Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V70_2005
#1253654
Man behöver inte AWD. Har haft massor av FWD-bilar och det har funkat. Dessutom kostar bilen mer, väger mer och drar mer bränsle.

Men det går inte att komma ifrån att en AWD-bil är väldigt mycket skönare att köra och tar sig fram rejält mycket bättre. En snöig uppförsbacke går från att vara lite ångestskapande till något man tycker är kul att gasa uppför. Samma sak vi rödljus etc när man snabbt kommer iväg utan hjulspinn och antispinnaktivering om man är på det humöret.

Så ska man ändå lägga pengar på en 90-serien Volvo tycker jag man ska köra på AWD om man inte hamnar precis så man inte kan dra sin husvagn etc. Är ett tillval som ger en helt annan bil (en mycket bättre).
av para
#1253686
AWD är ett tillval precis som allt annat. Man behöver inte 22” fälgar, glastak, awd, fetaste stereon osv... men det är trevligt att ha.
Skillnaden är att AWD kan hjälpa dig ibland med framkomlighet och alla fattar ju att awd är lite säkrare när det är halt ute. Sen slipper man ju ryckigheten som blir med en FWD när framhjulen släpper lite hela tiden vid gaspådrag.
Användarvisningsbild
av PaNi
#1253688
Slutsats: AWD är bra, men kostar. Var och en får avgöra om det är värt extrakostnaden. Men testa innan ni uttalar er tvärsäkert, jag tyckte också AWD var onödigt innan jag provade.
av Malmstroem
#1253703
AWD är bra för en del -- men långt ifrån alla.

Folksams senaste undersökning visar att olycksrisken ökar. Därmed är i alla fall jag lite skeptiskt till att generellt rekommnedera AWD. Vi har två bilar med AWD. En av dem kommer att bytas ut under kommmande året. Det blir troligen ingen AWD då.

Visst har AWD en del fördelar, framförallt kring framkomlighet. Men det är många som inte "behöver" det, och för de passar FWD bättre.
Användarvisningsbild
av Eritom
#1253774
Man må heller ikke glemme at for noen motorvalg, så kommer AWD med automatisk ;-)

Så ønsker du deg en T6 eller D5 for kreftene sin del, så følger jo AWD med...
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1253784
Eritom skrev: tor 07 jun 2018, 21:15 Man må heller ikke glemme at for noen motorvalg, så kommer AWD med automatisk ;-)

Så ønsker du deg en T6 eller D5 for kreftene sin del, så følger jo AWD med...
Tyvärr, känns det nästan som.

Fast efter att faktiskt ha kört en T5 blev jag lite besviken och tittar nog åt en BMW-sexa nästa gång. Fyran är inte en värdig ersättare till gamla femman oavsett antal hjul som driver..
av Xanthopteryx
#1253797
Ilduce77 skrev: tor 07 jun 2018, 02:55 Det är helt rätt. Många glömmer att man inte har bättre grepp med awd än fwd när man ska bromsa. Detta är den stora anledningen till att awd är överrepresenterade. Man känner inte att det är halt förrän man ska bromsa och då är det för sent.

Ja, jag menar att man kan gasa sig igenom en undanmanöver, om det krävs att du ska väja. Om man bara ska bromsa, så spelar awd ingen roll.

Om du tex kör på en väg med halka och något dyker upp som du ska väja för, så vrider du på ratten. Om vägen är rak, så vill man antagligen svänga tillbaka ratten så du kommer på rätt spår igen. Med en fwd är risken, eller tom högst trolig att bilen understyr och fortsätter i fel riktning. Om man då gasar med en fwd så blir det hela värre och man fortsätter nästan garanterat i fel riktning. Därför får man lära sig att "koppla ur" när man tar körkort. (tror i alla fall att det fortfarande är så).

Sen stämmer inte det heller längre, för man ska aldrig bara "koppla ur", utan man ska bromsa samtidigt och styra i den riktning man vill. Detta för att man då talar om för bilen att man vill att den både ska sakta ner farten/stanna och i vilken riktning man vill att den ska köra. Resten räknar bilens dator ut. Men den räknar inte ut det den inte får information om.

Med en awd i samma situation vrider du tillbaka ratten åt rätt håll och gasar. Då får man bättre grepp på alla fyra hjulen och bilen fördelar kraften till alla fyra hjulen istället för två, vilket gör att den inte understyr och man lättare kommer på rätt spår igen. Risken att den överstyr finns dock, men om man bara styr i den riktning man vill samtidigt som man gasar, så sköter bilens dator den biten i de flesta fall.

Så menar jag.. 😀


Sen har jag för mig att åtminstone Volvo även har ett gyro som känner av bilens lutning åt olika håll och på något sätt känner av de olika hjulens tryck mot marken, så teoretiskt räcker det med att endast ett hjul nuddar marken för att bilen ska kunna hjälpa till i situationen. Detta sista är jag osäker på hur den tekniken fungerar, men det är det jag fått lära mig.
Dyker det upp upp något så bromsar man oftast. Och om man väjer så gör man det samtidigt som gasen släpps. Ytterst få gasar sig igenom. Att gasa innebär bara att du ökar på rörelseenergin och minskar marginalerna till friktion mot vägbanan. Och låg friktion är inget man vill ha vid en nödsituation.

AWD hjälper för att komma iväg när det är halt.
Eller vid rivstarter även sommartid, varför man nu skall ha så bråttom. Det kan även öka riktningsatabiliteten vid halka och modd men det hänger på hur det är utformat.
Min gammalt Mazda, FWD, gick löjliga rakt fram i modd. Extremt förutsägbart.
Vår nuvarande V90 känns som att den gärna vill trycka ut rumpan lite ibland. Inte alls lika förutsägbart.
Mazdan märkte man när det var halt. Vovlon märker man det bara när den lilla triangeln med snöflinga dyker upp. Fast senare än Mazdan.
I övrigt tillför AWD inte så mycket mer. Förutom pris, förbrukning, servicekostnader,...
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1253812
Ja, jag säger inte att det är en majoritet som gasar sig igenom en undanmanöver. Jag belyste bara att det finns tillfällen då det är säkrare med en awd vid undanmanöver.
Jag hade nog inte gasat vid första rattutslaget, utan precis som du säger svängt. Omöjligt att säga i vilken ordning man gör saker i panik, bromsa eller styra först. Det blir som det blir, men man ska göra båda.

Däremot i läge två när jag ska tillbaka i rätt spår skulle jag försöka gasa för att försöka ändra riktning om bilen understyr, samtidigt som jag styr.

Man minskar inte bara marginalerna till friktion när man gasar med en awd. Man ökar också chansen till att bilen kan fördela den kraft till alla fyra hjulen, istället för två, som behövs för att återfå just friktionen och få bilen på rätt spår.
av Xanthopteryx
#1253815
Bäst friktion fås på ett hjul som rullar fritt. ESP för långt mer nytta än AWD där. Den hjälper dig tillbaka. En modernt Espresso hjälper både vid understyrning och överstyrning.

Cirka 6 minuter in:



Inte en suck att du hinner börja gasa och fippla.

Ohh de som bromsar först, kikar man på olycksfilmer på Youtube så är majoriteten Bromsa först. Instinkten säger att Något i vägen! Stanna! Sedan kommer svängen.
av AndS
#1253816
Volvovovvevilla skrev: ons 06 jun 2018, 19:48 Är i färd att beställa men vet inte varför jag ska ha AWD till egentligen .
Fördelarna är framkomligheten men har avverkat senaste 3 år med FWD och innan 4 år med AWD.
Märker ärligt nog inget större behov av att ha drivningen på alla 4, inte ens på vintern.
Du har ju själv svarat på vilket val du ska göra utifrån din egen erfarenhet och ditt behov.
Om din specifikation inte inkluderar AWD med automatik så tycker du själv att behov saknas.
Och sparar du pengar dessutom behöver man nödvändigtvis lägga till något annat om behov inte finns ;-)
Bältesvarnare

Är rätt säker på att dessa ga[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Använd Vparts guide för att mäta br[…]

Tändstift rätt på spolen? Yup.

Köpråd

JA du , en hybrid eller el skulle gått bort […]