Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MatiasB
#1273631
Hejsan!

Ny här på forumet/samt med "nya" XC90 även i praktiken...:)

Fråga:
Vid gaspådrag då maskinen belastas lite mera kring 2000 varv hör man ett lätt visslande/kvittrande ljud från "motorhållet" som åtm. i mitt huvud låter lite som när man med tungan mot övre framtänderna visslar lite lätt om ni förstår vad jag menar.

Personliga mekanikern på Volvo har gått igenom bilen men kunde inte sätta fingret på vad det beror på, inga fel funna någonstans i datorns mätvärden.

Ni som kör/har kört likadana bilar: är detta en egenskap eller något som andra lyckats åtgärda?
Bläddrade igenom hela denna kategori utan att finns tidigare diskussioner om detta...
av AndS
#1273655
Det sitter ju dubbelturbo i D5an och kan det ha något med när den stora turbon gått in? Någon som läcker när den kommit i visst tryck, finns det någon ventil som öppnar för lätt?
#1273658
Njaa...alltså, ljudet är ju inte kontinuerligt utan bara typ en sekund då motorn börjar bygga laddtryck. Om man har någon att hålla ett finger på staget som reglerar de variabla vingarna på lilla turbon samtidigt som man gasar så uppkommer inte ljudet då den säkert inte heller laddar så mycket/snabbt som de skall...
av AndS
#1273660
Du har ju även trycktanken som öppnar för att ge extra laddtryck innan turbon hunnit få upp sitt tryck och som du beskriver är något som snabbt öppnar och ger lite extra kraft innan turbon hunnit reagera.
#1273830
FilipDjurberg skrev:Det är väl power pulse systemet som kickar in, trycker in mer luft i turbon för att slippa turbo lagg


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ingen Power Pulse på "pre 2017" XC90 med 225 hästar som jag fattat saken...? Bara "vanlig dubbel turbo"...D4204T11 vs. T23...

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]