Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V70_2005
#1259388
Fler byggshus.se här än folk som fixar bil uppenbarligen (även jag). Får väl när byggdammet lagt dig därhemma hitta på en egen lösning för halvfast/fast installerade USB.

Bilen kanske har jordfelsbrytare, eller man tar en lös.

Uttaget på bilden kanske är lite ålderstiget och en modernare med eurokontakter hade sett finare ut.

Dock ser lika säkert ut som i många hus med runda brunnar utan jord.

Men jag håller med, dumt att ansluta jordade grejer till ett ojordat uttag.
av mf135
#1259394
Det är nog som vilken inverter som helst av lite kvalitet, som den jag har i UPS:en hemma också. Den ger ju 230V 50Hz oavsett om den går på vägg eller batteri (faktiskt stadigare på batteri då den på vägg tillåts fluktuera mellan vad man har ställt in, normalt i krokarna av 210-250V). Egentligen gör man ju allt detta i vissa vägguttag också - likströmskabel används ju på sina håll och växlas sedan om till växelström och rätt spänningsnivå.
Nollan behöver väl inte vara samankopplad med bilens nolla?
Om du kollar UPSen så hittar du antagligen bara 115V mot skyddsjorden, för den har väl jordat uttag om den är av lite kvalité. I bilen är det väl trevligare också om det bara är 115V man kommer åt om man råkar pilla på fel ställe.
Sen är det ju så att om man har en pryl med jordad kontakt så är den ju certifierad med en sådan anslutning.
av Xanthopteryx
#1259422
Problemet med eurokontakter är som sagt att just den klumpen jag har till datorn är schukokontakt och jag har ingen lust att köpa en ny trafo bara för att kunna ha möjlighet att ha i bilen.
Den nuvarande fungerar ju trots allt bra även hos mina föräldrar där halva huset är ojordat.

Skall mäta UPS:en när jag väl är i närheten av den, men jag kan nog faktiskt nästan våga garantera att det är 230.
av Dundermuppen
#1261730
Jag hade ett liknande problem när jag köpte min v70. Ville dra snygg elförsörjning fram till navigatorn som jag har i vänster del av framrutan.

Gjorde som så att jag öppnade upp mittkonsollen och kopplade in lämplig ciggladdare på matningen till uttaget bak. Fick bli en ciggladdare som man kunde ta isär utan att förstöra den. Med lite lödning så kunde man därefter dra alla kablar under mattor/lister hela vägen fram. Hade fördelen att befintligt uttag bak förblev användbart då det och främre uttag var avsäkrade på 15A och ciggladdare i regel är på max 2,3A.
Något liknande borde man kunna göra här.

edit: 2,4A då. Kräver också att man är lite bekant med sin multimeter och lödstation, annars inget direkt svårt.

/Johannes

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder