Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kenjoh4
#1264352
Har nu kört ca 900 mil sedan april då jag hämtade ut den ny. Den har dragit 0,52. Dock håller jag med om att kostnaden för eldrift får du aldrig igen. Bara att köpa extrakabel för att kunna ladda publika nät är en kostnad så tar tid att hämta igen. Men det känns bra att kunna köra på el så mycket som möjligt. Den är väl gjord för de som kan ladda hemma och sedan har ca 4 mil till jobbet där de kan ladda igen. Inom en vecka väntar en tur till södra England och undrar om de har någon elladdning där :-) tycker dock att motorljudet påminner alltför mycket om en diesel. ;-) Hade en V8 innan och önskar att man kunde få det ljudet tillbaka.
av maba
#1264372
Jag var i samma läge i februari då jag beställde en V90 D5 AWD och sedan fick jag en Kia Optima plug in hybrid som hyrbil och tänkte att det här var ju intressant. Tänkte att en T8 skulle bli allt för dyr men med supermiljöbilspremie och likvärdig utrustning blev den ”bara” drygt 70 kSEK dyrare så jag ändrade min beställning. Fick bilen levererad innan midsommar och är hur nöjd som helst hittils. Jag brukar behålla bilar i 7-8 år och köper privat. Kommer att köra kanske 500 mil på bensin och 1000 mil på el per år. Bara den besparingen ligger på 8 kSEK per år i minskad bränslekostnad. Sedan är fordonsskatten också betydligt lägre med en T8. Så jag tror att jag kommer att spara in merkostnaden men det beror ju helt på vilken körcykel man har och möjligheten till laddning.

Nu är ju inte kostnaden hela biten men i mitt fall så kändes kostnaden likvärdig och då är ju frågan, vill jag åka T8 eller D5? Och för min del blev svaret enkelt.

Idag när man inte kan köpa Momentumpaket som jag köpte, skulle det bli ett svårare val. Jag vill inte ha skinnklädsel och definitivt inte betala för det...

På långkörning drar den runt 6,7-7,5 med tömt batteri. Återmatningen när man bromsar ger drygt 2 kWh per 10 mil vilket ger eldrift i 1 mil dvs den bör vara ung 10% snålare än en T6 på långkörning.
av Flajjan
#1264395
Spännande, jag skall göra kalkylen hos en ÅF och se hur det blir, jag har ju samma inställning som dig - helt ointresserad av skinn så vi får se om dom lyckas få ihop kalkylen..
Användarvisningsbild
av Derank
#1264397
Från en D4 AWD special edtition till en T8a skiljer det 218k ( grundpris ) blir nog svårt att få ihop den kalkylen,om man nu köper en T8 pga ekonomi
av Gosein
#1264420
Ekonomiskt går det ihop om man har den som tjänstebil som jag har. Blev betydligt billigare än den d4CC som jag först va inne på. Gäller bara att ha en arbetsgivare som godkänner summan.
Det stämmer som sagt inte påståendet att man släpar runt på onödiga kilon. Bilen genererar ström under körning. Motorbromsning och bromsning vilket gör att förbrukningen blir lägre än t5, t6.
Jag beställde momentum business plus tror jag den hette med komfortstolar vilket jag inte ångrar. Har kört r-design och dom stolarna dödar min rygg.
MY19 har dessutom större tank så nu är det 60 liter.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1264423
Nu tänkte jag kanske mest ”rent praktiskt”. Visst, det ger awd, visst, det hjälper till vid körning.
Men bilen blir tung...
Att tanken har blivit större är verkligen bra. Nästan alla gnällde över den gamla, så det var väl inte så oväntat heller.
av stevvee
#1264433
TommyP86 skrev:Nu tänkte jag kanske mest ”rent praktiskt”. Visst, det ger awd, visst, det hjälper till vid körning.
Men bilen blir tung...
Att tanken har blivit större är verkligen bra. Nästan alla gnällde över den gamla, så det var väl inte så oväntat heller.

350 kg tyngre mot en D3 och 220 kg tyngre mot en D5 AWD. Ta sedan in effekt och vikt i beräkningen så är dom där kg inte så mycket längre.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av stevvee
#1264434
beachman skrev:För er som inte vill ha inscription och helläder, så går det enligt Volvos senaste prislista att få en V90 T8 Momentum advanced special edition för 574k. Däremot går den inte att bygga på bygg din volvo!?

https://assets.volvocars.com/se/~/media ... f?la=sv-se

Nope den modellen är borttagen så det är inscription eller R-design krav.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man kö[…]

Löjliga priser XC70

40tkr är inte mycket att leva på f&ou[…]

Hejsan. jag har nåt skumt fel i min framvag[…]

Bakfjädrar.

Jag gjorde det enkelt. Beställde bara nya fj&[…]