Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av grillchips
#1253773
Som användare får man ju välja sina situationer för det, förstås. Tesla verkar ju lyckas bra med det men deras kundkrets kanske är lite mer tech-savvy än Volvo-användare.
av Hypoxia
#1256743
Jag måste erkänna att jag inte ser någonting i videon som jag inte redan har i min XC90. Efter att under de senaste veckorna ha hårdtestat systemet på krokiga bergsvägar i Österrike och Kroatien så är jag inte ett dugg orolig.

Enda gången jag håller lite extra i ratten är när det är kurvigt, dubbelfiligt och tung trafik i innerfilen som jag kör om. Då känns det fortfarande lite olustigt att inte ligga på förkant med egen total kontroll.

Inte helt säker på vilken mjukvara som är i min däremot, men den har de uppdaterade panel/HUD-symbolerna som visas i filmen.
Användarvisningsbild
av grillchips
#1256753
Kontentan vad jag förstått är att det är precis det du inte ser, som har blivit förbättrat. Härligt dock att du har en så positiv upplevelse av PA redan. :)
av SweRonin
#1256763
Jag hade min xc90 på total uppdatering för inte så länge sedan. Jag tycker att min pa fungerar väldigt bra den är för de mesta i mitten av körfältet och vad jag kan se så har bilden för hålla i rätten ändrats.

Vet inte om de va så innan också men la märke till att först kommer en gul bild upp sen kommer en röd bild samt ljud

Det jag önskar att den gjorde är att bromsa in automatiskt innan en skarpkurva eller när den ser att de rött att den bromsar in mycket tidigare än den gör idag. Ofta på 70 väg å de rött så bromsar bilen försent så det blir väldigt hårda inbromsningar om man inte bromsar själv
av Xanthopteryx
#1256770
Ser rött? Menar du när bilen framför bromsar?
On du tycker den beter sig lite knasigt så be dem dubbelkolla kamera-/radarenheten. Min hamnade någon grad för lågt efter att de bytt den och då blev allt lite sämre. När de justerat den blev det märkbart bättre igen.
av SweRonin
#1256795
Mena rödtrafikljus

exempel där de 70km/h det är bilar som står still jag kommer i 70km/h eftersom jag har en bit kvar till närmaste bil så bromsar den inte in förrens man har kommit tillräckligt nära. Detta resulterar i att bilen bromsar in väldigt kraftigt för att gå från 70 till 0. Systemet borde känna av att det är röd trafiksignal och att bilen framför står still och räkna av avståndet och bromsa in mjukt.

Nu så avvaktar den 3 sekunders regeln sen panikbromsar den för att inte krocka. Oftast bromsar jag in själv för att undvika åka in i bilen framför
av Xanthopteryx
#1256796
Du tänker så... Bilen kan inte se signalen (det är nästa steg i självkörande, steg 4). Radarn har också sina begränsningar plus att bilen måste veta var fordonen befinner sig relativt din färdväg. Att förutse så långt innan, steg 4. =)
Vi får inte glömma att detta är steg 2 och enbart ett Hjälpmedel. Det är du som kör och bilen stöttar.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]