- fre 21 sep 2018, 13:28
#1270511
Och säkerhet genom att försvåra åtkomst är absolut ingen säkerhet i detta fallet. att kräva sladd-uppdateringar på verkstad kommer inte hindra en "hackare".
Hur vet bilen att den är hos Bilia eller hos "hackaren"?
Uppdateringar över nätverk/OTA är ingen attack-vektor i sig självt, det är implementeringen av kontrollinstanser som spelar roll.
Det är inte så att en Volvo-bil agerar klient och villigt godkänner inkommande trafik på en port, och sedan okritiskt installerar den data som råkar ramla in.
Detta borde du veta som hållit på med datorer sedan sent 80-tal.
Hur vet bilen att den är hos Bilia eller hos "hackaren"?
Uppdateringar över nätverk/OTA är ingen attack-vektor i sig självt, det är implementeringen av kontrollinstanser som spelar roll.
Det är inte så att en Volvo-bil agerar klient och villigt godkänner inkommande trafik på en port, och sedan okritiskt installerar den data som råkar ramla in.
Detta borde du veta som hållit på med datorer sedan sent 80-tal.
V90 Cross Country 2018 T5 AWD