Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lidas11
#1255124
Var inne och körde en v90 d4 och gillade verkligen volvos nya interiör och v90s storlek. Det jag funderar på är hurvida T4 kan vara ett alternativ då de hade tre st momentum SE t4 som de vill bli av med innan 1a juli för 329500kr. Just nu är D4an lite för dyr för mig och väntar hellre något år och köper beg i så fall. Någon som har erfarenhet av T4 eller åsikter hurvida det kan vara ett bra alternativ. Kör ca 1700mil mestadels landsväg om året.
Användarvisningsbild
av Derank
#1255126
Ut och provkör. Jag hade t4a i min förra v70 och den gick tyst och fint. Det var en 1.6l. Idag är det 2.0l som det lr lite bättre vrid i.

Det är bara du själv som kan avgöra om det räcker till.



Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1255130
Med den körsträckan hade jag valt en T4.
Dessutom, en fin bil till ett bra pris.
Användarvisningsbild
av Volvovovvevilla
#1255319
T4an går riktigt fint tycker jag och kör man så lite så är kostnaden inte större per mil än motsvarande D4a. Gäller bara att slå till innan skattechocken.
av lidas11
#1256898
Lyckades provköra den först idag och blev positivt överraskad av motorn. Är ju inte samma vrid som d4 och låter för jävligt när man kör kick down och varvar mycket men i övrigt skötte den sig bra. Förstår inte varaför det är mer ekonomiskt med en bensinare om man kör mindre? Priset för bensin och diesel är ju det samma nu och även skatten. Just v90 så är ju inköpspriset högre på d4 men så även andrahandsvärdet. Någon som kan förklara.. Sen lät det på försäljaren som att de ville bli av med alla v90 t4 och att de i princip inte kommer kunna säljas efter 1 juli. Skulle man köpa en nu skulle den vara ganska ovanlig om si så där 4 år. Dock vet man ju inte vad skatten är då :/ :D
av Jonathan81
#1256930
lidas11 skrev: tis 26 jun 2018, 21:30 Lyckades provköra den först idag och blev positivt överraskad av motorn. Är ju inte samma vrid som d4 och låter för jävligt när man kör kick down och varvar mycket men i övrigt skötte den sig bra. Förstår inte varaför det är mer ekonomiskt med en bensinare om man kör mindre? Priset för bensin och diesel är ju det samma nu och även skatten. Just v90 så är ju inköpspriset högre på d4 men så även andrahandsvärdet. Någon som kan förklara.. Sen lät det på försäljaren som att de ville bli av med alla v90 t4 och att de i princip inte kommer kunna säljas efter 1 juli. Skulle man köpa en nu skulle den vara ganska ovanlig om si så där 4 år. Dock vet man ju inte vad skatten är då :/ :D
Förbrukningen är betydligt höfre på en bensinare. Det kan slå hårt om man kör många mil per år.
av lidas11
#1256948
Jonathan81 skrev: ons 27 jun 2018, 08:17
lidas11 skrev: tis 26 jun 2018, 21:30 Lyckades provköra den först idag och blev positivt överraskad av motorn. Är ju inte samma vrid som d4 och låter för jävligt när man kör kick down och varvar mycket men i övrigt skötte den sig bra. Förstår inte varaför det är mer ekonomiskt med en bensinare om man kör mindre? Priset för bensin och diesel är ju det samma nu och även skatten. Just v90 så är ju inköpspriset högre på d4 men så även andrahandsvärdet. Någon som kan förklara.. Sen lät det på försäljaren som att de ville bli av med alla v90 t4 och att de i princip inte kommer kunna säljas efter 1 juli. Skulle man köpa en nu skulle den vara ganska ovanlig om si så där 4 år. Dock vet man ju inte vad skatten är då :/ :D
Förbrukningen är betydligt höfre på en bensinare. Det kan slå hårt om man kör många mil per år.
Ja det förstår jag men då borde ju en diesel vara billigare oavsett hur långt man kör. Folk säger ju att det inte lönar sig med diesel om man inte kör mycket :)
av V70_2005
#1256959
Jag antar att alla vet detta... men lite upprepning. Förr i tiden var skatten mycket högre på dieselbilar vilket gjorde att det blev brytpunkter i årlig körsträcka. Jag tror att skatten inte skiljer så mycket nu.

Däremot är väl en diesel en lite mer komplex motor och har komplexare efterbehandlingssystem vilket gör att en diesel kostar lite mer i tillverkning, så ofta är dieselbilarna lite dyrare till slutkund. Så här kan man också roa sig med att räkna hur många mil man måste köra för att kompensera för det högre inköpspriset. Sen har väl en diesel ett lite mer omfattande partikelfilter vilket är att betrakta som en dyr reservdel där 10, 20, 30000 mil bort.

Hur mycket mer man får för en diesel som begagnad är inte lätt att säga. Fundera hur länge du tänker ha bilen och kolla hur en motsvarande bil som är så gammal skiljer i begagnatpris bensin vs. diesel och gissa. Slår t.ex. dieselförbud till på bred front i t.ex. tyskland kan man nog räkna med en ökad privatimport av dieselbilar därifrån. Eller så ebbar dieseldebatten ut ännu mer och det blir istället brist på begagnade dieselbilar för att folk köpt bensin istället...

Så, köp den bil du tycker känns bra!
av Massabrassan
#1257016
Hur länge har du tänkt behålla bilen?

Personligen tror jag att bensinbilar kommer att bli hatade i framtiden. Detta eftersom de har högre energiförbrukning och inte kan köras på förnybara bränslen. Jag hade hellre köpt en D3 i så fall.
Användarvisningsbild
av Derank
#1257182
Finns alltid köpare oavsett bränslet. Det du säger har man hört i 10år nu och det är inga problem att sälja en törstig bensinare idag . Och kommer inte att vara i framtiden heller

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]