Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av marwi
#1260031
Hej!
Tänkte kolla en idé. Vi ska på bilsemester. Tänkte så klart det vore smart att ha med en extranyckel. Funderar på att linda in den i aluminiumfolie och gömma den i bilen. Jag kan ju alltid låsa upp bilen med OnCall, och sedan ta fram den gömda nyckeln (förutsatt att jag kommer ihåg var jag gömt den), starta och åka vidare.

Smart eller osedvanligt puckat?

Inser så klart att om jag kan hitta nyckeln kan någon annan göra det också. Det är ju trots allt larm på bilen, vilket förhoppningsvis gör att den som bryter sig in inte letar 15 minuter efter en gömd nyckel, utan bara tar det som syns.

Tacksam för alla roliga (och snälla) kommentarer!

/Martin
av Xanthopteryx
#1260033
En nyckel som låses in i bilen avaktiveras och är därmed ej brukbar, tills bilen låses upp nästa gång. Testa vettja. Någon kan sitta i bilen och du låser (i nedsatt larmläge...) och denne får sedan testa att låsa upp med nyckeln inne i bilen.
av marwi
#1260035
Så då behöver jag inte vara orolig för att någon använder den nyckeln olovandes alltså? Och inte nysta in den i folie heller?

Ska genast låsa in ett barn och testa! Återkommer!!
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1260040
Ja nyckel är obrukbar om den är inlåst i bilen. Lägg “taggen” under bagagerumsgolvet. Så kommer ingen åt den även om alla rutorna krossas.
Användarvisningsbild
av razorfish
#1260079
På äldre bilar med riktiga nycklar är det inte helt ovanligt att en extranyckel göms under bilen. Kan ju ofta räcka med en vanlig skruv, låsring och vingmutter (så att det går att lossa utan verktyg) genom nyckeln och lämpligt hål under bilen (kofångare ex.vis.). Googlar du lite så hittar du gott om lösningar på detta problem, komplett med magnetiska lådor försedda med kombinationslås. När du ändå håller på så kolla vad ditt försäkringsbolag säger om den lösning du tänkt dig, bara så att du inte blir utan ersättning om bilen blir stulen med hjälp av din nyckel (oaktsamhet).
av Xanthopteryx
#1260082
Eftersom nyckeln inaktiveras om den låses in så kan du inte stjäla bilen, om du inte kan låsa upp. Större risk att någon stjäl den med nyckeln du har på hotellrummet. Folie på den på natten!
av filippb
#1260122
Det enda negativa jag kan tänka mig är väl att om du skulle bli av med hela bilen så har du en nyckel för lite om någon skulle fråga. Vet iofs inte om någon kollar sånt vid stölder, bara en tanke.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]