Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VbyVolvo
#1255720
Hej på er,

Tänkte att jag skulle testa funktionen för att spela upp video på centerdisplayen (touchscreen) i min V90/MY18. Div X är registrerat och upplåst och bilen är parkerad/stillastående.

(https://support.volvocars.com/en-CA/car ... 5140e0158b)

Om jag ansluter ett USB-minne via den vita USB-porten och väljer appen USB så får jag upp innehållet på stickan i displayen. Där kan jag också välja vilken av filmerna jag vill spela upp - och filmerna visas sedan på displayen. Så långt är allt bra.

När jag sedan försöker spela upp något via mobilen (iPhone 8) är det helt kört. Har anslutit mobilen via USB-sladd till den vita USB-porten och sedan valt appen "iPod". Kan dock inte spela upp något från streaming-appar, webbaserade tjänster eller ens filmer inspelade med mobilen.

Av manualen att döma borde jag kunna använda mobilen för att spela upp filmer, men vad och hur? Är det någon som provat funktionen och kan dela med sig av sina erfarenheter?

Har varit i kontakt med Volvo men de låter lite frågande och hänvisar till listan med filformat, ingen verkar dock känna till att någon faktiskt provat att spela upp film via mobilen. Låter lite märkligt.
av volvojesus
#1255911
iPod är väl bara audio och inte video? Jag har massvis med musikvideos (mp4) lagrade på USB minne och det fungerar fint att spela upp dessa även i full HD. Jag är osäker på om det går att spela upp från ifåne mobiler pga diverse spärrar och låsning till itunes. I vilket fall med Android kan det fungera bättre om du inte aktiverat skärmlåset innan uppspelningen och att mobilens minne simlerar USB anslutning. Jag har dessutom gjort så att jag kan se videos även under körning, det är mestadels musikvideos rippat från youtube (vem behöver spotify :-)
av volvojesus
#1255918
Nej, jag har inte provat att spela upp videos från mobilens lagringsutrymme ännu, de filmer jag använder ligger alla på vanligt USB minne.
av volvojesus
#1255986
Det går ju lägga vilka MP4 filmer som helst på USB stickan, i mitt fall har jag "bara" orkat lägga dit ca 150 musikvideos som alla fungerar bra även full HD och i mitt fall även när jag kör bilen genom ett litet trix. Jag har inte hittat nåt sätt att spela upp online video (t.ex SVT Play/Youtube/Netflix) men i de fallen är det bättre med att spela upp på mobil och köra ut ljudet till bilstereon genom bluetooth, fungerar bra. Det blir så mycket trevligare att se på TV när man kör bilen till Stockholm med autopiloten på!
av pellemando
#1335019
Tror 7nte Jesus kommer svarar då han var online för ca 1 år sedan. Men det finns lite knep om man kör med Android auto. Krävs dock en rootad lur för det
av GoranP
#1335025
Som han skriver...
..men i de fallen är det bättre med att spela upp på mobil och köra ut ljudet till bilstereon genom bluetooth...
. Så tolkar och förstår jag det...
Köpråd

Skrev in en annan tråd. Men en hybrid med to[…]

Hej, Som rubriken lyder har min V50 1.6d frå[…]

För det mesta så hoppar den igång[…]

Fått hem en momentnyckel som mäter 5-70[…]