Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Flajjan
#1264228
Det är dags för en ny bil, mina erfarenheter av V90 CC med sportstolar till trots så lutar det åt en Volvo igen. XC90n var betydligt trevligare på många sätt, jag förstår tjusningen i att köra en SUV, dock så blir man smutsig på byxorna varannan gång man går i eller ur bilen - inte min melodi.

Jag har haft en plugin hybrid som hyrbil (KIA Oprima) det var riktigt trevligt att åka tyst och förbrukningen var riktigt låg -när man kunde köra mestadels på el. Nu kör inte jag mestadels på el, eftersom det blir längre resor än 4 mil.
Min spontana reaktion var att en Optima skall jag ha, men efter två veckor och lite motorvägskörning så svalnade intresset, det är en ganska trött och väldigt bullrig bil. Dock gillade jag hybrid konceptet.

V90 T8 ser enligt siffrorna vettig ut med låg förbrukning, nu vet jag att Volvo likt alla andra yrar gällande förbrukningen.
Dessutom har jag förstått att T8 inte kan köras helt på el på samma sätt som Passat GTE eller Optima PHEV.
V60 T6 hade varit en än bättre kandidat (då jag inte går igång på motoreffekten i bilen), men Volvo kan inte få fram bilar i tid till bytet så den faller lite, dessutom är den lite väl liten i bagaget, dock vettigare form än V90.

Ni som har en V90 T8 - vad är era faktiska erfarenheter?

- snittförbrukning?
- förbrukning på långkörningar?
- bilen över lag?

Bortsett 0-100 - vilket är helt ointressant för mig. Bortsett effekten - är T8 värd merkostnaden?
Om förbrukningen ligger som på en T6 när batteriet är tomt efter 3 mil så känns ju merkostnaden tveksam.
Då kanske man lika gärna kan köra en T4 eller T5 AWD eller en D4 (men dom rasslar och skramlar lite väl mycket) och spara ganska mycket pengar till något annat kul.
av Gosein
#1264230
Hej
Har haft T8 i en månad och har hunnit köra 600 mil. Snittförbrukningen ligger på 0,66 just nu men då har jag kört semesterresor med fulllastad bil och takbox. Ingen möjlighet att ladda heller. 200 mil snittade då 0,84
Jag kom 4 mil på el innan semestern och låg då fram och tillbaka till jobbet på ca 1l bensin i förbrukning. Har 3 mil enkel utan möjlighet att ladda på jobbet. Inga problem att köra bara på el så länga man inte gasar för mycket.
Bilen är underbar att göra omkörningar med. 0-100 är inte huvudsaken för mig men 70-120 tycker jag är viktigare o där är den grym.
Jag har 18” fälg och bilen går riktigt tyst både på el och bensin. Vägljudet är inte störande överhuvudtaget.
Jag har som dig inget körmönster som egentligen passar en t8 men jag kommer trots allt längre än jag trodde på en tank och förbrukningen är lägre än en t6. Bilen hinner ladda och använda en del el trots att man inte laddar den i uttag.
Jag har dock en del brister som ska åtgärdas nästa vecka så men fixas dom och inga nya kommer så kan jag inte annat än rekommendera bilen.
Användarvisningsbild
av Derank
#1264264
V90 T8a verkar ju ha lång kvar tll förbrukningen jämfört med de här som kör V90 D4 AWD och snittar under 0,5 ( vilket jag tvivlar på att de gör över tid, men iaf )

Kan ju aldrig vara värt merkostanden om man ska tänka ekonomiskt, du kan ju aldrig räkna hem den jämfört med en diesel verkar det som, nu vet jag att körstil osv påverkar men genereelt vad jag läst runt om på div forum verkar den ju vara "törstig"

Eller jag skulle inet säga törstig men merkostnaden kan ju aldrig gå att räkna hem som sagt, sedan kan det ju finnas andra aspekter till varför man vill ha en hybrid
av Flajjan
#1264307
Den siten var ju intressant!

Anzahl Kraftstoff min Ø max
43 Diesel 5,18 6,90 9,67
9 Benzin 7,80 9,29 11,16
2 Erdgas (CNG) 4,42 4,61 4,66
8 Plug-in-Hybrid Benzin 4,09 5,96 8,21

Då är det ju diesel eller gasbilen som gäller om man ska köra Volvo och inte vill åka och tanka varannan dag, iom att tanken är väl underdimmensionerad. T8 känns ju inte lika intressant längre.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1264313
Hybrider är ju gjorda för att man ska köra runt och ladda, inte åka på långa resor. Av olika anledningar, (skatt, man kanske är nörd, det kanske inte går att välja) så åker vissa runt och släpar på ett par hundra kg eldrift och det drar upp snittet förstås. Åker man längre än 8 mil om dagen är det fort gjort att räkna ut att man för enkelhetens skull ska ha nåt annat. Sen finns det fortfarande miljö och ekonomi-incitament för hybrid, men med liten tank och tung bensinbil får man räckvidd som en model s med minsta batteriet...och då borde man kanske ha den istället.
#1264330
Går inte V90 T8 att få med den stora tanken nu?

Har kört XC90 T8 i 2,5 år och den är mycket snålare än T6 även utan laddningsmöjlighet. Körde en ny XC90 D5 i 9 månader innan T8:an och den drog det dubbla med min körning. Men då laddas T8:an dagligen. De senaste ca 300 milen drog den 0,45l/mil. Stadskörning och motorväg.
av Flajjan
#1264342
Om jag skulle kunna få en V90 T8 att dra 0,45 i snitt så kan känslan säkert rättfördigas med en T8, tveksamt om det ekonomiskt egentligen är försvarbart.
Det som är lite trist är att man tvingas köpa den som Inscription (plast crome lister och skinnsäten) eller R design med helt fel stolar för mig.
Får masa mig till en ÅF och se om man kan köpa en bil som man vill ha den till motsats för hur Volvo tycker att man ska köpa den.
Köpråd

Hej jag funderar på att köpa en ny bil.[…]

Dörrlås V-fram

Hej. Kolla kabelhärvan mellan karossen och d&[…]

Köpråd V60 etanol

Köp en nyare Saab istället, fullt med 9-[…]

Nytt avgasrör B234F

Behövde inte dom grejerna som var slut p&arin[…]