Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
#1270480
Det var via verkstad jag menade.

Navigationen skall ersättas helt inom ett-två år. Lär med stor sannolikhet gälla även de nuvarande årsmodellerna.
Hela sensus byggs även om och skall bli androidbaserat.

Vid en service 2.0 SKALL samtliga system uppdateras i bilen (ej kartor och röststyrning). Tar dryga två timmar.
Får du inte allt uppdaterat så gör de fel, och ljuger antagligen i serviceprotokollet.
På mitt protokoll finns:
Mjukvaruuppdatering
ASDM, CCM, CEM, DDM, DEM, DIM, GSM, IHU, PDM, POT, PSMD, PSMP, SRS, SWM, TRM, VCM, VDDM
av least
#1270481
XC90_Executive skrev: tor 20 sep 2018, 21:17 Kör bland annat en V90CC MY17 och den fick den senaste pilot assist i samband med service. Det märks faktiskt ganska stor skillnad.
När gjordes denna service?
av Xanthopteryx
#1270483
OTA är förresten även det på väg. Dock inte för alla system, initialt åtminstone.
Man får tänka på riskerna vid OTA. Vill du ha en bil som inte kan köras eller som plötsligt beter sig irrationellt?
Ökar även risken för att bilen skall hackas eller få virus i sig.
Tänk på att Volvo tänker Säkerhet.
Tesla tänker Coolt och Först. Säkerhet står långt ner på deras lista vilket visats mer än en gång.
av AndS
#1270491
När uppdatering görs på verkstad är det ingen som efteråt kollar det som uppdaterats, om man överhuvud taget vet vad som förändrats, så säkerhetsmässigt är det faktiskt ingen skillnad.
Antingen går uppdatering bra och det blir Ok eller så får man inte in den. Säkerheten består i att uppdateringarna är testade och körda i bilar för verifiering.
Men vi ser nog lite olika på detta utifrån olika perspektiv.
av Xanthopteryx
#1270494
Du har helt andra verifieringsmöjligheter med en dator ansluten till bilen som kan göra dubbelkontroller. Dessutom som sagt, virus och hackningar. Och så kontrolleras det självklart, bland annat genom att bilen heltid enkelt startas och alla systemen ger okej.
Och skiter det sig helt så, är det lättare att flasha om från en dator.
Jag har uppdaterat telefoner många gånger och många gånger har saker strulat på ett eller annan sätt.

Tänk på att varje bilmodell är unik på sitt sätt och att bilarna kan utrustas på olika sätt vad avser sensorer med mera.
Jag har haft med datorer att göra sedan slutet av 80-talet och är plågsamt medveten om att datorer inte går att lita på. Varför tror du ett flygplan har kvadruplar av system för viktiga funktioner?
av least
#1270499
OTA är inte i sig en säkerhetsbrist. Du kan paketera uppdateringen och samtidigt kryptera den. Då kan bilen endast öppna uppdateringar som har korrekt kryptosignatur.
Vill man vara extra säker, så kan man upprätta en tunnel mellan bilen och uppdateringsmiljön, då kan man göra precis samma verifieringar som med en kabel.

Ja, teoretiskt kan ju Volvo bli av med sina signeringsnycklar, men den risken lämnar vi till dem att hantera.
Senast redigerad av 1 least, redigerad totalt 0 gånger.
av least
#1270500
Du kan inte jämföra ett flygplans krav på säkerhet med de som omfattar en bil.
En bil kan du bromsa/eller köra av vägen vid problem, ett flyg kan du inte parkera på samma sätt.

Och en bil har heller inga livsuppehållande system som måste fungera i alla situationer.
av least
#1270502
Sen att det finns en uppsjö olika bilvarianter som ska ha just sin mjukvaruvariant, detta är inget som direkt ökar risken för att saker går fel.
Det är precis för såna här tillfällen som man har automatiserad testning vid mjukvarutveckling.
av Xanthopteryx
#1270507
Har du möjlighet till uppdatering via luften så har du en öppen väg in = möjligt att göra intrång i. DVD-krypteringen knäcktes av en, vad var han? 14 år va?

Hur stannar du om bilen gasar på själv? Bromsarna lever sitt eget liv? Den svänger själv? Kruckkuddarna skjuter mitt på motorvägen? Etc. Det är drive by wire på det mesta i en bil i dag. Du kan inte ens stänga av motorn utan att datorer skall ta beslut.

Automatisk testning har också fel och missar fel. Oundvikligt. Om så inte vore fallet skulle vi inte behöva ha buggfixar på allt i dag.
Så tillkommer hårdvarufel också, som korrupta minnesceller, jordfel etc.
Det är löjligt komplext och egentligen mycket märkligt att det fungerar alls.

Kom ihåg att på en modern bil filtreras Allt genom en eller flera datorer.
av least
#1270509
Okej, dina påstående om att exakt allting är dåligt/sårbart och inget kan fixas får stå för dig själv i detta fallet.
DVD-krypteringen hade inget med mjukvara för fordon att göra tror jag?

Men att automatisk testning skulle missa grova buggar är helt enkelt fel, testerna testar det som har definierats.
Om du då definierar tester som missar allvarliga saker, ja, då blir det fel.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Hej allesammans, har en Volvo V70 från 2016 […]

Jag ska byta kamrem på min v70 05. När […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Laser (i moderna fibernät.)

S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförst[…]