Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av poseidon
#1273463
Öppna motorhuven en kväll varannan, var tredje vecka och sätt dit en CTEK-laddare för 6-700kr direkt på +polen. Behövs ingen verkstadsmonterad.
av AndS
#1273466
Som tips kan ni söka på det äldre V70II modellerna 2008 och framåt så finns det "spaltkilometer" som diskuterar detta om när och hur man behöver ladda bilen. Det är inget nytt för de nya modellerna utan precis det som nya ägare drabbats av de senaste 10 åren.
Och laddar våra bilar 2-3ggr under vinterhalvåret och brukar köra en rekonditionering sista laddningen (vet inte om det har någon betydelse och funktionen finns CTEK-laddaren)
av Hagge310
#1273472
Jefe skrev:
AntonWi skrev: sön 07 okt 2018, 13:00 Hej,

Jag har en V90 2018. Igår när jg skulle dra på värmaren via VOC så stod det något i stil med ”Värmaren kunde inte köras. Kunde inte säkerthetställa en tillräcklig batterinivå.”

Betyder det att batteriet är helt kört? Majoriteten av veckorna kör jag inte mer än 1 mil då jag har nära till jobbet, så kan det bero på att batteriet inte hinner laddas upp tillräckligt? Hur mycket behöver jag köra för att batteriet ska laddas?

Bilen har gått 1500 mil och notera att jag började köra med värmaren för kanske 2 veckor sedan.
Jag kör också korta sträckor till och från jobbet så jag lät Volvo installera en batteriladdare på min bil så
jag kan ladda batteriet när bilen står på jobbet. Då har jag alltid ström så värmaren startar.

Hemma står bilen i ett varmgarage.

https://www.bilia.se/biltillbehor/tekni ... _31414288/
Finns det batteriladdare som kombineras ihop med elektrisk motorvärmare så att den laddas i samma uttag som motorvärmaren? I länken från Bilia står det att just den inte kan kombineras med elektrisk motorvärmare. Har för mig några här på 90 forumet har nämnt att de har samma uttag för båda.

Skickat från min SM-A320FL via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Maqqann
#1273490
Hagge310 skrev:
Jefe skrev:
AntonWi skrev: sön 07 okt 2018, 13:00 Hej,

Jag har en V90 2018. Igår när jg skulle dra på värmaren via VOC så stod det något i stil med ”Värmaren kunde inte köras. Kunde inte säkerthetställa en tillräcklig batterinivå.”

Betyder det att batteriet är helt kört? Majoriteten av veckorna kör jag inte mer än 1 mil då jag har nära till jobbet, så kan det bero på att batteriet inte hinner laddas upp tillräckligt? Hur mycket behöver jag köra för att batteriet ska laddas?

Bilen har gått 1500 mil och notera att jag började köra med värmaren för kanske 2 veckor sedan.
Jag kör också korta sträckor till och från jobbet så jag lät Volvo installera en batteriladdare på min bil så
jag kan ladda batteriet när bilen står på jobbet. Då har jag alltid ström så värmaren startar.

Hemma står bilen i ett varmgarage.

https://www.bilia.se/biltillbehor/tekni ... _31414288/
Finns det batteriladdare som kombineras ihop med elektrisk motorvärmare så att den laddas i samma uttag som motorvärmaren? I länken från Bilia står det att just den inte kan kombineras med elektrisk motorvärmare. Har för mig några här på 90 forumet har nämnt att de har samma uttag för båda.

Skickat från min SM-A320FL via Tapatalk
Jo Defa har en vill jag minnas. Kolla med dem.

Tapatalking with Samsung S8

av Hypoxia
#1273647
Jag har haft Defas kombinerade på ett par bilar och enbart deras laddare på sista bilen innan XC90, och det har funkat skitbra.

Fick idag pris från Bilia på motsvarande enbart laddare från Calix och monterat&klart landar kalaset på 5500:-

Även jag kör rätt mycket kortare sträckor i veckorna och på vintern har jag markant mer värmarkörning än bilåkande även om det oftast laddas upp på helgerna.





Väntar
av Xanthopteryx
#1273739
Skaffade i somras en lite större laddare mot den jag haft tidigare. Hittade bra rea så priset blev trevligt.
En CTEK MXS 10 blev det. Den kan ladda med upp till 10 A, klarar AGM, har flera olika steg med uppfräshning e.t.c. Dessutom har en den funktion som saknat tidigare:
Att agera batteri! Du kan alltså plocka ut upp till 10A, som från vilket batteri som helst. Sätt den i supplyläge och koppla in kylväska, luftpump, vattenpump eller vad du nu har. Eller sätt på klämmorna på ett batteri i äldre bilar (de moderna är så känsliga då det är flera batterier inblandade) när du byter batteri så tappar inte bilen spänning och klockor, radio e.t.c. är fortfarande rätt inställt.
av LJN
#1356773
Har läst tidigare någonstans att V90 har AGM batteri som standard, stämmer detta? Och då bör /kan man använda "AGM" läget på laddare utan risk eller?
av LazerHawke
#1356808
Hur funkar det om man kör värmaren 15-20min kör hem 15min och sen nästa dag 15min körning igen dvs värmaren används bara på arbetet då bilen står i varmgarage hemma?
Ojämn Tomgång.

Felkoder? Inställning av gasspjäll och s[…]

Bruten fjäder framvagn

Fick ett fjäderbrott på en V40 fö[…]

XC - Rear axle sensor

Har endast upplevt problemet en gång tidigar[…]

Motor 960 3,0 rycker ibland

När jag håller jämn fart vid ca 10[…]