Ilduce77 skrev: ↑tor 07 jun 2018, 02:55
Det är helt rätt. Många glömmer att man inte har bättre grepp med awd än fwd när man ska bromsa. Detta är den stora anledningen till att awd är överrepresenterade. Man känner inte att det är halt förrän man ska bromsa och då är det för sent.
Ja, jag menar att man kan gasa sig igenom en undanmanöver, om det krävs att du ska väja. Om man bara ska bromsa, så spelar awd ingen roll.
Om du tex kör på en väg med halka och något dyker upp som du ska väja för, så vrider du på ratten. Om vägen är rak, så vill man antagligen svänga tillbaka ratten så du kommer på rätt spår igen. Med en fwd är risken, eller tom högst trolig att bilen understyr och fortsätter i fel riktning. Om man då gasar med en fwd så blir det hela värre och man fortsätter nästan garanterat i fel riktning. Därför får man lära sig att "koppla ur" när man tar körkort. (tror i alla fall att det fortfarande är så).
Sen stämmer inte det heller längre, för man ska aldrig bara "koppla ur", utan man ska bromsa samtidigt och styra i den riktning man vill. Detta för att man då talar om för bilen att man vill att den både ska sakta ner farten/stanna och i vilken riktning man vill att den ska köra. Resten räknar bilens dator ut. Men den räknar inte ut det den inte får information om.
Med en awd i samma situation vrider du tillbaka ratten åt rätt håll och gasar. Då får man bättre grepp på alla fyra hjulen och bilen fördelar kraften till alla fyra hjulen istället för två, vilket gör att den inte understyr och man lättare kommer på rätt spår igen. Risken att den överstyr finns dock, men om man bara styr i den riktning man vill samtidigt som man gasar, så sköter bilens dator den biten i de flesta fall.
Så menar jag..
Sen har jag för mig att åtminstone Volvo även har ett gyro som känner av bilens lutning åt olika håll och på något sätt känner av de olika hjulens tryck mot marken, så teoretiskt räcker det med att endast ett hjul nuddar marken för att bilen ska kunna hjälpa till i situationen. Detta sista är jag osäker på hur den tekniken fungerar, men det är det jag fått lära mig.
Dyker det upp upp något så bromsar man oftast. Och om man väjer så gör man det samtidigt som gasen släpps. Ytterst få gasar sig igenom. Att gasa innebär bara att du ökar på rörelseenergin och minskar marginalerna till friktion mot vägbanan. Och låg friktion är inget man vill ha vid en nödsituation.
AWD hjälper för att komma iväg när det är halt.
Eller vid rivstarter även sommartid, varför man nu skall ha så bråttom. Det kan även öka riktningsatabiliteten vid halka och modd men det hänger på hur det är utformat.
Min gammalt Mazda, FWD, gick löjliga rakt fram i modd. Extremt förutsägbart.
Vår nuvarande V90 känns som att den gärna vill trycka ut rumpan lite ibland. Inte alls lika förutsägbart.
Mazdan märkte man när det var halt. Vovlon märker man det bara när den lilla triangeln med snöflinga dyker upp. Fast senare än Mazdan.
I övrigt tillför AWD inte så mycket mer. Förutom pris, förbrukning, servicekostnader,...