Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jpalsson
#1269982
Min fru slog till på en V90 i somras, en 2017 års modell.
Det var en "selekt-bil" som kompletterades med NAV och där verkstaden försäkrade att bilen var fullt uppdaterad vi leverans.
Det innebär att jag har suttit i passagerarsätet och lekt en del med den stora displayen, bland annat då Navigatorn.
Det här har då skett Västerbotten, Västernorrland och Hälsingland.

Men, jag tycker allt som oftast att det ser ut som att man kör ute på ett fält, dvs. vägarna finns inte.
Till och med stora asfalterade vägar som funnits i 60-70 år saknas.
Med det här följer också att Navigatorn då föreslår alternativa vägar som ingen vettig människa skulle välja och som innebär flera mils omväg.
Den kan till och med vilja leda in en på skogsbilvägar trots att det i princip finns en riksväg att köra på.

Så, har det här exemplaret fått nån knäpp?
Eller kan man inte lita på kartorna?
#1270030
Var precis ut och skulle kolla, enligt manualen ska det finnas en "system" under navigatorinställningar, men någon sådan meny finns ej.
Det går inte heller att klicka på genvägen som kommer upp i manualen.

Men, tror du att det spelar nån roll, även om kartorna är två månader gamla (det var då de laddade in navigatorn i den här bilen) så borde den väl veta om stora vägar som existerat i 70-80 år ?
#1270034
Frågan är vad för karta det är i. Kan ju vara en generisk karta. Att de inte lagt på Skandinavien exempelvis.
Kolla under download center eller vad den nu heter (svep med fingret åt vänster). Där ser du karta, version etc.
av LViken
#1270040
Min erfarenhet efter 1,5 år med navigationen på min V90 m 17 och uppdaterade kartor är att den kan man inte riktigt lita på. Oberoende av inställningen kortaste, snabbaste eller vackraste väg så vill den väldigt gärna ta omvägar, ibland väldigt långa omvägar för att nå en motorväg som den gillar istället för att ta t ex länsvägar. Min gamla lösa bil-gps var mycket bättre på det och dessutom fick man alternativa vägar att välja mellan.
#1270078
Kanske en dum fråga, men har du zoomat in på kartan?😉 Du får zooma in ganska mycket för att små vägar ska synas på kartan i mitten.

Använder navin dagligen och tycker det funkar super. Speciellt med live trafic information.
#1270109
Nej, det är tyvärr inte ett zoomningsproblem.
Snarare så att på de platser som jag sett problemet så har i princip traktorvägar markerats
som körbara vägar medan stora breda asfaltsvägar inte alls finns (och därför inte heller kan föreslås).
#1270137
Volvo skapar inte några kartor själv, utan för Sensus så köps de från HERE. Det är samma leverantör som BMW, Audi och Daimler har (https://www.here.com/en/partners/find-p ... -alliances).

Så har verkstan lyckats ladda kartorna på rätt sätt så ska du ha hyfsade kartor.

Med det sagt så är ingen GPS perfekt. Jag kan tycka att det tidvis kommer något konstigt råd från Sensus. Kartinformation kopplat till relativt dåligt uppdaterad trafikinformation kan få det bästa systemet i världen att ge dåliga råd.

På din beskrivning låter det inte som om du har korrekt installerat system och/eller kartor -- eller att någon inställning blivit väldigt fel. Mitt råd är att prata med din återförsäljare. Volvos navigationssystem är på ungefär samma nivå som de flesta andras. Visst finns det mindre skillnader när det gäller hur rutter planeras etc -- men det är mitt tycke inga stora skillnader.
Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]