Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av olofgeo
#1258735
Finns det möjlighet att permanent deaktivera start/stopp, som det är nu startar den om hysteriskt mycket i stadstrafik,att deaktivera manuellt vid varje start är ju hopplöst.
Borde gå att lösa på verkstad?
Användarvisningsbild
av Frippefräs
#1258745
Drive mode individuellt, klona det körläge du vill använda men inaktivera start/stopp, tar inte lång tid att snurra på ratten
av Hypoxia
#1258747
Det går alldeles utmärkt att stänga av start/stopp, åtminstone på min XC90 D5.
Antingen definierar du en egen profil och där klicka ur funktionen start/stopp eller så använder du "Performance"-profilen.

För egen del så har jag använt det första alternativet och använder Comfort som bas, men med fjädringen från Performance och deaktiverad start/stopp.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1258757
AndreasThn skrev: mån 09 jul 2018, 14:11 Nej, har med avgascertifiering att göra.
Det tror jag inte, på andra tillverkare ex. min Alfa förblir det av till dess man aktiverar det igen, även efter omstart. Så det är nog något Volvo valt.
Användarvisningsbild
av Derank
#1258774
olofgeo skrev:Finns det möjlighet att permanent deaktivera start/stopp, som det är nu startar den om hysteriskt mycket i stadstrafik,att deaktivera manuellt vid varje start är ju hopplöst.
Borde gå att lösa på verkstad?
Finns en modul att köpa som du ansluter till obd uttaget
Användarvisningsbild
av mikethebik
#1258786
frasse4 skrev: mån 09 jul 2018, 15:17
AndreasThn skrev: mån 09 jul 2018, 14:11 Nej, har med avgascertifiering att göra.
Det tror jag inte, på andra tillverkare ex. min Alfa förblir det av till dess man aktiverar det igen, även efter omstart. Så det är nog något Volvo valt.
På vår "nya" XC60 D4 2017 finns ingen möjlighet att permanent avaktivera S/S, kollade med en mek på lokala Volvo-verkstan och det går inte mjukvaru-mässigt, det är åtminstone enligt honom något som Volvo centralt inte släpper. Detta gäller då D4, huruvida det gäller för alla med S/S vet jag ej.
Däremot går det utmärkt att göra som jag gjort, köpt en modul från ett ryskt snille, modulen pluggas in i OBD-porten, vid nästa start avaktiverar man S/S, och modulen kommer ihåg den inställningen för framtiden så länge den sitter i OBD:n eller du väljer att aktivera S/S igen.
En bonus är att man med denna modul även kan stänga bakluckan med fjärrkontrollen eller knappen på brädan. Vitsen med detta är väl tveksam, men funktionen finns där.

Mike
av Xanthopteryx
#1258797
Ehh... Jag har ingen modul och kan stänga bagageluckan med fjärr eller knapp på bräda.

För övrigt ser jag inte problemet med start och stopp? Den stannar, den startar,... Allt sker ju automagiskt och näst intill momentant.
Senast redigerad av 1 Xanthopteryx, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Derank
#1258799
Ahh, såg nu att det var V90 avdelningen,modulen jag tänkte på tror jag inte fungerar på v90
Användarvisningsbild
av Derank
#1258800
Xanthopteryx skrev: mån 09 jul 2018, 20:17 Ehh... Jag har ingen modul och kan stänga bagageluckan med fjärr eller knapp på bräda.

Företag övrigt ser jag inte problemet med start och stopp? Den stannar, den startar,... Allt sker ju automagiskt och näst intill momentant.
På tex en XC60 med automat är Start/stopp bara till problem, motorn stannar i farten, sjukt irriterande kan jag lova, prova och smyg över ett farthinder ´tex, motorn tvärstannar, el smyg in i en rodell, motorn tvärstannar och du tappar servoverkan

osv osv

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]