Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PeWe
#1268876
Hej,

Är på jakt efter en ersättare till vår V70 (-12) som vi drar en husvagn på 1800kg med. V70n har automatisk nivåreglering och fungerar väldigt bra som dragbil. Har normalt förtält och stativ i skuffen på bilen (vet inte riktigt vad det väger men kanske 50-60kg) samt husvagn med normalt kultryck 70-80kg typ.
Vi har kommit fram till att nya V60 är för liten i bagaget och väljer därför en V90 som är lite bättre iaf. Har nu span på en V90 D4 AWD lätt begagnad men som inte har luftfjädring bak. Någon som har erfarenhet av hur den vanliga fjädringen fungerar tillsammans med husvagn? Går luftfjädring bak att eftermontera?
av Camelen
#1268885
Om du drar en så pass stor husvagn och har bagaget så lastat så skulle inte jag köpa en bil utan nivåreglering. Vi kör liknande husvagn (viktmässigt) och båt, är 5 i familjen och personligen skulle jag inte komma på tanken att inte ha nivåreglering. Har haft det på alla bilar sedan 855 -94 (9st Volvo). Sedan att eftermontera..... -nja allt går ju... men bakvagnen ser lite annorlunda ut på V90 med och utan nivåreglering så nej.

Edit: Vi har V90 CC D5 idag (med luftfjädring) :-) .
av PeWe
#1268901
Att det är bättre är jag helt med på! :-) Frågan är hur den är utan luftfjädring, är den väldigt svampig? Jag körde i somras en lånad Passat med vår husvagn och med rätt kultryck så var det inga som helst problem och den hade ingen nivåreglering.
av Glenn3
#1268983
Jag är också sugen på att veta hur V90, eller egentligen V90 CC, är med respektive utan luftfjädring då jag skall beställa inom en snar framtid. Kör idag en vagn på 2000kg bakom en XC60-17 och med bagage i bilen utan några problem.
av LJN
#1269021
Intresserad av samma fråga och jag har beställt en V90 CC D4 AWD utan luftfjädring. Har en husvagn idag på ca. 1550 kg och det blir nog en något "tyngre" om något år. Kör idag med mina båda V60 som har max kultryck 75 och max dragvikt 1600 kg. Och för båda så ligger bil och vagn i en snygg linje utan direkt synbart nedhäng bak. Tittar man på den V90 jag beställt så är max kultryck höga 130 kg och max dragvikt 2400 kg. Så V90 CC D4 AWD bör ha minst lika bra/hård originalfjädring som V60 eller?
av troubleshooter
#1269079
En rätt lastad husvagn borde väl inte påverka speciellt mycket, men sen att luftfjädringen gör mycket för komforten generellt är ju ett plus...

Programvaruppdateringen kommer säkert bara ko[…]

Måste man ha specialverktyg för att lyf[…]

Vågar jag köra?

Går att köra, tänk dock på b[…]

Samma prylar 850/v70?

Hej Är det samma elhissar och elspeglar p&ar[…]