Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1266532
Det där är en ren smaksak. Själv har jag hittills aldrig uppskattat att köra en bil med någon form av glastak eller taklucka utan solskyddet fördraget. Uppskattar att sitta i skuggan och titta ut..
Användarvisningsbild
av frasse4
#1266538
Jag å andra sidan gillar att ha någon form av taklucka. Hur är det med max taklast med panoramaglastak? På min Alfa får man egentligen inte köra något på taket om man har panoramaglas eftersom det väger nästan 100 kg :o mer så det blir högre tyngdpunkt på bilen som det är...
Användarvisningsbild
av StefanN
#1266548
Jag har alltid gillat soltak och nu med panoramatak känns det verkligen luftigt. På min bil börjar taket långt fram så även föraren har nytta av det.
Användarvisningsbild
av ragge1
#1266558
frasse4 skrev:Jag å andra sidan gillar att ha någon form av taklucka. Hur är det med max taklast med panoramaglastak? På min Alfa får man egentligen inte köra något på taket om man har panoramaglas eftersom det väger nästan 100 kg :o mer så det blir högre tyngdpunkt på bilen som det är...
skall inte vara skillnad från bil utan panorama tak , är det inte väkt kommer på hur mycket Lasthållare tåller , jag körte i Norge och Sverige med takboks och det gick bra

https://accessories.volvocars.com/sv-se ... %20Engine)

:)
Användarvisningsbild
av frasse4
#1266561
Nja max last är nog satt utifrån att man får en förhöjd tyngdpunkt vid exempelvis en undanmanöver. Både lasthållare och framför allt tak håller ju för mycket stora påfrestningar. Men det var sagt en fråga, är upp till varje tillverkare om de tagit höjd för det eller inte. Min har hål ovan dörrarna så min lasthållare passar också rent fysiskt.
av Arese
#1266754
Jag och min fru har varsin V90, en med och en utan panorama. Har man vant sig vid att ha panorama känns det som att sitta i en gruva i bilen utan.... Ger helt annan luftighet och lyfter hela upplevelsen av bilen om man har glastaket. Har man pengarna (och det har man nog om man köper en vagn för 500-600k) tycker jag det är ett givet tillval.
av Hypoxia
#1266798
Jag stämmer in i kören om att panoramatak är galet trevligt, skulle inte vilja ha en bil utan det när man har vant sig. Känslan att kunna sitta i ljuset är värd mycket för mig och om det är för varmt på sommaren så är det bara att dra igen jalusin.

Å andra sidan så kryssar jag de flesta rutor när jag beställer bil.
av Malmstroem
#1266808
Jag har haft en bil med taklucka i glas. Den var ytterst sällan öppen, och vanligtvis körde jag med insynsskyddet fördraget.

Jag väljer sedan dess aktivt bort taklucka. Jag ser det som direkt negativt på en begagnad bil.

Alla är vi olika. b ;-)
av jolerius01
#1266904
Jag läste någonstans att Volvo har en funktion som själv drar för sol solskyddet om det blir för varmt i bilen. Det verkar vara så på xc60 iaf. Är det likadant på 90-bilarna?

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]