- mån 13 aug 2018, 17:14
#1264687
Om man ikke har slike store avgifter, gir det ingen mening å kjøpe T8 for økonomiens skyld. T8 koster 120.000 SEK mer enn T6 i Sverige, ut fra hva jeg kan forstå?
De som har et kjøremønster som sparer 8-10.000 liter bensin + el.kostnaden over f.eks 10 år, må jo ha et eksepsjonelt kjøremønster? Min T8 bruker ca 0.8l/m i 120 på motorvei. Det blir 8000l/0.8l/m = 10000 mil kjøring på strøm bare for å spare bensinpengene.
Så må man legge på elkostnaden. 10 kWh holder til 30 km i snitt over året. Jeg vet ikke hva strømprisen i Sverige er, men kanskje 2kr/kWh i Norge. Fullt batteri koster da 20kr eller 6.7kr pr mil. 10000 mil på el koster da kr. 67.000. Disse må da spares inn på ytterligere strøm-mil. Dette regnestykket går aldri opp i Sverige.
Så, om man kjøper T8 i Sverige, må det være for å spare miljøet for utslipp (der finnes det veldig mange andre mer kostnadseffektive tiltak) eller fordi man ønsker masse hestekrefter.
Men poenget mitt med første posten var egentlig +/- med T8 fra brukerperspektiv. Ikke miljø eller privatøkonomiske saker.
Derank skrev:Du kan ju inte jämföra med Norge. Hade det varit samma sak i Sverige hade alla såklart köpt en t8 ingen är väl så dum att man betalar mer för en d4aDet var ikke meningen med posten min heller. Jeg hadde jo aldri tatt meg råd med en T8 om det var det gamle avgiftsystemet (hvor hver hk over 200 kostet 2000,- i avgifter).
Om man ikke har slike store avgifter, gir det ingen mening å kjøpe T8 for økonomiens skyld. T8 koster 120.000 SEK mer enn T6 i Sverige, ut fra hva jeg kan forstå?
De som har et kjøremønster som sparer 8-10.000 liter bensin + el.kostnaden over f.eks 10 år, må jo ha et eksepsjonelt kjøremønster? Min T8 bruker ca 0.8l/m i 120 på motorvei. Det blir 8000l/0.8l/m = 10000 mil kjøring på strøm bare for å spare bensinpengene.
Så må man legge på elkostnaden. 10 kWh holder til 30 km i snitt over året. Jeg vet ikke hva strømprisen i Sverige er, men kanskje 2kr/kWh i Norge. Fullt batteri koster da 20kr eller 6.7kr pr mil. 10000 mil på el koster da kr. 67.000. Disse må da spares inn på ytterligere strøm-mil. Dette regnestykket går aldri opp i Sverige.
Så, om man kjøper T8 i Sverige, må det være for å spare miljøet for utslipp (der finnes det veldig mange andre mer kostnadseffektive tiltak) eller fordi man ønsker masse hestekrefter.
Men poenget mitt med første posten var egentlig +/- med T8 fra brukerperspektiv. Ikke miljø eller privatøkonomiske saker.