC-kommunikationen till en gång i timmen. Efter ytterligare tid (två veckor?) går den ner i nästa läge som stänger av VoC helt (så man kan inte skicka värmare, navigering e.t.c.).

Är batteriet friskt och hyfsat fullt så klarar bilen säkert 1-2 månader även om jag ju skulle slå på en Ctek-laddare de gångerna. Aldrig fel.
#1279809
Stämmer jag tänkte nog på fel viloläge.

Jag hade ju problem med värmaren själv för nån vecka sen. Den startade inte pga låg batterispänning. Körde hela vintern utan problem, har dock bara 10-12 min till jobbet.

Fick även felmeddelande på bilens 12 volt system "service erfodras" det var känt enligt min mekaniker och skulle ha ändrats i mjukvaran.

Laddade iaf batteriet och det har fungerat sen dess, var på Volvo och kollade laddningen och den låg på 15V. Gjorde första servicen idag och batterikontroll men det såg bra ut. Jag får nog ladda den på helgen då jag nog kör för lite med den.
Xanthopteryx skrev:
olofgeo skrev:Lämnar alltid bilen olåst i garaget borde man låsa den för att gå i viloläge? Kan man se att bilen gått i viloläge, reser i bland bort 1-2 månader måste jag ha bilen på laddning hela tiden?
Du bör alltid låsa bilen eftersom att den inte stänger av systemen fullt annars = drar ur batteriet snabbare.
Tror att det viloläge Nystrom7 syftar på är det som inträffar efter knappa veckan, då bilen går in i ett standbyläge som minskar VoC-kommunikationen till en gång i timmen. Efter ytterligare tid (två veckor?) går den ner i nästa läge som stänger av VoC helt (så man kan inte skicka värmare, navigering e.t.c.).

Är batteriet friskt och hyfsat fullt så klarar bilen säkert 1-2 månader även om jag ju skulle slå på en Ctek-laddare de gångerna. Aldrig fel.
Skickat från min Pixel via Tapatalk

#1279818
HPinter skrev:Med reservation för att inte ha läst alla inlägg i tråden. Detta med urladdade batterier är/var ett stort problem för V/S90, kanske är samma för XC90? Mitt laddade ur flera gånger i början. Förstod att det var ett stort problem när assistanskillen som räddade mig en natt på flygplatsparkeringen förra sommaren sa att han var där fler gånger varje dag och startade urladdade S/V90:s. Detta är nu fixat på min S90 med en uppdatering av mjukvaran. Berodde på en "dator" som stod på hela tiden och drog ström. Batteriet var också tvunget att bytas. Vet inte om detta hjälpte dig, men det är som sagt känt problem i varje fall på V/S90.
Mycket intressant att höra. Hur kan inte verkstäderna känna till detta problem, då? Verkar ju jättevanligt. Ska berätta för min verkstad inför servicen att de ska kolla detta. Vet du vilken "dator" det handlade om?
#1279828
Det där mjukvarufelet är nu att betrakta som gammalt så har din bil uppdaterats (vi pratar alltså säkert 1,5 år sedan eller så) så skall det vara borta.
Sedan kan ju såklart andra fel också inträffa i mjukvaror men jag har inte hört om något nytt specifikt relaterat till detta.
Och så har vi hårdvarufel då, en dator kan ju vara vajsing med så att den får spel, eller då att laddningen inte funkar.
#1279903
Xanthopteryx skrev: fre 09 nov 2018, 21:10 Det där mjukvarufelet är nu att betrakta som gammalt så har din bil uppdaterats (vi pratar alltså säkert 1,5 år sedan eller så) så skall det vara borta.
Sedan kan ju såklart andra fel också inträffa i mjukvaror men jag har inte hört om något nytt specifikt relaterat till detta.
Och så har vi hårdvarufel då, en dator kan ju vara vajsing med så att den får spel, eller då att laddningen inte funkar.

Helt korrekt. Det var förra hösten detta fixades.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]