Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1255097
Nybil ger också subventionerad försäkring...

Med de begagnatpriser som gällde när jag bytte var det inte mycket dyrare att köpa nytt. Naturligtvis är värdeminskningen största posten, men lägre service och försäkring gör en del det också.

Det är på det hela relativt enkelt att räkna på.
#1255699
Körde en kollegas XC60 igår och vad jag saknade mest var:
1. HUD
2. navigator (man kunde välja destination och se karta men den förklarade inte hur man skulle köra).

Angående bränslevärmare kom jag på att jag inte använde den så mycket i vintras utan körde oftare på fjärrstart. Så skulle VOC finnas men inte själva värmaren är det nog ok ändå.
#1255897
Lövet skrev: fre 15 jun 2018, 12:36 Bilen kommer kosta i storleksordningen 5000kr i månaden i värdeminskning. En ytterligare knapp tusing i försäkring. Spelar det roll om serivceavtalet kostar 199kr eller 329kr i månaden? ;-)
Det är nästan 5.000 kronor på tre år, och så billigare försäkring på ny, uppskattningsvis 13-15.000 på tre år.
20.000 kronor kan jag göra mycket för. Det är mat för ett halvår (minst) för oss tre i familjen. Eller 1.300 liter diesel.
Eller en helt ny uppsättning vinterdäck och sommardäck, med ett antal tusenlappar över.
Eller 3.500 barn i världen som kan överleva mässling tack vare vaccination.
Listan kan bli lång så, ja, nog fanken spelar det roll! Bara för att man köper en bil med hög prislapp betyder ju inte det att man tycker om att riva sönder tusenlappar i duschen.
#1255900
Xanthopteryx skrev:
Lövet skrev: fre 15 jun 2018, 12:36 Bilen kommer kosta i storleksordningen 5000kr i månaden i värdeminskning. En ytterligare knapp tusing i försäkring. Spelar det roll om serivceavtalet kostar 199kr eller 329kr i månaden? ;-)
Det är nästan 5.000 kronor på tre år, och så billigare försäkring på ny, uppskattningsvis 13-15.000 på tre år.
20.000 kronor kan jag göra mycket för. Det är mat för ett halvår (minst) för oss tre i familjen. Eller 1.300 liter diesel.
Eller en helt ny uppsättning vinterdäck och sommardäck, med ett antal tusenlappar över.
Eller 3.500 barn i världen som kan överleva mässling tack vare vaccination.
Listan kan bli lång så, ja, nog fanken spelar det roll! Bara för att man köper en bil med hög prislapp betyder ju inte det att man tycker om att riva sönder tusenlappar i duschen.
Fast nu förstår jag inte. Om du köper en ny kommer du få flera hundra tusen ytterligare i värdeminskning. Vi måste ju jämföra äpplen och äpplen.
#1255902
Xanthopteryx skrev:
Lövet skrev: fre 15 jun 2018, 12:36 Bilen kommer kosta i storleksordningen 5000kr i månaden i värdeminskning. En ytterligare knapp tusing i försäkring. Spelar det roll om serivceavtalet kostar 199kr eller 329kr i månaden? ;-)
Det är nästan 5.000 kronor på tre år, och så billigare försäkring på ny, uppskattningsvis 13-15.000 på tre år.
20.000 kronor kan jag göra mycket för. Det är mat för ett halvår (minst) för oss tre i familjen. Eller 1.300 liter diesel.
Eller en helt ny uppsättning vinterdäck och sommardäck, med ett antal tusenlappar över.
Eller 3.500 barn i världen som kan överleva mässling tack vare vaccination.
Listan kan bli lång så, ja, nog fanken spelar det roll! Bara för att man köper en bil med hög prislapp betyder ju inte det att man tycker om att riva sönder tusenlappar i duschen.
Jag håller med dig 100%. Dessutom är en sparad 1000-lapp är mer än en tjänad 1000-lapp.
#1255906
Lövet skrev: ons 20 jun 2018, 14:53
Xanthopteryx skrev:
Lövet skrev: fre 15 jun 2018, 12:36 Bilen kommer kosta i storleksordningen 5000kr i månaden i värdeminskning. En ytterligare knapp tusing i försäkring. Spelar det roll om serivceavtalet kostar 199kr eller 329kr i månaden? ;-)
Det är nästan 5.000 kronor på tre år, och så billigare försäkring på ny, uppskattningsvis 13-15.000 på tre år.
20.000 kronor kan jag göra mycket för. Det är mat för ett halvår (minst) för oss tre i familjen. Eller 1.300 liter diesel.
Eller en helt ny uppsättning vinterdäck och sommardäck, med ett antal tusenlappar över.
Eller 3.500 barn i världen som kan överleva mässling tack vare vaccination.
Listan kan bli lång så, ja, nog fanken spelar det roll! Bara för att man köper en bil med hög prislapp betyder ju inte det att man tycker om att riva sönder tusenlappar i duschen.
Fast nu förstår jag inte. Om du köper en ny kommer du få flera hundra tusen ytterligare i värdeminskning. Vi måste ju jämföra äpplen och äpplen.
När vi beställde blev en ny bil samma eller billigare mot en begagnad...
Och är det en begagnad där försäkringen passerat är det ändå motsvarande två fulla tankar per år i servicekostnad om du får det billigare än det dyrare. Det motsvarar en hel månads körning för mig.
Varför skulle jag vilja betala motsvarande en månad bränsle helt i onödan om jag inte måste? Då år man ju dum i huvudet...
Av samma anledning byter jag inte min gamla 60 kg tunga widescreen-tv mot en så kallad modern platt variant. Den gamla fungerar ju...
#1255919
Xanthopteryx skrev:
Lövet skrev: ons 20 jun 2018, 14:53
Xanthopteryx skrev: Det är nästan 5.000 kronor på tre år, och så billigare försäkring på ny, uppskattningsvis 13-15.000 på tre år.
20.000 kronor kan jag göra mycket för. Det är mat för ett halvår (minst) för oss tre i familjen. Eller 1.300 liter diesel.
Eller en helt ny uppsättning vinterdäck och sommardäck, med ett antal tusenlappar över.
Eller 3.500 barn i världen som kan överleva mässling tack vare vaccination.
Listan kan bli lång så, ja, nog fanken spelar det roll! Bara för att man köper en bil med hög prislapp betyder ju inte det att man tycker om att riva sönder tusenlappar i duschen.
Fast nu förstår jag inte. Om du köper en ny kommer du få flera hundra tusen ytterligare i värdeminskning. Vi måste ju jämföra äpplen och äpplen.
När vi beställde blev en ny bil samma eller billigare mot en begagnad...
Och är det en begagnad där försäkringen passerat är det ändå motsvarande två fulla tankar per år i servicekostnad om du får det billigare än det dyrare. Det motsvarar en hel månads körning för mig.
Varför skulle jag vilja betala motsvarande en månad bränsle helt i onödan om jag inte måste? Då år man ju dum i huvudet...
Av samma anledning byter jag inte min gamla 60 kg tunga widescreen-tv mot en så kallad modern platt variant. Den gamla fungerar ju...
Ledsen men jag tror inte en sekund på att du åker nybil till samma pris som en begagnad. Det gör ingen som har någorlunda rimlig syn på värdeminskningen.
#1255944
När vi beställde såg det ut så. Inget konstigt med det: Efterfrågan var stor och tillgången var begränsad. Folk orkar inte vänta ett halvår på bil utan vill ha den i går.
Att vi inte valde den begagnade var för att den saknade utrustning vi ville ha (HUD, 360-kamera, infällbar dragkrok, inte lädersäten, glastak, automatiskt insynsskydd, e.t.c.) men hade viss utrustning vi inte ville ha (lädersäten och glastak och fel färg (vi valde den dyraste färgen vilket ingen lagerbil hade heller)). De få bilar jag kikade på på nätet hade ungefär det jag skrev, men i övrigt sparsmakade. De hade gått 1-2.000 mil och kostade vad vi gav eller mer!

