Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V70_2005
#1254129
Jag vet att det skrivits spaltkilometer om detta ämne men jag behöver lite snabbhjälp.

Min iPhone är på lagning och jag använder en Sony Experia Z2 istället. Tänkte att det skulle vara ett ypperligt tillfälle att köra lite med Waze och testa hur bra Android funkar ihop med Sensus (iPhone lämnar övrigt att önska).

Men jag får det inte att funka, det står hela tiden "återanslut enhet" i bilen och när jag kopplar ur telefonen och kopplar in igen och startar Android Auto börjar det bra med att programmet startas men sen "Återanslut enhet" igen.

Finns något grundknep jag missat?
av Xanthopteryx
#1254131
Ladda ner Android Auto från APK Mirror:
https://www.apkmirror.com/apk/google-inc/android-auto/

Vilken version du skall ha beror på processortypen. I värsta fall, testa - är det fel vill den inte installera.
Installera.

Anslut till bilen och välj Android Auto. Det kan behövas trycka ja på några rättighetsfrågor i telefonen. Kolla detta.

Sedan borde det fungera. Om inte, tjoa igen.
av Xanthopteryx
#1254273
Carplay, då ingår Android Auto. Annars kan du bara köra AA i telefonen direkt (men har du en telefonhållare är det ändå rätt smidigt då allt på telefonens skärm blir mer anpassat för bilkörning). Sett att de har någon drive på eftermontage för en billigare penning.
av V70_2005
#1254275
Tack för hjälpen! jag installerade AA i telefonen men hann aldrig testa i bilen. Som du säger så anpassas skärmen så jag hoppas bilen och telefonen blir lite mer samarbetsvilliga nu.

Hyffsat krångligt att installera AA i Sonyn och man kände sig inte helt säker på att inte dra in diverse virus och klicka på fel länkar etc men det verkar ha gått bra :)

Just nu kostar carplay 1900:- för S/V/XC90 (till sista Juli) https://www.volvocars.com/se/erbjudanden, ordinarie pris 2900:-.
av Xanthopteryx
#1254276
Kom ihåg att kolla på apk mirror då och då (någon gång i månaden i allafall) efter uppdateringar eftersom den inte kommer uppdateras automagiskt via Google Play.
Språket i AA kommer vara telefonens språk och går inte lätt att ställa om utan att ändra hela telefonens språk. Dumt nog.... Jag vill nämligen ha engelska i telefonen.
"Ok Google. Navigate to Rörstrandsvägen 3" blir liksom, inte bra (men hysteriskt roligt!). "Rooeerestraendsvajigaen three" "Navigating to Rosehill tree" Typ Nej! Och så vidare. Likaså att ringa upp, "Call Åsa Lärkdotter", ja, det kan bli precis vad som helst! Så har man tråkigt kan man alltid försöka och sedan skratta gott åt alla varianter man får som förslag =)
av Ellahills
#1254404
Min XC90 T8 2018 har Apple Car Play som funkar bra men inget händer när jag pluggar in en Note 8? Apple Car play syns som en app i menyn men inte AA. Någon som löst det? Eller måste Volvo uppdatera bilens mjukvara..
av magnik
#1254510
Ellahills skrev: mån 11 jun 2018, 20:51 Min XC90 T8 2018 har Apple Car Play som funkar bra men inget händer när jag pluggar in en Note 8? Apple Car play syns som en app i menyn men inte AA. Någon som löst det? Eller måste Volvo uppdatera bilens mjukvara..
Har du Android Auto installerat på din Note 8? Om inte så behöver du installera det först, sedan bör det fungera genom att plugga i telefonen med sladd och sedan trycka igång appen för Android Auto i bilen.
Användarvisningsbild
av Maqqann
#1254514
Ellahills skrev:Min XC90 T8 2018 har Apple Car Play som funkar bra men inget händer när jag pluggar in en Note 8? Apple Car play syns som en app i menyn men inte AA. Någon som löst det? Eller måste Volvo uppdatera bilens mjukvara..
Har sett att andra användare på forumet också saknar Android auto alternativet i menyn. Verkar som att Volvo plockade bort det från systemet en period, vet inte hur det är nu vid nytillverkning?

Tapatalking with Samsung S8

av V70_2005
#1254661
AA funkar fint efter fulinstalleringen av appen i telefonen Xanthopteryx beskrev! Körde lite med Waze vilket funkar fint. Dock saknar jag vägbeskrivningar i HUD'en och kartan vid hastighetsmätaren så jag fortsätter nog med Sensus egna navigator.

Dock skönt med möjlighet till SMS etc.

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]

Löjliga priser XC70

Hela branschen har blivit löjlig. Går j[…]

Turn casual moments into unforgettable dates &ndas[…]