Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1277417
Fråga, är det någon som monterat en mindre CTEK laddare i handsfacket och anslutit denna via det invändiga uttaget för kupévärmaren? Hur drar man enklast fram plus/minus kabeln fram till anslutningspunkterna för laddning? Får man hissa upp bilen och ta en del underifrån? Har givetvis tänkt och använda ett flexibelt kabelrör som skydd och strajpa där det behövs.
Tips tas gärna emot:)

CTEK 5A/IP65: https://www.brl.se/sv/artiklar/ctek-bat ... JAQAvD_BwE
#1278993
Igår bytte de batteri. Det var på 7 procent av totala 100. Alltså helt kasst.

Om två månader får jag tillgång till ström och kan börja ladda då och då.

Men hur gör jag tills dess för att inte batteriet ska ladda ur igen? Kan ju inte hålla på och köra flera timmar varje helg.

Tycker fortfarande det är extremt märkligt att man inte ska kunna använda sin bil efter sina egna behov utan att den ska gå sönder.
#1278995
Nu vet vi ju inte var du bor, dvs hur kallt det är men om du har mycket kortkörningar så fundera på hur du använder värmaren. Kör du inte värmaren så har jag inte varit med om att man får problem med batteriet.
Viktigt är att om man gör en stor urladdning av batteriet att köra en vända med batteriladdare, speciellt om det är kallt för bilens eget system klarar inte att återställa full nivå och då har du fått en första försämring som tar på batteriets kapacitet/livslängd.
Bra eller inte bra, tja så fungerar det i våra bilar och för att slippa problem är det lösningen.
#1279001
volvoamatören skrev: tis 06 nov 2018, 09:20 Igår bytte de batteri. Det var på 7 procent av totala 100. Alltså helt kasst.

Om två månader får jag tillgång till ström och kan börja ladda då och då.

Men hur gör jag tills dess för att inte batteriet ska ladda ur igen? Kan ju inte hålla på och köra flera timmar varje helg.

Tycker fortfarande det är extremt märkligt att man inte ska kunna använda sin bil efter sina egna behov utan att den ska gå sönder.
Alla system har ju begränsningar. Svårare än så är det inte.

Värmaren, kör minst lika länge som värmaren gått. Man kan inte ladda hur snabbt som helst.
Kyla sliter på alla batterier genom att kapaciteten sänks och laddningen försämras.
Så funkar kemin och fysiken.
#1279006
Fast värmaren kör jag aldrig. Bilen står ju i garage och behöver aldrig värmas. Jag har kört remote start i sommar, vid flera tillfällen, men då går ju motorn och batteriet laddas väl?

Senaste batteribytet var i mars och nu var det dags igen. Har som sagt inte kört värmaren en sekund sedan dess. Bor dessutom i Stockholm och här är det inte särskilt kallt.
#1279013
Det här var dessutom det tredje batteriet som gick sönder. 3 månader efter köpet av bilen fick de bärga den då den var helt död.

Hur jag kör? 😀 Vet inte riktigt vad du syftar på men normalt Stockholmsaggressivt, typ? Står gärna på gasen, inom rimliga gränser.

Låser den alltid när den inte används.
#1279017
Vet en som kör typ några minuter hit. Några minuter tillbaka. Några minuter iväg igen. Några minuter tillbaka.
Sådant sliter definitivt på batteriet.
En del som inte låst sin bil har också fått problem då bilen inte går i viloläge.

Har du bytt så ofta är det något som är fel någonstans.
Har de kontrollerat att bilen verkligen går i viloläge som den skall?
Att den laddar som den skall?
Att det inte ligger krypströmmar?
E.t.c.

Jag använder värmaren vintertid (sällan timer, men startar manuellt så pass så rutrna har tinat och den är lite lagom uppvärmd). Kör oftast sträckor på 25-30 minuter. Ibland kortare, typ 10 minuter. Inte haft några problem alls med batteriet på de 14 månader vi haft bilen.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]