Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hagge310
#1272989
Idag fastnade parkeringsbromsknappen i uppläget och jag kunde inte få loss parkeringsbromsen alls, den släppte inte automatiskt heller när jag försökte gasa iväg. Jag låste bilen och lämnade den ca 1 timma. När jag startade bilen igen var knappen fortfarande låst i uppläget, men nu fick jag felmeddelande "parkeringsbroms service erfordras" samt att p broms lampan blinkar. Själva bromsen släpper automatiskt nu när jag gasade iväg men p broms lampan blinkar och felmeddelandet är kvar. Ringde ÅF och fick detta svar från service tekniker: "Känner igen felet men det är inte lätt-diagnostiserat. Har haft liknande bilar med allt från dålig klämkraft på stift i kablaget mellan framänden av bilen till bakänden, till att ett bromsok läckt lite bromsvätska in till parkeringsbromsmotorn och orsakat kontaktproblem." Nu är verkstadsbesök bokat nästa vecka. Bilen går som normalt men kan inte använda handbromsen. Någon mer som haft samma problem?

Skickat från min SM-A320FL via Tapatalk

av Hagge310
#1274266
Det var ett enkelt fel som tur var på min bil. Det visade sig vara en liten sten i kulspetsstorlek som rullade in i den lilla springa som uppstår när man lyfter knappen uppåt. Det medförde felmeddelandet pga att knappen inte gick tillbaka i normalläge inom en viss tid. Märkligt att man låter det bli en liten glipa istället för att undvika det vilket känns som en ganska enkel grej att fixa när man ser hur det ser ut. Men nu funkar det bra igen, quick fix men det tog en stund för teknikern att hitta.

Skickat från min SM-A320FL via Tapatalk

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]

B230F motor, lågmilad

Jag håller på att dieselkonvertera en […]

Billigaste lösningen är att ersätta[…]