Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SundanceKid
#1269071
Du kommer bli nöjd. Tråkigt att ångra sig efter köpet att man inte valde till det.
Bättre välja till nån pryl för mycket än nån för lite.
av XC90Stockholm
#1273597
Tycker panoramataket är grymt bra - speciellt om man som jag har en XC90 med mörk inredning. Blir ffa ljust och fint för baksätespassagerarna. Tyvärr så läcker mitt panoramatak - har nu haft bilen inne för detta flera gånger och Volvo har demonterat taket helt 2 gånger utan att lösa problemet. Nu får de en sista chans om några veckor - och om det inte löses blir det reklamation.
av stevvee
#1273598
XC90Stockholm skrev:Tycker panoramataket är grymt bra - speciellt om man som jag har en XC90 med mörk inredning. Blir ffa ljust och fint för baksätespassagerarna. Tyvärr så läcker mitt panoramatak - har nu haft bilen inne för detta flera gånger och Volvo har demonterat taket helt 2 gånger utan att lösa problemet. Nu får de en sista chans om några veckor - och om det inte löses blir det reklamation.
Vart blir det blött ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av XC90Stockholm
#1273699
När jag upptäckte det första gången (november 2017) så var det blött på vänster sida i bagageutrymmet och det kom lite vatten från 3:e radens säkerhetsbältesinfästning. C-stolpen var också fuktig. Även B-stolpen var lite fuktig. Fick också kraftig vattenansamling i utrymmet under vänster bakdörr som forsade ut när man öppnade dörren (men alltså inte i kupén). Efter andra reparationsförsöket från Volvo så kom det också vatten på högra sidan plus att det kommer in vatten bakom backspegeln (under VOC-panelen). Så Volvo förvärrade alltså problemet. Volvo själva hävdar att de fixat allt de kan så jag vet inte vad de skall göra nästa gång - tror att det enda som kan fixa detta är ett totalt byte av hela panoramataket inklusive dränering etc. Har sett mitt problem på amerikanska forum - dvs att det bara läcker in när bilen står eller kör i uppförslut. Står den med nosen neråt läcker det aldrig. Det som förvånar är att trots att jag get Volvo information om hur Volvo USA löst detta för sina kunder så verkar de ignorera detta... Hade detta varit en gammal bil så kanske jag hade kunnat leva med det eftersom det inte sker hela tiden men med tanke på all elektronik i bilen så kommer detta att ge problem i framtiden om det inte fixas...
av mikebike
#1273701
V70_2005 skrev:Och det är väldigt bra att kolla upp och se hur cyklar, takboxar etc beter sig i motorvägsfart.
Jag skulle gärna vara utan panoramatak. Vindbruset från takräcke, cykelhållare (och cyklar) är närmast olidligt.
Förra bilen hade konventionell taklucka med tjock "innerlucka", min nuvarande har bara ett nät som inte dämpar ljudet alls.
Min läcker inte (än), men det verkar vara ett vanligt problem oavsett bilmodell.
av XC90Stockholm
#1273758
Xanthopteryx skrev:Tre försök sedan kan du häva köpet.
Det är planen. Bilen blir 3 år gammal i januari så om det inte är fixat efter nästa verkstadsbesök i oktober så blir det antingen pengarna tillbaka eller en ny bil. Och jag gillar bilen skarpt - bästa Volvo jag ägt med hästlängder men trist att den både är full med barnsjukdomar och ett måndagsex på samma gång.
av uniformerad
#1273795
XC90Stockholm skrev: tis 09 okt 2018, 13:39
Xanthopteryx skrev:Tre försök sedan kan du häva köpet.
Det är planen. Bilen blir 3 år gammal i januari så om det inte är fixat efter nästa verkstadsbesök i oktober så blir det antingen pengarna tillbaka eller en ny bil. Och jag gillar bilen skarpt - bästa Volvo jag ägt med hästlängder men trist att den både är full med barnsjukdomar och ett måndagsex på samma gång.
Tre når gammal? Har den gått lånt, köpte du den ny?
Med tanke på ålder om du köpte den ny, och hur många mil du bedömt ha kört så blir det ett rätt så saftigt nyttoavdrag på bilen.
Användarvisningsbild
av Tombee
#1281642
Beställde en V90 T4 SE advanced för några veckor sedan (leverans v.51) och fastnade rejält i just denna fråga om panoramataket. Jag hade sagt att oavsett bil så skulle nästa bli med just denna finess.

Jag blev nästan själv förvånad att vi (jag och frun) till sist valde bort det efter en del tester.
+ ljuset i kupen
+ lyxkänslan
+ kul för barnen
+ andrahandsvärde (kanske)
- risk för problem/skada
- ljudnivå
- lösning för läslampor bak med glastak inte optimalt i vårt fall
- mest för baksätet

= prioriterade HUD och elstol med minne

Jag tycker fortfarande panoramataket är bra och grymt trevligt men kände att det inte kunde prioriteras inom vår budget.
av Lockis
#1281643
Tombee skrev: mån 19 nov 2018, 11:09 Beställde en V90 T4 SE advanced för några veckor sedan (leverans v.51) och fastnade rejält i just denna fråga om panoramataket. Jag hade sagt att oavsett bil så skulle nästa bli med just denna finess.

Jag blev nästan själv förvånad att vi (jag och frun) till sist valde bort det efter en del tester.
+ ljuset i kupen
+ lyxkänslan
+ kul för barnen
+ andrahandsvärde (kanske)
- risk för problem/skada
- ljudnivå
- lösning för läslampor bak med glastak inte optimalt i vårt fall
- mest för baksätet

= prioriterade HUD och elstol med minne

Jag tycker fortfarande panoramataket är bra och grymt trevligt men kände att det inte kunde prioriteras inom vår budget.
Tror inte du kommer bli missnöjd med HUD eller Elstol med minne dock. Är man mer än 1 som kör bilen är minnesfunktionen guld! HUD tar en stund att vänja sig vid. Har fortfarande inte vant mig vid att den är där så söker fortfarande informationen på annan plats :P Har dock aldrig upplevt att den är ivägen.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdatera[…]