Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo1819
#1274177
Om ni hade köpt en V90 CC och inte tänkt på förbrukningen utan prestanda , körglädje och att kunna bära 4 passagerare med en dragkrok som släpar en vagn så fint som möjligt , vilken motor hade ni valt mellan T5 AWD och D5 AWD?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1274181
Prestandamässigt T5, men jag tycker biltypen passar bättre med en diesel.
Det som i mitt tycke talar mot T5 är att bränsletanken bara är på 60 liter, den borde ha varit på minst 70-75...
Är man gasglad innebär det att man får tanka ofta.

Tänk med hjärtat och ta det du gillar bäst! :-)
av Lockis
#1274182
fjohan82 skrev: tor 11 okt 2018, 17:02 Prestandamässigt T5, men jag tycker biltypen passar bättre med en diesel.
Det som i mitt tycke talar mot T5 är att bränsletanken bara är på 60 liter, den borde ha varit på minst 70-75...
Är man gasglad innebär det att man får tanka ofta.

Tänk med hjärtat och ta det du gillar bäst! :-)
Lite så. Diesel är bra på vissa saker. Förbrukningen brukar vara lägre och den har mer kraft på låga varv vilket hjälper vid dragning av släp osv.
av AndS
#1274187
Båda har ju tillräcklig effekt och vridmoment att det kommer fungera. Och med automat och olika körlägen så fixar T5an det om det är motorupplevelse du är ute efter.
av AndS
#1274188
Perra83 skrev: tor 11 okt 2018, 17:10 Så tänker jag med. Sällan som man åker rally! 500Nm med Polestar är okej.
Hehe, säg inte så. Som gammal tävlingsförare till ålder har CC-dieseln några gånger fått prova på öppna fullfartsböjar.
Ursäkta OT men det är väl bara den gamla rallyräven Kalle Grundell som testar år TeknikensVärld som fortfarande lägger in lite vildare körning på grusväg i sin betygsättning gällande väghållning.
av Volvo1819
#1274192
fjohan82 skrev: tor 11 okt 2018, 17:02 Prestandamässigt T5, men jag tycker biltypen passar bättre med en diesel.
Det som i mitt tycke talar mot T5 är att bränsletanken bara är på 60 liter, den borde ha varit på minst 70-75...
Är man gasglad innebär det att man får tanka ofta.

Tänk med hjärtat och ta det du gillar bäst! :-)

En T5 hybrid hade vart riktigt smarrigt :-D
av Volvo1819
#1274193
Lockis skrev: tor 11 okt 2018, 17:05
fjohan82 skrev: tor 11 okt 2018, 17:02 Prestandamässigt T5, men jag tycker biltypen passar bättre med en diesel.
Det som i mitt tycke talar mot T5 är att bränsletanken bara är på 60 liter, den borde ha varit på minst 70-75...
Är man gasglad innebär det att man får tanka ofta.

Tänk med hjärtat och ta det du gillar bäst! :-)
Lite så. Diesel är bra på vissa saker. Förbrukningen brukar vara lägre och den har mer kraft på låga varv vilket hjälper vid dragning av släp osv.
Håller med , det som gör så jag lutar mot dieseln är vridet men bensinen har mer hästar :x
Däckbuller 19"

Ska de levereras med acusticmärkning? Hu[…]

Oljud Drivlina xc60 -14 *film*

Så skulle inte jag vicka 😔. Men vad är[…]

Den mutter du har ska dras tast med moment. Dina l[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batter[…]