Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1273927
Idag skulle jag lämna in bilen för lite småfel som jag vill ha åtgärdat innan nybilsgarantin går ut. Då informeras jag av att om de inte anser att det är garantifel utan yttre åverkan, får jag betala 600:- per felsökning. Tydligen har Volvo ”blivit hårdare”.

Det här anser jag ställer kunden i någon form av bevisbörda. Ex. Jag tycker att ratten har småsprickor och det borde det inte bli på en premiumbil, det tycker ÅF är helt normalt. Pling 600:- till Volvo. Jag tycker att det låter från en dörr, ÅF hittar ingenting. pling 600:-. Det knarrar från autobromsen när den släpper, det tycker inte ÅF utan det ska låta så, pling 600:-.

Seriöst, vad ska man med nybilsgarantin till?
Senast redigerad av 1 Robbi, redigerad totalt 0 gånger.
#1273936
Verkar märkligt, jag ska in med bilen om en vecka på ett garantiärende, skrammel från en dörr, och det kostar gratis för mig.
Är det återförsäljaren som försöker skaffa sig en extra inkomst tro?
#1273937
Det mesta här tycker jag låter som occulär besiktning och det kan verkstaden gott bjuda på.
Säger den dock att det inte är garanti men du envisas så kanske det kan bli en kostnad efter avslag från Volvo då det faktiskt är dem som lämnar garantin och inte ÅF.
#1273944
uniformerad skrev:Verkar märkligt, jag ska in med bilen om en vecka på ett garantiärende, skrammel från en dörr, och det kostar gratis för mig.
Är det återförsäljaren som försöker skaffa sig en extra inkomst tro?
Jag trodde ju också så tills i morse. Kolla!
#1273951
Robbi skrev: ons 10 okt 2018, 08:39
uniformerad skrev:Verkar märkligt, jag ska in med bilen om en vecka på ett garantiärende, skrammel från en dörr, och det kostar gratis för mig.
Är det återförsäljaren som försöker skaffa sig en extra inkomst tro?
Jag trodde ju också så tills i morse. Kolla!
Har kollat med Bilia, kommer inte att kosta mig något för garantiåtgärden.
#1273953
Robbi skrev:
Xanthopteryx skrev:Vad står i dina garantivillkor?
Vad menar du? Nybilsgarantin är väl samma för alla?
Garanti är i grunden ett frivilligt åtagande från tillverkare och/eller säljare. ALltså kan de diktera villkoren lite efter vad de själva känner för.
Sedan är frågan vad Lagen säger om nybilsgaranti, för lagen går först om inget annat anges.

Står det inget i villkoren om att en avgift tillkommer om det inte är ett garantiärende så gäller ju avtalet.
Står det att en avgift kan tas ut om det visar sig vara handhavandefel, så kan en avgift tas ut.

Sedan blir det trixiga då att bevisa - vem har bevisbördan och vad är att förväntas som normalt slitage e.t.c.
Och så har vi konsumentköplagen på detta också som inte går att avtala bort.

Lagen?
Garantivillkor.
Konsumentköplag.
Frivilliga övriga åtaganden som goodwill.
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]