Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av phantomblot
#1264687
Derank skrev:Du kan ju inte jämföra med Norge. Hade det varit samma sak i Sverige hade alla såklart köpt en t8 ingen är väl så dum att man betalar mer för en d4a
Det var ikke meningen med posten min heller. Jeg hadde jo aldri tatt meg råd med en T8 om det var det gamle avgiftsystemet (hvor hver hk over 200 kostet 2000,- i avgifter).
Om man ikke har slike store avgifter, gir det ingen mening å kjøpe T8 for økonomiens skyld. T8 koster 120.000 SEK mer enn T6 i Sverige, ut fra hva jeg kan forstå?

De som har et kjøremønster som sparer 8-10.000 liter bensin + el.kostnaden over f.eks 10 år, må jo ha et eksepsjonelt kjøremønster? Min T8 bruker ca 0.8l/m i 120 på motorvei. Det blir 8000l/0.8l/m = 10000 mil kjøring på strøm bare for å spare bensinpengene.
Så må man legge på elkostnaden. 10 kWh holder til 30 km i snitt over året. Jeg vet ikke hva strømprisen i Sverige er, men kanskje 2kr/kWh i Norge. Fullt batteri koster da 20kr eller 6.7kr pr mil. 10000 mil på el koster da kr. 67.000. Disse må da spares inn på ytterligere strøm-mil. Dette regnestykket går aldri opp i Sverige.

Så, om man kjøper T8 i Sverige, må det være for å spare miljøet for utslipp (der finnes det veldig mange andre mer kostnadseffektive tiltak) eller fordi man ønsker masse hestekrefter.

Men poenget mitt med første posten var egentlig +/- med T8 fra brukerperspektiv. Ikke miljø eller privatøkonomiske saker.
av phantomblot
#1264689
fjohan82 skrev:Detta är ju lite OT men vad skulle krävas i Sverige/av Sverige för att systemet skulle bli som i Norge med att T8 är så pass billig? Jag tänker inte på att borra efter olja...
Det er bare det at det er mye avgifter på nybiler i Norge basert på vekt og utslipp. Hybridbiler med (falsk) lavt utslipp får sjelden avgifter, mens rene drivstoffbiler får flere hundre tusen i avgifter. En V90T6 koster NOK 157.000 /21% mer enn V90T8. De har sluttet selge XC90D4 i Norge, siden den var dyrere enn T8. XC90T5/D5 koster litt mer enn T8 (NOK 30.000 ca).

Det er bare early adopters som kjøpte før V90T8 var tilgjengelig, som ikke har T8 + noen D3 taxi'er.

Superkort klipp men så här ser det ut f[…]

Hamnat i världens undergång. Ullared en[…]

@White , Så länge är det faktist […]

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]