Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RocDoc
#1273687
Kan inte se hur dynamiska ljusen skall fungera om du har extraljusen på. Hur långt måste du egentligen se ? Jag personligen har inget behov utav X-ljus på en bil med dynamiska led för den håller vägen upplyst tillräckligt för mig. Har inget behov att se 1 mil med feta NBB ljus eller liknande. Viktigaste är runtomkring i närheten och vid möte med bil och då är dom dynamiska perfekta.
Men vill man betala för funktionen och sen inte använda den. Visst Bild🤙


Skickat från min iPhone med Tapatalk
[/quote]

För min egen del handlar det inte om att se långt utan brett,jag vill hinna se det som är på väg upp på vägen.
Där räcker inte mina "dynamiska" LED till på mörka vägar i Dalarna.
av AndS
#1273696
Ibland ramlar det in funktioner i de paket man väljer som man kanske inte nyttjar fullt ut, t.ex. dynamiska ljus, om man har behov av bättre helljusbild än vad de kan ge och vill ha extraljus.
Eller så väljer man utrustning så att dynamiskt kanske inte ingår, finns många varianter.
Extraljus kan fylla sin funktion om man kör mycket i områden där man kan låta helljuset vara på längre tid. Nackdelen med starkt extraljus är som noterat att dagens högreflekterande skyltar/vägmarkeringar/reflexmaterial kan bli irriterande. Även den att skillnaden när man bländar av så tar det längre tid för ögonen att ställa om till det svagare halvljuset, men här påverkar också ålder där yngre personer i regel klarar det bättre än äldre.
Så mitt svar blir som i många andra sammanhang att man själv måste utvärdera vad man behöver och hur det passar mig ;-)

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]