Samma när jag köpte vår Mazda för sju år sedan (R.I.P.). Den bilen, över 1.000 mil med stenskott och allt vad det innebär, var dyrare än att köpa en sprillans ny (på annan ort), trots att vi räknade med två nätter på hotell (för att turista också), tågresa för två personer och resan hem med nya bilen (cirka 60 mil).

Du får tro vad du vill men jag jag har kollat, och kollat, och kollat. Det tog ett halvår att bestämma oss för bilen, hur den skulle vara, utrustning e.t.c.

Läget nu är ju annorlunda, när köerna är lägre på ny bil, marknaden börjar fyllas på och det första habegäret har lagt sig.

Kan för övrigt tillägga att en bekant köpte en begagnad bil en gång. Gav 4.000 spänn.
Ett år senare havererade motorn och hon sålde den då för 5.000 spänn.
Jag sade åt henne att fortsätta med den typen av affärer...
#1255990
Du vet bara vad bilägandet kommer att kosta efter du sålt bilen...

När jag bytte till min XC90 var begagnade XC90 så pass dyra att skillnaden blev väldigt liten att köpa en ny. Lägre försäkring och servicekostnad åt upp en förvånansvärd stor del av den lilla prisskillnaden som fanns mellan nytt och begagnat.

Det var på samma sätt när det blev en ny XC70 -12 för mig. Letade efter begagnat, men de nyare begagnade som fanns var så pass dyra att skillnaden till nytt blev liten.

Jag säger inte att nytt blev billigare. Det jag kan definitivt konstatera att prisskillnaden mellan ny och nyare begagnad inte alltid är så stor om du räknar på alla kostnader.

Jämför du en bil för 70.000:- med en för 700.000:- så blir naturligtvis den billigare bilen billigare att äga. Men nu pratar vi bilar för typ 600.000:- eller 650.000:-

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]