Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rappe
#1254333
Tycker min klimatanläggning beter sej väldigt märkligt, ibland blåser den iskallt och ibland bara ljummet. Och när det är väldigt varmt ute måste jag sätta på full fläkt manuellt för att få någon som helst kyla i bilen, har jag på auto blåser den så lite så det inte kyler något.

Någon med samma problem?

XC90-16
av bjoma
#1254336
Jag upplever också konstigheter med fläkten i vår V90 -18. Sätter jag den på "Autofläkt 5" så fläktar den på med full kraft även efter att rätt temperatur uppnåtts i kupén (körde i 30 min i molnigt väder, 20 grader ute, ACn inställd på 20 grader. Full fläkt hela tiden). Sätter jag den på "Autofläkt 3" småfläktar den bara, även när man sätter sig i en stekhet bil och vill ha kyla snabbt. Förstår inte vad "Autofläkt" betyder.
av ateam1234
#1254395
Jag hade/har samma problem på min xv90-18 Den kylde ingenting....
Jag mätte upp tempen en gång
27 grader ute
körde på landsväg i 30min
fullt fart på low
mittmunstyckena så fick jag 15 grader
lämnade in bilen hos volvo för felsökning
dom bytte gasen samnt ominstallerade nån programvara så kunde man mäta upp den till 8.5 grader som tydligt låg inom toleransen
men jag har pratat med en annan mekaniker som säger att den kyla som kommer på low ska ligga på 4-5 grader men men
den är lite bättre än innan men jag bävar för våran resa ner till Kroatien med en dålig Ac


Sen har jag ett "problem" till, när jag har fullt blås på ac och gasar iväg så går fläkten ner i varv, nästan så att det slutar att fungera
Efter några sekunder så hoppar den igång igen
Nån mer som har upplevt samma sak?
av AndS
#1255416
Njet, börjar blåsa sval luft efter ca 30 sekunder och efter ca 1 min är den riktigt sval. Däremot så verkar den använda lägre fläkthastighet och istället har fått större volym via större utblås som kompenserar. Så man kanske lurar sig lite av att den inte blåser så kraftigt som t.ex. tidigare V70, så det tycker jag är positivt då den ändå inte har problem att hålla låg temperatur
av D1000
#1259138
Samma problem här, när värmen kom ivåras så märkte jag att acc inte fungerade alls, fick den fixa då dom byte kylaragget på garanti fast teknikern påstod att den hade fått sig en smäll/stenskott...Samtidigt som jag hade min bil inne så berättade han att dom fick in en precis likadan bil med samma problem.

Tycker att min XC60 vart kallare och det gick mycket snabbare att uppnå behaglig temp i bilen, nu måste jag oftast höja farten på fläkten för att nå rätt temp.

xc90-16
av Hypoxia
#1259214
Jag har inga problem att få min XC90 ordentligt kall, men däremot så är jag riktigt fundersam kring hur fläktautomatiken fungerar. Alla andra bilar jag haft med automatisk luftkonditionering har modifierat fläkthastigheten utifrån hur pass nära bör-värdet som är-värdet ligger, dvs hur pass varmt det faktiskt är jämfört med hur varmt föraren vill ha det.
Någon sådan funktion har jag inte alls lyckats få i min XC90-18 och om man inte fuskat med Parkeringsklimat eller Fjärrstart så får man pilla på fläkthastigheten manuellt för att det ska bli svalt snabbt.

Är det bara min bil som beter sig konstigt eller ligger det faktiskt någon tanke från Volvo bakom? Vilken i sådana fall? :-D
Användarvisningsbild
av razorfish
#1259678
V90CC MY18. Körde 30mil idag och temperaturen ute låg på 30°C merparten av dessa tre timmar i bil. AC:n funkade bra de första 20 milen men sen blev det sjukt varmt i bilen. Det kom sval luft ur ventilerna men den var inte kall och trots full fart på fläkten blåste det knappt något alls. Efter en hel del fipplande (vi var två i bilen vilket var tur, för ger man sig på den där displayen medan man kör kramas man garanterat med ett träd) fick vi till manuell och full fart på fläkten och utan AC. Då blåste det bra ur ventilerna. Slog vi sen på AC:n så kom också kylan. Underbart men tveklöst fel på bilen. Senare på dagen körde vi fjärrstart och då funkade AC:n felfritt. Vi kom ut till en väl luftkonditionerad bil som stått på en parkering i solen i fyra timmar i 30°C. Najs. Supernajs.

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]