Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mvos
#1269915
Jag har en ny V90 Cross Country D4 med 8-stegs automatlåda och Polestar optimerad som är inne på verkstaden.
Fick en V90 D3 ej CC med automatlåda (vet inte om det är samma) som hyrbil och växellådan känns mycket rappare??

Trycker man ner gasen så tycker jag att D3 utan polestar växlar ner och drar iväg snabbare samma effekt med kick down.
Det är i början på accelererationen som den upplevs snabbare men sedan märker man att motorn är slöare.
Det kan väl inte stämma?
Användarvisningsbild
av Någonting
#1269924
Är det en framhjulsdriven D3:a? De har en 6-stegad automat och har en annan turbo (tror att det är dubbelturbo i D3 AWD/D4).

Så det är lite skillnad på motorerna.

Men jag tycker personligen inte att en vanlig D3 ska vara långsammare än en D4 med Polestar.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1269931
Någonting skrev: tis 18 sep 2018, 09:54 Är det en framhjulsdriven D3:a? De har en 6-stegad automat och har en annan turbo (tror att det är dubbelturbo i D3 AWD/D4).

Så det är lite skillnad på motorerna.

Men jag tycker personligen inte att en vanlig D3 ska vara långsammare än en D4 med Polestar.
Den nyare D3 har 8-stegad, så det beror på hur gammal bilen är.
av stevvee
#1269943
Är Volvo sådana som känner igen körstilen ?
Vet att ex Bmw har så att den lär sig hur du kör din bil. Så kör du lugnare kommer även lådan att växla lugnare och segare. Kör du mer aggressivt (som oftast lånebilar körs) så kommer bilen även svara snabbare.

Går att radera adaptioner så den lär om sig.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Klasnicklas
#1270378
stevvee skrev:Är Volvo sådana som känner igen körstilen ?
Vet att ex Bmw har så att den lär sig hur du kör din bil. Så kör du lugnare kommer även lådan att växla lugnare och segare. Kör du mer aggressivt (som oftast lånebilar körs) så kommer bilen även svara snabbare.

Går att radera adaptioner så den lär om sig.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja, alla Volvos moderna växellådor är adaptiva och fungerar som du skrev
av Nystrom7
#1270428
Har bara awd modellen som jämförelse och den har ju samma motor som d4. Men den upplevde jag ungefär som beskrivs, snabb ut ur korsningar och början på acceleration sen känns det som mjukvaran klipper effekten.

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]

Det är inte reglervententilen på AC som[…]

Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]