Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosse78
#1272745
Hej

Fick Volvo tidningen idag och notera att det skiljer 200k i pris mellan billigaste xc90 och billigaste xc60. Gick in på bygg min volvo och ser att minsta motorn med xc90 är t5 awd och på xc60 är det t4 fwd. Men även om man slänger in t5 awd i xc60 skiljer det fortfarande 150k i pris. Nu till min fråga: Betalar man 150k för lite mer plåt och säten eller är det nått mer xc90 har i standardutförande jämfört med xc60 ? Är det nått jag missar?
av V70_2005
#1272802
Upplever man sig inte behöva 7 sittplatser och ett hyffsat bagage eller 5 platser och ett stort bagage så är XC60 en grymt fin bil.

Tror dom flesta som köper en XC90 har något behov som inte en XC60 kan möta, typ 7 platser. Sen kan andra grejer komma in som att man tycker XC90 är snyggare, krocksäkrare (väger mer), drar tyngre släp etc också.

Segmentet stora sjusitsiga suvar är det dyra bilar i och jag tror det är mer där man får jämföra en XC90. Liksom vad är alternativet, Q7 eller någon Mercedes.

Tror Volvo XC60, V90, S90 och XC90 är väldigt lika iform av utrustning.
av least
#1272826
XC90-modellen är bilen som Volvo har identifierat som en marginalhöjare. Tillverkningskostnaden har ingenting att göra med vilket pris man tar ut från konsument.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1272830
least skrev:XC90-modellen är bilen som Volvo har identifierat som en marginalhöjare. Tillverkningskostnaden har ingenting att göra med vilket pris man tar ut från konsument.
Så är det, minns inte så noga men drog inte förra XC90 in mer pengar än te.x. LKAB under några år? Hur som var det en lönsam bilmodell ;-)
av least
#1272834
Drömmen för en tillverkare av vilken sak som helst är att ha möjlighet att tillverka så billigt så möjligt, men samtidigt kunna ha ett utpris som är högt.
Sen vill man gärna ha utvecklingskostnader med mera som man kan balansera vinsten emot under ett antal år. :-)
av Hypoxia
#1272835
Nog för att XC90 säkerligen drar in en hel del pengar till Volvo, men jämförelsen med LKAB haltar en del.
Ett dåligt år är LKABs vinst 1-2 miljarder, men vissa år i närtid har man varit uppe i storleksordningen 15 miljarder.

Riktigt så bra kassako är med största sannolikhet inte XC90 :-)

/Tråkig-på-fest

Micce1980 skrev:
least skrev:XC90-modellen är bilen som Volvo har identifierat som en marginalhöjare. Tillverkningskostnaden har ingenting att göra med vilket pris man tar ut från konsument.
Så är det, minns inte så noga men drog inte förra XC90 in mer pengar än te.x. LKAB under några år? Hur som var det en lönsam bilmodell ;-)
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1272841
Hypoxia skrev:Nog för att XC90 säkerligen drar in en hel del pengar till Volvo, men jämförelsen med LKAB haltar en del.
Ett dåligt år är LKABs vinst 1-2 miljarder, men vissa år i närtid har man varit uppe i storleksordningen 15 miljarder.

Riktigt så bra kassako är med största sannolikhet inte XC90 :-)

/Tråkig-på-fest

Micce1980 skrev:
least skrev:XC90-modellen är bilen som Volvo har identifierat som en marginalhöjare. Tillverkningskostnaden har ingenting att göra med vilket pris man tar ut från konsument.
Så är det, minns inte så noga men drog inte förra XC90 in mer pengar än te.x. LKAB under några år? Hur som var det en lönsam bilmodell ;-)
Så kan det vara, mindes bara fragment av en artikel. Denna var det. Hur som var det bra jobbat ;-)
"XC90 var Sveriges enskilt största exportvara med 40 miljarder kronor i ­årligt exportvärde – mer än någon av Scanias lastbilar, Ericssons telefoner eller Astra Zenecas världssuccé Losec." och "Modellen är inte bara Sveriges största exportframgång någonsin..."
https://www.svd.se/volvo-duett-fanns-i-16-ar#sida-5

Edit: Kanske är sist denna Volvo då den absolut mest lönsamma för Sverige? ;-) Den eller en av deras andra volvos har nog hämtat rätt många affärsmän på KRN (Kiruna flygplats)
LKAB%20Volvo%20V60.jpg
LKAB%20Volvo%20V60.jpg (76.21 KiB) Visad 3109 gånger
Användarvisningsbild
av Bosse78
#1273020
Det va som jag misstänkte då. Dyr plåt o säten. Så man ska verkligen behöva platserna och utrymmet eller verkligen gilla modellen för att inte köpa en XC60 istället.
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]