Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av grillchips
#1266911
Ja det är så på min V90. Däremot är jag osäker på vad den faktiskt utgår från då jag nästan alltid lämnar solgardinen indragen och i stekvärmen i somras så var den framme kanske 7/10 gånger. Dvs gånger då den stått i stekande sol och man förväntar sig att den ska va stängd.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1266917
Jag lämnar ofta min bil med takluckan tiltad i bakkant. Larmet utlöses om man sticker ner något i kupe'n genom takluckan.
Användarvisningsbild
av Hanzon
#1266929
jolerius01 skrev:Jag läste någonstans att Volvo har en funktion som själv drar för sol solskyddet om det blir för varmt i bilen. Det verkar vara så på xc60 iaf. Är det likadant på 90-bilarna?



90-serien har automatisk stägning av solskyddgardin.
Från instruktionsbok:
Automatisk stängning av solgardin
När bilen står parkerad i soligt/varmt väder
stängs solgardinen automatiskt 15 minuter efter
bilen har låsts. Detta görs för att sänka kupétemperaturen
och skydda bilklädseln från solblekning.
Funktionen som är deaktiverad när bilen levereras
från fabrik kan aktiveras/deaktiveras

Denna funktion fungerar inte på min bil, det kan ha att göra med att panoramataket på min bil har en rad olika fel.

av V70_2005
#1266937
Jag har panoramatak vilket jag tycker är snyggt, dock hade jag inte klickat i det med tanke på kostnaden. I mitt fall ingick Lounge-Pro om man köpte teknik-pro och Klimat-VOC, och i Lounge pro fanns en massa godis som man inte gärna betalade för men nu när man har det är väldigt bra att ha.

Panoramataket är ganska mörkt så man störs inte av värme eller sol. Om man däremot öppnar takluckan i gassande sol blir det både varmt och kan bli omöjligt att se t.ex. 360°-kameran. Men som sagt jag har inte upplevt det med luckan stängd.

Skulle jag betala (20-30kSEK?) på en ny bil, tror inte det.
Användarvisningsbild
av grillchips
#1266940
16.000, om de inte chockhöjt.
Jag har aldrig upplevt problem med att se skärmen oavsett status på luckan.
av Xanthopteryx
#1266941
Plus förlust i räntor plus skatteförlust plus...
Rätt många arbetstimmar som lätt skulle kunna användas till andra trevliga saker. =)
Användarvisningsbild
av grillchips
#1266947
Allt är ju relativt. Jag var exempelvis inte alls nöjd med B&W så där hade jag ju lite pengar "över". Enda jag personligen saknar på min bil är stylekit och andra fälgar.
av Hypoxia
#1266953
Xanthopteryx skrev:Plus förlust i räntor plus skatteförlust plus...
Rätt många arbetstimmar som lätt skulle kunna användas till andra trevliga saker. =)
Eftersom nybilsköp i övrigt är ungefär den bästa affär man kan göra så är ju givetvis ditt argument baserat på en massa plus alldeles synnerligen rimligt :-D
av Xanthopteryx
#1266956
Ja, det kostar, mer än vad många inser. Man får jobba bra många timmar i slutänden så vaje tusenlapp räknas. Kanske därför det tog oss flera månader av provkörning och fundering över vilka tillval som så att säga var värda förlusten. =)
Användarvisningsbild
av grillchips
#1266962
Eller så betalar man och ser glad ut och njuter av det man har. ;)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]