Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1276490
Jag har en snart två år gammal XC90, MY17. Jag kör bilen några gånger på helgerna och låter den stå i ett flerbilsgarage under veckorna . När jag kör bilen brukar det handla om en halvtimme-45 minuter åt gången.

Två gånger har de fått byta batteri på verkstaden eftersom det varit helt urladdat. Första gången fick de bärga bilen då den inte gick att starta, andra gången klagade den på låg spänning och start/stopp fungerade inte.

Nu har start/stopp slutat fungera igen. Den kommer igång om jag kör en längre tid, men inte om jag kör kortare sträckor.

Pratade nyss med verkstaden som sade att detta får man räkna med, om man kör korta sträckor och låter bilen stå länge. Då laddar batteriet ur. Man får skaffa en laddare att ladda bilen med däremellan. Men den kräver ström och det finns ingen sådan tillgänglig i det här garaget.

Ska det vara såhär? I så fall kan jag ju inte ha en bil (gäller detta alla nya bilar?) och bara köra den ibland. Då klarar tydligen inte dagens moderna bilar detta. Det låter ju absurt. Vad ska jag göra? Kan ju inte byta batteri en gång i halvåret.

Någon med koll på detta problem?
#1276491
Jag har haft samma problem eftersom jag har liknande körmönster som du (XC90 D5 First Edition). Värst är det på vintern när man använder dieselvärmare. Att stödladda är nog enda lösningen. Har därför installerat batteriladdare samt elektrisk motor- och kupévärmare och nu fungerar allt perfekt.
#1276493
Det låter fullt normalt och är knappast unikt för nya bilar utan har gällt rätt länge. En modern bil ställer högre krav på batterierna än en gammal bara så gränsen för när det börjar strula passeras fortare.
#1276496
Man får stödladda ja. Min gick klockrent med dieselvärmare hela vintern trots korta sträckor men nu ville den inte starta pga låg spänning. Men efter jag laddat batteriet så funkar dieselvärmaren igen.

Pratade med min servicetekniker och han sa att livslängden på batteriet i 90 serien är ca 2 år ibland mindre beroende på körsträcka osv.

Skickat från min Pixel via Tapatalk

#1276498
Jag har inte heller tillgång till vägguttag.
Istället har jag skaffat en laddare som laddar ett 12V batteri från ett annat 12V batteri.
Nu behöver jag bara ett 12V batteri, helst mindre än ett vanligt startbatteri så att jag orkar bära ut det till bilen med jämna mellanrum.
Är det någon som har ett 12V batteri liggande i storleksordningen 40Ah?
#1276499
Det är helt normalt att batteriet dras ut på en bil som inte används. Det finns rätt många system i moderna bilar som tar ström även när bilen står, som gör problemet större med moderna bilar, men det har funnits rätt länge.

Om du inte kan stödladda så får du göra som min far gör med sin 245:a -90. Han skruvar av batteripoolen när bilen ska stå längre stunder. Då håller batteriet laddning betydligt längre. Det kräver dock en del extra arbete. :-)

Vi kör inte heller mycket med vår XC90 D5 -17. Därför laddar jag batteriet med jämna mellanrum. Under vintern när dieselvärmaren används så händer det att jag laddar batteriet varannan vecka. Eftersom jag ser till att hålla batteriet hyfsat välladdat så har det inte varit några problem med det. Du kan snabbt döda ett batteri genom att låta det stå urladdat eller med väldigt låg laddning.
#1276509
Fullt normalt som alla andra tidigare skriver. En mordern bil har så mycket system som drar ström att du går minus första 10-20 minuterna på batteriet sen börjar den arbeta tillbaka. Och bilen går inte i viloläge förens efter en vecka så ja det drar ström.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1276545
volvoamatören skrev: Nu har start/stopp slutat fungera igen. Den kommer igång om jag kör en längre tid, men inte om jag kör kortare sträckor.
Utan att förringa ditt problem så låter det som att start/stopp gör precis som den ska göra, dvs inte stänga av motorn förrän batterispänningen är tillräckligt hög. Min XC90 har jag än så länge inte kört vinter med, men mina tidigare bilar betedde sig på precis det sättet framförallt när det var kallt om man körde värmaren mycket.
Med tillgång till el i garaget är det optimalt att ha motorvärmarkabel och inbyggd batteriladdare, det håller batteriet fräscht även om man kör korta sträckor (eller som i ditt fall sällan). Visst går det att komma undan billigare med en extern laddare, men jag vill inte behöva kladda med motorhuv och koppla kablar i snökaoset.

Utan tillgång till el i garaget är det helt klart en logistisk utmaning, alldeles oavsett vilken bil du äger.
#1276548
Hello, efter att ha läst denna tråd så blir man lite orolig, kanske ska man skaffa en laddare till bilen.
Har en V90CC 2017, men finns ju en uppsjö olika laddare om man kollar på Bilias hemsida.
Denna tänkte jag mig, lite lagom dyr så där... Är det någon som har en sådan? Eller som vet att det funkar fint?
https://www.bilia.se/biltillbehor/tekni ... kgct56308/
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]

S80

Söker en S80 2007-2016 Manuell . Välv&ar[…]