Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
#1270705
SundanceKid skrev:MIn PST sa att det är inte alls långt borta med uppdateringar via luften.
Skulle tro stt vi aldrig får se OTA på nuvarande sensus, utan först nästa generation , vilken å andra sidan kanske inte är så långt bort.
Varför lägga ner jobb på nåt som ändå inte ska säljas mer så att säga.
av least
#1270711
För att det inte är såpass mycket extra arbete som krävs ifall hårdvaran kan hantera detta. Och Sensus kommer att leva vidare, även med Android som bas.
av Malmstroem
#1270748
Hämtade ut min XC90 1 september 2017. Den hade då ”senaste” mjukvaran. Fick ny mjukvara nu på första servicen efter ett år.

Visst finns det skillnader. Men för mig är det ingen massiv skillnad. Bilen fungerade tidigare, och fungerar något bättre nu.
av kicken
#1290742
Hej måste bara fråga, är Pilot assist standard på xc90 2016 och nyare? och kan man uppdatera till Pilot assist 2 på en xc90 2016? tack på förhand
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1290755
Mitt svar kanske inte leder någonstans, men jag har för mig att de tidiga my16 inte går att uppdatera PA på, utan att man även byter någon hårdvara. Har läst detta någonstans, men kommer inte ihåg var.

Sen vet jag inte om det skiljer mellan bilar bygda på våren och de som är byggda sen höst,elmer om det bara är de som är byggda under 2015, men som ändå heter my16.

Något är det i alla fall med de tidiga bilarna..

Edit:

Verkar räcka med att bilen har 2017 års programvara för att kunna få PA2.
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... VCC-510467

Har man inte Intellisafe från början behöver man beställa det, enligt denna länk..
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... VCC-510466

Sen var det något med hårdvaran och tidiga modeller trots allt, så jag var inte helt ute och cyklade.. 😁 Men det verkar vara tidiga modeller som har hydraulenhet som standard och nyare utan Intellisafe måste komplettera. Man sparade kanske in på enheten efter ett visst chassinummer... 🤔

"Gäller endast för bil med automatisk växellåda.

För bil byggd från och med chassinummer 17202 behövs hydraulenhet. Bil byggd fram till och med chassinummer 17201 samt Twin Engine behöver inte beställa hydraulenhet eftersom det är standard i bilen."
Senast redigerad av 1 Ilduce77, redigerad totalt 0 gånger.
av Vardelos
#1290760
Min slickar mittlinjen, oavsett vilken fil jag kör i. Så ska jag köra om ligger jag för nära bilar/lastbilar så jag är tvungen att ta över. Och samma när jag ligger i högerfil får jag oftast ta över om det är mycket omkörande bilar.
av Vardelos
#1290761
Ilduce77 skrev: sön 06 jan 2019, 19:49 Mitt svar kanske inte leder någonstans, men jag har för mig att de tidiga my16 inte går att uppdatera PA på, utan att man även byter någon hårdvara. Har läst detta någonstans, men kommer inte ihåg var.

Sen vet jag inte om det skiljer mellan bilar bygda på våren och de som är byggda sen höst,elmer om det bara är de som är byggda under 2015, men som ändå heter my16.

Något är det i alla fall med de tidiga bilarna..

Edit:

Verkar räcka med att bilen har 2017 års programvara för att kunna få PA2.
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... VCC-510467
Det måste vara generation 3 i v60. För jag har gen2 redan. Och gen1 har annan hastighetsbeg.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1290763
Ja, gen 3 är det nog om man vill ha den förfinade versionen av PA2..

Men jag förstod det som att trådskaparen bara har gen 1. Den som funkade upp till 50 km/h eller vad det var för hastighet..

Vet ni om man kan få in samma "generation" eller version som sitter i v60 nu, i en XC90? Alltså den förfinade versionen av PA2,som styr mjukare och har bättre kurvtagning.

Tydligen har nya v60 och xc60 en funktion som anpassar farten i kurvor när man kör med farthållaren på. Såg det i "bygg min Volvo" under navigation plus.

Är detta standard i XC90 också och i så fall från när, eller krävs det en uppgradering?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?