Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av energia
#1265639
Funderar på att köpa en XC90 T8 (eller möjligen XC60), men efter att ha läst lite om hur AWD'n fungerar, blir jag lite skeptisk.

Ni som har T8'or, vad är era erfarenheter av att köra i snö och halt underlag när batteriet är slut? Är man då förpassad i en framhjulsdriven bil, eller fungerar det med fyrhjulsdriften? Går förresten AWD in automatiskt, eller måste man specifikt välja att "Nu skall jag köra på 4hjulsdrift"?

Jag kör idag en Passat med 4Motion, och den är suverän på dåligt underlag, det är som att köra på ren asfalt. Så har även mina erfarenheter varit ifrån de Audi's jag ägt tidigare. Detta blir min första nya Volvo, men många skriver att Volvos AWD är rena skämtet och inte fungerar något vidare...

Anledningen till T8 är att få ner förmånsvärdet. (Egen företagare)
av stevvee
#1265645
energia skrev:Funderar på att köpa en XC90 T8 (eller möjligen XC60), men efter att ha läst lite om hur AWD'n fungerar, blir jag lite skeptisk.

Ni som har T8'or, vad är era erfarenheter av att köra i snö och halt underlag när batteriet är slut? Är man då förpassad i en framhjulsdriven bil, eller fungerar det med fyrhjulsdriften? Går förresten AWD in automatiskt, eller måste man specifikt välja att "Nu skall jag köra på 4hjulsdrift"?

Jag kör idag en Passat med 4Motion, och den är suverän på dåligt underlag, det är som att köra på ren asfalt. Så har även mina erfarenheter varit ifrån de Audi's jag ägt tidigare. Detta blir min första nya Volvo, men många skriver att Volvos AWD är rena skämtet och inte fungerar något vidare...

Anledningen till T8 är att få ner förmånsvärdet. (Egen företagare)

Volvos AWD kan jag svara för redan nu och den är lik Audi. Bra mycket bättre än passat.
När det gäller T8 kan jag ej svara för ännu men i vår om du orkar vänta Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av energia
#1265653
AndS skrev: mån 20 aug 2018, 13:40 XC60 T8 https://teknikensvarld.se/volvo-xc60-t8 ... ft-618867/
Bör vara samma för XC90,
Jo jag har läst den artikeln, och detta gör mig lite konfunderad "Men bakhjulen drivs enbart av el. Även om bilen inte går att köra på enbart el för att batteriet tagit slut finns det alltid kraft kvar för att göra bilen fyrhjulsdriven när så behövs."

Hur kan det alltid finnas el kvar? Låt säg att jag kört slut på elen, vilket lär ske ganska fort på vintern, och så hamnar jag på en 2 mil snömoddig väg. Är det då "Hej! Välkommen till 2 mil med framhjulsdrift", eller kan man alltid lita på att fyrhjulsdriften finns där när den behövs? Känns lite si och så med det...
av AndS
#1265655
Gissar nu, du kan inte köra helt tomt på el utan systemet stänger av endast eldrift vid viss batterinivå. Sedan finns det el kvar för vissa säkerhetsfunktioner när fyrhjulsdrift behövs.
Är lite som övriga med AWD som driver med framhjulen för att vid behov aktivera fyrhjulsdrift om det t.ex. börjar spinna, det är ju ingen permanent fyrhjulsdrift som Volvo har.
av Lövet
#1265656
energia skrev:
AndS skrev: mån 20 aug 2018, 13:40 XC60 T8 https://teknikensvarld.se/volvo-xc60-t8 ... ft-618867/
Bör vara samma för XC90,
Jo jag har läst den artikeln, och detta gör mig lite konfunderad "Men bakhjulen drivs enbart av el. Även om bilen inte går att köra på enbart el för att batteriet tagit slut finns det alltid kraft kvar för att göra bilen fyrhjulsdriven när så behövs."

Hur kan det alltid finnas el kvar? Låt säg att jag kört slut på elen, vilket lär ske ganska fort på vintern, och så hamnar jag på en 2 mil snömoddig väg. Är det då "Hej! Välkommen till 2 mil med framhjulsdrift", eller kan man alltid lita på att fyrhjulsdriften finns där när den behövs? Känns lite si och så med det...
Bilen slutar använda el vid viss %-laddning för att spara lite till dess att framhjulen börjar spinna. Även om man kör på vinterväg så spinner inte framhjulen konstant. Varje gång du bromsar eller släpper gasen så genereras dessutom ytterligare el. Du kommer inte kunna köra 2 mil med spinnande framhjul med en T8, men realistiskt - är det vad du tänkt använda bilen till? Det klarar för övrigt inte Volvos vanliga fyrhjulsdrift heller, den kommer överhetta bromsarna som den använder för att fördela greppet i sidled. Detta gäller även Passat eftersom det är samma delar i fyrhjulsdriftssystemen där.

Även Haldex är en inkopplingsbar fyrhjulsdrift. Den går i när hjulen spinner, den går i när du använder stora rattutslag, den går i under viss hastighet. Vid vanlig körning så driver bara bakhjulen 5%. Skillnaden mot T8 kommer inte bli så stor.
#1265664
V90 D4 har vi, men det är samma teknik bakom den och XC90 D4 (nyare modellen).

Haldexen på Volvos nyare bilar i dag är permanent kopplad från stillastående och sedan släpps den gradvis till att vara nära nog 0 bak om det inte behövs. Styrs via en elektrisk centrifugalpump.
Om jag inte fattat koneptet fel med T8 så laddar den även batteriet från motorn (inte bar agas och broms), så antagligen kommer den att vilja ladda batteriet till en viss fyllnadsnivå (oavsett vilket körläge du väljer) för att ha bufferten. För att ladda över detta måste du aktivera läget där den laddar från bränslemotorn.

Har för övrigt tidigare lagt en film på när vi testar fyrhjulsdriften på bilen i en extremt brant backe där det var redigt halt. Tyvärr visar inte filmen hur brant och halt det är, men ja - hade aldrig kommit igång där utan en vettig fyrhjulsdrift. Jag experimenterar här för att se vad den gör så därför kan det se tvekande ut men de tillfällen (utanför film) som jag bara gasade på så bara åkte bilen iväg utan problem. Det är även redigt trångt så jag vill inte halka in i stenar och skit som är på sidorna.

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]