Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av least
#1270511
Och säkerhet genom att försvåra åtkomst är absolut ingen säkerhet i detta fallet. att kräva sladd-uppdateringar på verkstad kommer inte hindra en "hackare".
Hur vet bilen att den är hos Bilia eller hos "hackaren"?

Uppdateringar över nätverk/OTA är ingen attack-vektor i sig självt, det är implementeringen av kontrollinstanser som spelar roll.
Det är inte så att en Volvo-bil agerar klient och villigt godkänner inkommande trafik på en port, och sedan okritiskt installerar den data som råkar ramla in.
Detta borde du veta som hållit på med datorer sedan sent 80-tal.
av least
#1270512
Att Volvo i dagsläget inte kör uppdateringar över luften, beror delvis på att deras uppdateringsteknik bygger på att man läser in stora (relativt sett) patchar.
Jag har för mig att Tesla har licensierat en elegant lösning på detta, de skickar endast delta-förändringar till bilarna. Snabbt och mycket mindre data att överföra.
av Xanthopteryx
#1270514
Med en sladd måste du ha fysisk tillgång till bilen, och dess insida. Med trådlös kan du göra det från månen.
Jämfört med bilnycklar i dagens keyless. Löjligt enkelt att hacka och inga problem att göra även om nyckeln är en km bort.
Trådlöst är att ha en dörr tillgänglig var som helst för vem som helst. Det enda som stoppar är låset, och alla lås går att knäcka.
av AndS
#1270522
Går utmärkt att köra via olika tester och simuleringar, ett program som installeras korrekt fungerar. Finns det fel/ buggar i koden har det ingen betydelse vilket medie man uppdaterar via. Har själv emulerat microprocessorer när de kom och senare kört program i simulatorer innan den kördes ut till verklig "utrustning" för pilottestet och sedan utrullning, så visst går det men här bilindustrin lite att lära.
#1270545
least skrev: fre 21 sep 2018, 10:55När gjordes denna service?
I slutet av juni.


Skillnaden märks tydligt när det svänger. Bilen följer kurvor väldigt bra nu. Sen är det andra varningar om att hålla händerna på ratten osv.
#1270562
Själv är jag tacksam för att bilen inte gör vitala uppdateringar remote, hipp som ahver så är det något som strular och står du där utan fungerande bil, kanske skulle Volvo kunna införa tjänsten för de som skriver under på att ta sin bil till verkstad på egen bekostnad om något strular precis som du får göra med en mobiltelefon som strular efter uppdateringar. Själv har jag jag inte haft några störe problem att ny programvara läggs på när jag ändå servar bilen, men så har jag inte stört mig på något på bilen däremellan heller som har krävt en uppdatering
Användarvisningsbild
av joel80
#1270641
Det händer ju lite då o då att man är tvungen att återkalla en himla massa bilar för uppdateringar av system som haft nått fel/nån bugg. Att kunna göra det ota skulle ju vara smidigare både för bilbolagen och oss bilägare.

Jag välkomnar det.
av troubleshooter
#1270682
Jag måste ha haft himla ur med mina sista 5 sista bilar från folvo, Jag har faktist inte varit inne en enda gång för uppgradering av programvara utanför årlig service....
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]

B230F motor, lågmilad

Jag håller på att dieselkonvertera en […]