Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lockis
#1273386
stevvee skrev: sön 07 okt 2018, 19:12
AntonWi skrev:Hej,

Jag har en V90 2018. Igår när jg skulle dra på värmaren via VOC så stod det något i stil med ”Värmaren kunde inte köras. Kunde inte säkerthetställa en tillräcklig batterinivå.”

Betyder det att batteriet är helt kört? Majoriteten av veckorna kör jag inte mer än 1 mil då jag har nära till jobbet, så kan det bero på att batteriet inte hinner laddas upp tillräckligt? Hur mycket behöver jag köra för att batteriet ska laddas?

Bilen har gått 1500 mil och notera att jag började köra med värmaren för kanske 2 veckor sedan.

Ser att du fått svar på det mesta.

Men kör du värmaren en timme skall du även köra bilen en timme för att gå ”jämt” ut plus minus 10-15 min



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Rätta mig om jag har fel men är inte max tiden på värmaren 30 minuter? Eller är det på äldre modeller?
av stevvee
#1273391
Lockis skrev:
stevvee skrev: sön 07 okt 2018, 19:12
AntonWi skrev:Hej,

Jag har en V90 2018. Igår när jg skulle dra på värmaren via VOC så stod det något i stil med ”Värmaren kunde inte köras. Kunde inte säkerthetställa en tillräcklig batterinivå.”

Betyder det att batteriet är helt kört? Majoriteten av veckorna kör jag inte mer än 1 mil då jag har nära till jobbet, så kan det bero på att batteriet inte hinner laddas upp tillräckligt? Hur mycket behöver jag köra för att batteriet ska laddas?

Bilen har gått 1500 mil och notera att jag började köra med värmaren för kanske 2 veckor sedan.

Ser att du fått svar på det mesta.

Men kör du värmaren en timme skall du även köra bilen en timme för att gå ”jämt” ut plus minus 10-15 min



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Rätta mig om jag har fel men är inte max tiden på värmaren 30 minuter? Eller är det på äldre modeller?
Jodå men går ju att köra en omgång till direkt efteråt 🤷‍♂️


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Xanthopteryx
#1273394
Rådlös skrev: sön 07 okt 2018, 19:23 AntonWi: Ingen kan säga så här över nätet hur ditt batteri "mår" och hur mycket det behöver laddas. Däremot är det förhållandevis lätt att mäta batteriets status. Det finns sådana som hobbyverktyg: https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000035744
Och det finns även (dyrare) som proffsverktyg, Men då är det verkstäderna som har dom.
Det är definitivt inte lätt att mäta en blyackumulator, särskilt inte när den sitter i bilen. Däremot märker man tydligt när det börjar bli trött. Första riktigt kalla natten är en bra indikator. Är det tungt att dra igång bilen vid minus 10-20 så...
av Xanthopteryx
#1273395
Lockis skrev: sön 07 okt 2018, 19:22
stevvee skrev: sön 07 okt 2018, 19:12
AntonWi skrev:Hej,

Jag har en V90 2018. Igår när jg skulle dra på värmaren via VOC så stod det något i stil med ”Värmaren kunde inte köras. Kunde inte säkerthetställa en tillräcklig batterinivå.”

Betyder det att batteriet är helt kört? Majoriteten av veckorna kör jag inte mer än 1 mil då jag har nära till jobbet, så kan det bero på att batteriet inte hinner laddas upp tillräckligt? Hur mycket behöver jag köra för att batteriet ska laddas?

Bilen har gått 1500 mil och notera att jag började köra med värmaren för kanske 2 veckor sedan.

Ser att du fått svar på det mesta.

Men kör du värmaren en timme skall du även köra bilen en timme för att gå ”jämt” ut plus minus 10-15 min



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Rätta mig om jag har fel men är inte max tiden på värmaren 30 minuter? Eller är det på äldre modeller?
RTFM som man brukar säga. ;-)
40 minuter enligt den på V90 -18 i alla fall.
av Lockis
#1273397
Xanthopteryx skrev: sön 07 okt 2018, 19:44
Lockis skrev: sön 07 okt 2018, 19:22
stevvee skrev: sön 07 okt 2018, 19:12


Ser att du fått svar på det mesta.

Men kör du värmaren en timme skall du även köra bilen en timme för att gå ”jämt” ut plus minus 10-15 min



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Rätta mig om jag har fel men är inte max tiden på värmaren 30 minuter? Eller är det på äldre modeller?
RTFM som man brukar säga. ;-)
40 minuter enligt den på V90 -18 i alla fall.
Jag har en V60 -17 och på den är det 30. Så jag har RTFM och om du läser igen så skriver jag också i min fråga att det kanske bara är på ÄLDRE modeller 30 minuter gäller. Jag räknar inte en v90 till äldre modeller.

EDIT: Ser nu att vid direktstart är det 40 minuter eller tills värmaren stängs av.
Användarvisningsbild
av Jefe
#1273427
AntonWi skrev: sön 07 okt 2018, 13:00 Hej,

Jag har en V90 2018. Igår när jg skulle dra på värmaren via VOC så stod det något i stil med ”Värmaren kunde inte köras. Kunde inte säkerthetställa en tillräcklig batterinivå.”

Betyder det att batteriet är helt kört? Majoriteten av veckorna kör jag inte mer än 1 mil då jag har nära till jobbet, så kan det bero på att batteriet inte hinner laddas upp tillräckligt? Hur mycket behöver jag köra för att batteriet ska laddas?

Bilen har gått 1500 mil och notera att jag började köra med värmaren för kanske 2 veckor sedan.
Jag kör också korta sträckor till och från jobbet så jag lät Volvo installera en batteriladdare på min bil så
jag kan ladda batteriet när bilen står på jobbet. Då har jag alltid ström så värmaren startar.

Hemma står bilen i ett varmgarage.

https://www.bilia.se/biltillbehor/tekni ... _31414288/
Användarvisningsbild
av Maqqann
#1273458
Elektrisk motorvärmare är ju ett alternativ om man ändå ska dra sladd. Min kostade 5000kr när jag beställde med bilen.

Tapatalking with Samsung S8

Världens undergång va ordet. Det bö[…]

Hejsan Vi tog tag i T-5R’en i helgen som var[…]

Bumpar tråden. Hur gick det? Var det kanremm[…]

Moment hjulagerbyte fram

Någon som har alla moment/åtdragning v[…]