Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av grillchips
#1253720
Hoppas innerligt att detsamma landar hos *90. Det är exakt det som beskrivs i videon som jag upplever som obehagligt med PA. Utöver det tycker jag att det fungerar kanon.
Användarvisningsbild
av grillchips
#1253738
Jo jag är nöjd med min också men i vissa kurvor med mötande så litar jag inte ett dugg på PA. Tycker den ligger alldeles för nära mittlinjen för att jag ska känna mig bekväm.
av Xanthopteryx
#1253750
grillchips skrev:Jo jag är nöjd med min också men i vissa kurvor med mötande så litar jag inte ett dugg på PA. Tycker den ligger alldeles för nära mittlinjen för att jag ska känna mig bekväm.
Det där är faktiskt ett problem man har med självkörande bilar.
VI människor, när vi möter någon tenderar vi att hålla emr till höger och när vi kör förbi någon (exempelvis i vänsterfil på motorväg) så tenderar vi att hålla mer till vänster.
En bil som ligger EAXKT mitt i upplever folk som att den kör för nära mötande och de man passerar.
Användarvisningsbild
av grillchips
#1253762
Xanthopteryx skrev: Det där är faktiskt ett problem man har med självkörande bilar.
VI människor, när vi möter någon tenderar vi att hålla emr till höger och när vi kör förbi någon (exempelvis i vänsterfil på motorväg) så tenderar vi att hålla mer till vänster.
En bil som ligger EAXKT mitt i upplever folk som att den kör för nära mötande och de man passerar.
Ja, det ligger något i det du säger. Däremot tycker jag att bilen normalt sett inte ligger och slickar mittlinjen med PA, utan håller sig på behörigt avstånd. Det är ofta när det kommer en, om möjligt men inte nödvändigt, hastig kurva. Den behöver inte alls vara skarp, det kan vara en lång motorvägskurva, men bilen kör rakt lite "onödigt" länge tycker jag, istället för att reagera på kurvan och då börja ta höjd för detta. Den börjar liksom inte svänga förrän den är i kurvan, medan man vid manuell körning kanske oftast börjar svänga lite lätt strax innan kurvan, om du förstår vad jag menar.
Det är ofta i de situationerna jag grabbar tag i ratten och hjälper till för att få lite mer avstånd. När det väl blir rakt igen så ligger den så fint i filen utan min hjälp. Och det tar bort lite av funktionen för mig tycker jag. Den är okej, men når inte riktigt upp till bra. Så om denna uppdatering kommer till *90 (vilket den väl bör göra, torde vara identisk hårdvara?) och råder bot på detta, då blir jag glad.


Funktionella uppdateringar som kommer OTA är väl inte aktuellt för Volvo ännu? Det är väl bara app-uppdateringar som mellan varven kommer OTA?
av Xanthopteryx
#1253766
Henry_Fågeljazz skrev: tor 07 jun 2018, 20:43 Uppdateras programvaran endast vid service? I så fall kan man ju få vänta upp till ett år på den nya programvaran.
Eller är det möjligen så att det uppgraderas via bilens modem?

Henry
Än så länge endast verkstad.
#1253770
Skulle ju inte vara fel om uppdatering kunde ske löpande. Har naturligtvis med säkerhetsfrågor att göra. Inte bra om något händer vid nedladdning/installation och fordonet är mitt ute i storskogen. :-o

Henry
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Den är väl kass? Dags att byta..

Energidryck

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]