Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hanzon
#1257362
Har fått ett märkligt missljud när solskydd för Panoramataket öppnas.
Någon mer som har detta oljud och har ni fått det åtgärdat ?
Bilen är en XC90 MY -17



Edit: Har lokaliserat ljudet till kassetten där solskyddet går in i taket ovanför nackskydd i baksätet.
Senast redigerad av 5 Hanzon, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av grillchips
#1257408
Kommit in skit i "glidskenan"? Sådär låter det inte på min V90 iaf.
Användarvisningsbild
av Chilly
#1265911
Har samma på min. Verkar vara hela kassetten enl. Min meck. Just nu väntar han svar från volvo vad som ska göras. Håller man emot lätt med handen vid öppning är den tyst.
#1265915
Jag jinxade det och visst fan är det något knarr från mitt solskydd nu också. Dock låter det inte riktigt sådär skrapigt men ljudet kanske förvrängs lite av mobilvideon.
Jag läste tidigare idag här på forumet både om en XC90 och en V90 med panorama vars solskydd lät och dessa solskydd byttes ut.
Användarvisningsbild
av Chilly
#1265919
Enl. Instruktioner från volvo ska i första hand jalusit bytas. Kvarstår problemet skulle dom kontakta Volvo. Där står vi idag, väntar svar från volvo om hela kassetten skall bytas.
Användarvisningsbild
av Hanzon
#1265923
Uppdatering: Lämnade in bilen igår för bl.a. byte av solskyddet ( se min tråd om måndagsexemplar) Osäker om det är hela kassetten som skulle bytas, ska kontakta tekniker idag.
Tekniker ringde på eftermiddagen och lämnade besked att även det nya solskyddet var felaktigt.
Nu är denna del restnoterad med oklar leveranstid
@ Grillchips, missljudet var ganska svagt till en början men har blivit mer markant allt eftersom. Ljudet i videon är lika starkt som det låter i bilen.
Användarvisningsbild
av Hanzon
#1266051
Uppdatering:
Byte av solskyddsgardin hjälpte inte. Byte av motor till panoramatak hjälpte inte.
Idag demonteras panoramataket och ny ram till panoramataket sätts in eftersom det förmodligen är vajrarna i ramen som orsakar missljudet.
#1266069
Intressant. Fortsätt gärna med uppföljning, det kanske effektiviserar arbetet för andra personer (inkl mig själv) med liknande problem.
Användarvisningsbild
av Chilly
#1380402
Det har nu kommit en åtgärd på missljudet vid öppning av jalusiet. Det är en kopparbricka som ska monteras in i motorn för jalusiet. Fick det monterat i förra veckan och än så länge funkar det.🤞
Bild
Bilagor
20200517_230045.jpg
20200517_230045.jpg (330.65 KiB) Visad 1585 gånger
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]