Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1264545
AndS skrev: sön 12 aug 2018, 08:12 Såg denna artikel gällande nya mätmetoder och att biltillverkarna garanterat kommer att behöva ta bort vissa motormodeller där man inte kommer att klara de nya mätmetoderna.
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/ ... illverkare
Enligt SvD är Volvo en av få tillverkare som certifierat samtliga motorvarianter.
#1264608
Är troligtvis därför Volvo utgår från sin 2-liters fyra och inte erbjuder t.ex. sexor. Och med Kina som ny hemmamarknad (lite potential!) Europa och USA som börjar se över sina utsläppsnivåer gäller det att optimera parallellt som andra drivkällor för andra bränslen ska utvecklas. Så får man gissa kommer nog de flesta biltillverkarna behöva slimma sina motoralternativ.
#1264610
AndS skrev: mån 13 aug 2018, 07:49 Är troligtvis därför Volvo utgår från sin 2-liters fyra och inte erbjuder t.ex. sexor. Och med Kina som ny hemmamarknad (lite potential!) Europa och USA som börjar se över sina utsläppsnivåer gäller det att optimera parallellt som andra drivkällor för andra bränslen ska utvecklas. Så får man gissa kommer nog de flesta biltillverkarna behöva slimma sina motoralternativ.
Kommer skillnaden mellan stora och små motorer vara lika stor som tidigare med wltp då? I verklig körning har ju skillnaden varit mycket mindre än certifieringen antytt.
#1264614
Problemet tillverkarna har är väl att man successivt sänker utsläppsnivåerna. Så de värden man jämfört tidigare är historia och för att klara lägre värden med nya mätmetoder så kommer man få att avveckla vissa motortyper. Vissa tillverkar börjar ju utveckla nya 3-cylindriga motor och ser dem användbara även i hybridbilarna.
Och utifrån att det krävs både hybrider och eldrivna alternativ så måste man minska på antalet enbart bensin/diesel alternativ.
#1264620
Jag tänkte snarast i banorna om mer downsizing löser problemet för dem. Hittills har ju effekten av det varit störst på pappret. Nu när testerna inte är lika snälla blir effekten mindre på pappret också.

Storskalig hybridisering är väl en möjlig lösning och då är kompakta motorer förstås bra. Men hur relevant det blir beror väl lite på hur de rena elbilarnas framtid ser ut i närtid. Hybriden är ju lite Jack of all trades, master of none.
#1264633
SBergdahl skrev: mån 13 aug 2018, 09:33 Jag tänkte snarast i banorna om mer downsizing löser problemet för dem. Hittills har ju effekten av det varit störst på pappret. Nu när testerna inte är lika snälla blir effekten mindre på pappret också.
Hitintills har värdena legat på sådana nivåer att det fanns marginal även för stora motorer i motorvolym och effekt att skapa tillräckligt låga värden. Du når nu en smärtgräns där större volym och effekt blir en begränsning vid normal körning och för mätning med ny testmetod.
#1264634
AndS skrev: mån 13 aug 2018, 10:16
SBergdahl skrev: mån 13 aug 2018, 09:33 Jag tänkte snarast i banorna om mer downsizing löser problemet för dem. Hittills har ju effekten av det varit störst på pappret. Nu när testerna inte är lika snälla blir effekten mindre på pappret också.
Hitintills har värdena legat på sådana nivåer att det fanns marginal även för stora motorer i motorvolym och effekt att skapa tillräckligt låga värden. Du når nu en smärtgräns där större volym och effekt blir en begränsning vid normal körning och för mätning med ny testmetod.
Kanske effekt i första hand. De små motorerna är ju törstiga de också när effekten utnyttjas men stryper man dem där de fortfarande är snåla kan de ju vara snåla på riktigt. Men det lär köparna inte acceptera utan att kompensera för det med t ex en elmotor också..

Men det finns så många andra trådar om det här så vi kanske kan låta just den här fortsätta handla om just T5 vs T6.
#1264638
Gjorde mina inlägg utifrån att man började jämföra med att andra tillverkare "idag" hade sexor som alternativ och vad som kan hända rent generellt på marknaden framöver, utifrån det kanske inte Volvos fyror är så fel om man prioriterar effekt. Kanske här som man får göra avkall på t.ex. motorgång och "ljud" sett till effekt.
#1264658
EjS skrev:Tvekar inte på T6 har effekten hemma, men fördröjningen och låga varv ger känslan av liten slagvolym.
Er du åpen for at lydbildet kan farge opplevelsen? Eller gassmappingen? På en strømtom T8, synes jeg fortsatt det er imponerende bra drag fra lavt turtall.

Fra Wards vurdering av motoren:
"What is surprising is how it all works so seamlessly. The supercharger provides almost V-8-like grunt at low rpms and then passes the baton to the turbocharger as it spools up, creating a robust and continuous flow of power to the wheels."
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]