Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kenjoh4
#1268645
Har nu återvänt efter resa i Norge och sedan i södra England. I Norge fanns det hyfsat med laddningsmöjligheter och hotellen försökte ha/ordna laddningsmöjligheter. Några hade hängt ut vanlig schukokopplingar vilket fungerade. Ibland kostade p-platserna och ibland var det gratis.

Dock när vi bilade till södra England så var det väldigt dåligt med laddningsmöjligheter. Fanns någon vid Eurotunneln men fel koppling. I England fanns det fåtal och man var tvungen att vara abonnent till något bolag. I Kiel vid Cittishopen stod det att det skulle vara gratis men man var tvungen att ha någon kod.
Nu blev det så att jag laddade under körning på motorväg till halva ungefär för att ha vid ev köer eller vid körning i småstad. Om detta är ekonomisk är jag osäker på. Alla pratar om miljö men det verkar vara väldigt trögt med gemensam/samma typ av kontakter och som är gratis. Synd att man inte satsar mera på detta. Är nu hemma och det känns bra att kunna ladda till kortkörnibgarna man gör. Bilen går väldigt skönt och mjukt på el. Man märkte dock att asfaltstypen påverkar ljudnivån.
av Hemingway
#1268698
Problemet var nog att laddning var gratis i början. Det gjorde många elbilister ologiskt snåla och förväntade sig sedan att det skulle vara gratis för evigt. Vem kan då bygga ut ett välfungerande laddnät som de sedan kan driva och tjäna pengar på?

Det håller ju på att vända, men den starten har nog fördröjt utbyggnaden.

Typ 2 (vilket Volvo endast har) är ju den Europeiska standarden så där går det ju tydligt framåt.
av kenjoh4
#1268727
Jag tycker nog att det kan vara gratis på de större köpcentra eller där man står en stund. Vid resa i Skåne så hittade jag gratis elladdning i Höör vid deras tågstation intill centrum. Gratis i Vadstena intill torget vid Slottet så det finns kommuner som inte endast pratar om miljö utan genomför åtgärder. Sickla köpcenter har gratis i p-huset och där finns alltid lediga platser. Nu har jag minst tre olika blippar eller kort då det finns flera olika företag på marknaden. Blir lite omvänt, S90 är en större skön bil som passar bäst vid korta resor om du ska utnyttja hybriden.
av Xanthopteryx
#1268746
Det största problemet är väl egentligen fortfarande de olika kontakterna samt det faktum att alla tycks välja olika betallösningar.
Att det kostar är väl självklart men det måste vara enkelt och prisvärt.
av Hemingway
#1268951
Nja, typ 2 är ju europeisk standard och så länge du inte kör en gammal asiatisk bil (som jag gör ibland, Nissan Leaf) så går det ju bra och enkelt. Att de olika leverantörerna ska ha olika betalsystem är ju inte så konstigt. Antingen får man ha lite olika brickor, eller använda dem som går via app. Exempelvis InCharge kan ju startas direkt via app och då kan man ju registrerar sig direkt på plats.
av Hemingway
#1268953
kenjoh4 skrev: mån 10 sep 2018, 08:44 Jag tycker nog att det kan vara gratis på de större köpcentra eller där man står en stund. Vid resa i Skåne så hittade jag gratis elladdning i Höör vid deras tågstation intill centrum. Gratis i Vadstena intill torget vid Slottet så det finns kommuner som inte endast pratar om miljö utan genomför åtgärder. Sickla köpcenter har gratis i p-huset och där finns alltid lediga platser. Nu har jag minst tre olika blippar eller kort då det finns flera olika företag på marknaden. Blir lite omvänt, S90 är en större skön bil som passar bäst vid korta resor om du ska utnyttja hybriden.
Alltid lätt att tycka någon annan ska ge bort något gratis. Prova själv att sätta upp en elbilsladdare och ge bort gratis ström och se hur framgångsrik du blir. Dina kunder kommer gilla dig, men om de inte betalar dig, är de då dina kunder? :)

Tack för svaren! Har helt ärligt inte or[…]

Dakioso, Härligt det löste dig och du &a[…]

Justering Halvljus

Den bakersta är höjd, den främre ti[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, f[…]