Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1274214

Jefe skrev: Han kunde inte fixa allt men det kostade ändå ingenting för felsökningen.
De sa ingenting till mig om att felsökning hade kostat något...

Vänta ett par dagar så trillar fakturan in hos dig med Bild
#1274238
Robbi skrev: ons 10 okt 2018, 07:38 Idag skulle jag lämna in bilen för lite småfel som jag vill ha åtgärdat innan nybilsgarantin går ut. Då informeras jag av att om de inte anser att det är garantifel utan yttre åverkan, får jag betala 600:- per felsökning. Tydligen har Volvo ”blivit hårdare”.

Det här anser jag ställer kunden i någon form av bevisbörda. Ex. Jag tycker att ratten har småsprickor och det borde det inte bli på en premiumbil, det tycker ÅF är helt normalt. Pling 600:- till Volvo. Jag tycker att det låter från en dörr, ÅF hittar ingenting. pling 600:-. Det knarrar från autobromsen när den släpper, det tycker inte ÅF utan det ska låta så, pling 600:-.

Seriöst, vad ska man med nybilsgarantin till?
Det där var det värsta bullshitt jag hört från en ÅF, jag har haft mina bilar inne på ett flertal felsökningar där de inet kunnat hitta orsaken el felen först gången, nyss var jag in och bytte instrumentbräda, felsökte klonk i framvagnen som varit sedan bilen var ny, men ÅF tyckte att det skulle vara så ( menade att det var bromsbeläggen som knakade till lite då och då ) jag har inte ens nybilsgarantin kvar utan kör på reklamationsrätten.

Nu visade det sig att det var stötdämparen som klonkade så den byttes ut, på reklamationsrätten bilen är snart 3år

Ska in igen och felsöka vibrationer i drivlinan som de ochså tycker är normala, och jag har då aldrig fått höra att jag skulle få betala något om de inte hittar något fel.
#1274257
Jag fick också höra att de skulle ta 600kr för felsökning om de inte hittade något fel, trots garanti kvar. Så har det aldrig varit tidigare på alla mina nya bilar, bara att lämna in och be dem kolla upp under hela garantitiden. Så helt plötsligt ska jag som kund överbevisa varje garantisak om det inte är solklara fel. Märkligt!

Skickat från min SM-A320FL via Tapatalk

#1274264
jag skulle då aldrig betala en ettöring för att jag får en mekaniker som inte klarar av att felsöka tex. El för att ÅF menar att det blir kondens i baklycktorna på v70 trots att jag sa att det inte var kondens utan att det rinner vatten på insidan glaset, till sist gav de med sig och bytte och sedan var det tort-

Och jag vill inte heller betala 600sek för att meken inte hittar vad som rasslar i instrumentbrädan och inet kan göra nåt, först då jag själv skickar en inspelning hur jävla mycket det rasslar när det raslar så byts brädan ut.

osv osv, jag har varit in många gånger utan att de hittat felet vid första försök och inte tänker jag betala för det
#1275031
Har nu haft bilen inne på felsökning av missljud i dörr, inget fel hittades, och inget kostade det.
#1275039
nä, har aldrig hört talas om att någon fått betala en felsökning. Hade in en Kia en gång på felsökning av skeva bromsskivor ( de mätte upp dom ) och ett halvår senare ringde någon madamm från verkstaden och sa att jag hade haft bilen inne på felsökning bla bla bla och inget fel konstaterades........ok sa jag.......damen igen.....vem ska betala felsökningen, ingen aning sa jag....vad tycker du?...tyst i luren..öhhhhh jag måste ju fakturera någon för tiden sa damen....ok, sa jag..........vem skajag fakturera säger damen igen......ingen aning säger jag och undrar varför hon ringer mig och sedan lägger jag bara på luren.


Finns alltid de som försöker.
#1275257
Känner igen det. Har lastbilar och då kostar det alltid när dem kör upp crawford-porten tills den stängs.
Lastbilen hade ratten på sned vid leverans, visst kör in den vi fixar det, sen kom fakturan på 10.000 spänn och när man påpekar det så säger dem att garantin inte gäller.
Fel i adblue systemet- nej ni har tankat dålig adblue.
Fel i absgivare och antisladd- tyvärr det gäller bara till 5000 mil sen får ni stå för det själv.

Vi är uppe i över 100.000 för rep som borde vart gratis, lastbilen är helt ny och köpt via samma Åf som vi servar hos.

Nej riktiga utsugare, jag tycker vi ska prova något nytt märke när nästa bil beställs, för att prova om det är lika förfärligt hos Saabscania.
#1275665
Robbi skrev: ons 17 okt 2018, 21:04
dfa skrev:Hade inne för gnisslande bromsar häromdagen. Fri lånebil och inget snack om att jag skulle betala en enda krona.
Har du fått räkningen för soppan ännu?
Haha nej. Bensinen brukar jag få stå för i vanliga fall (och inte räkna in) men i just detta fallet så behövdejag inte det lustigt nog.

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]