Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av olofgeo
#1273399
Ni som använder systemet,vilka typer av vägar kör ni på? så fort vägen svänger måste jag hjälpa PA eller ta över för att unvika att bilen går utanför linjerna, som jag sagt tidigare på hyfsat raka motorvägar funkar det, jag litar inte på funktionen när det krävs hård övervakning hela tiden.
av Xanthopteryx
#1273400
Alla vägar. Kraftiga svängar kan man behöva vara beredd att stötta men motorvägar funka det alltid om det inte är skitkassa linjer eller så såklart.
Den får självklart svårare att hålla snygg linje där det är väldigt kuperat då linjerna försvinner bakom ett krön.
Testar ofta på sträckor som år lite knepigare just för att se toleransen i systemet. Rena slingerlandsvägar som går åt alla håll typ Bohuslän är ju bättre att kör själv såklart eftersom man vill gena här och var och det är gott om krökar hit och dit.
av AndS
#1273465
PA-system fungerar bäst om man har en bil framför då det sammanväger den bilens färdväg tillsammans med väglinjer, ni märker det genom att system gör betydligt mindre och mjukare styrrörelser. Speciellt på kurvig väg men även större väg med dåliga linjer då det blir betydligt stabilare med bil framför utan att man själv behöver korrigera med ratten.
Motsvarande med enbart väglinjer så blir systemet lite mera "nervöst" och kan vandra lite på vägbanan men system har även svårare med mjukare kurvtagning på mindre kurvigare vägar.
På större vägar tycker jag att 2+1 väg med enbart linjedetektering och de lite bredare "zick-zack" målade linjer kan skapa problem, där vår bil oftast drar sig ut mot sidkantslinjen och inte lägger sig i mitten, men att den även blir känsligare för linje kvaliten och ibland gå ut till höger på linjen så att "keep line" funktionen styr tillbaka om man själv inte tar över styrning. Så på vissa sådana vägavsnitt har jag slutat använda PA då man får sitta och styra emot ganska mycket, men får man en bil framför så att system tar hänsyn till den så fungerar det perfekt.
av AndS
#1275696
Här finns ett test gjort av Euro NCAP av funktionerna som mera jämför de olika systemen under likvärdiga förhållanden och inte som i det som inleder tråden som är helt förvirrande med olika förutsättningar. Ni får kolla på de olika videosekvenser och tillhörande PDF, kanske inte så mycket om "självstyrande".
https://www.euroncap.com/33613
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1275718
Bra att se vad PA går för. Synd att testförarna fegar ur. De borde låta det krocka och sedan mäta kollisionskraften som ett värde om hur mycket PA dämpade krocken. Teslan vad jag kunde se klarade flest situationer.
av Lockis
#1275721
HitTheRoadJack skrev: lör 20 okt 2018, 10:38 Bra att se vad PA går för. Synd att testförarna fegar ur. De borde låta det krocka och sedan mäta kollisionskraften som ett värde om hur mycket PA dämpade krocken. Teslan vad jag kunde se klarade flest situationer.
Tesla var ju ruggigt bra. Dem andra borde ta lärdom.
av least
#1275735
Svårt att se när föraren griper in. Driver intervention borde ha haft en annan färg i filmerna.
Yttertemperatur mätare

Appen går inte på bilens temperatur ut[…]

Brainys V60

Toppen, tack! Just nu är tanken bilbyte till[…]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel til[…]

Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]