Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikebike
#1264973
tomasaso skrev:Har en bekant som installerat ett Chiptrim från Bestchip - Multispeed
https://www.bestchip.se/bilar/volvo/vol ... -awd-320hk
Han säger att det både ger bättre växlingar, mer tryck i acceleration, samt lägre förbrukning.
Trimmet var extremt enkelt att montera (endast 2 kablar)

Nu funderar jag på hur erfarenheterna är här på forumet av chiptrim?
Chiptrim som ansluts med kablar?
Låter som en "trimbox" = fultrim.
396 hkr ur en 2 liters motor är mycket mer än vad Volvo själva tar ut i Polestar, med många utbytta motorkomponenter.

Jag tycker det verkar vara BS....
av Malmstroem
#1264975
Visst är det BS.

I en diesel kan du få ner förbrukningen något genom att acceptera en massa mer NOx. Vad det sedan gör för partikelfilter etc är en annan sak. I en bensinare har du inte den möjligheten, eftersom de bensinare vi nu talar om ska ligga vid lambda 1. Då har du inte mycket att spela på för att få ner förbrukningen. De 20-30% som det talades om är rent skitsnack, speciellt på bensin, men även på diesel.

Att få upp effekten är däremot möjligt. Att göra det med en extern fultrimbox som inte har möjlighet att ha koll på vad den gör är inte något jag skulle göra. En riktig mappning är en annan sak.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1264990
Jag skulle aldrig sätta i detta i en så dyr bil som en T8...
Den flyttar på sig ändå när man gasar :-)
Användarvisningsbild
av grillchips
#1265001
Kollade snabbt på deras "garantier" och främst motorgarantin. Upp till 30.000:-, det kommer man nog inte långt med om en T8 rasar.
av AndS
#1265023
Vilket trams, köpa en T8 (förutsätter köp då man inte rör en leasingbil) och sedan plocka på något som kan vara vilket skräp som helst för bilen.
Och sedan detta fantastiska att allt blir bättre, bilen går snålare och snabbare.
Bromsljus

Hurvida man egentligen får eller inte ska ja[…]

Bältesvarnare

Är rätt säker på att dessa ga[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Använd Vparts guide för att mäta br[…]

Tändstift rätt på spolen? Yup.