- fre 08 jun 2018, 18:09
#1253917
Vi velade mycket mellan AWD eller FWD. Verkligen inget lätt val!
Fördel:
* Är det halt så är det ju lättare att komma iväg, helt klart.
* Mycket brant båtramp vid somamrstugan så även en eka kan få det att släppa i fronten, i torrt väder! Visst går det att dra upp lite tyngre men det är inte helt okomplicerat med FWD och det blir lätt fina svarta märken i betongen.
* Gillar geocaching och ibland åker man på vägar som man kanske egentligen inte borde åka på, men vad fanken - man måste ju prova om det går. =)
* Man får dra 400 kg mer med AWD mot FWD.
Nackdel:
* Liiite dyrare, men inte så jättemycket faktiskt när vi beställde.
* Högre bränsleförbrukning på grund av vikt, friktion e.t.c.
* Högre potentiell reparationskostnad och högre servicekostnad (man bör byta oljan i haldexenheten, trots att man inte föreskriver något sådant - runt var 6.000 mil eller så verkar en del förespråka för att slippa rengöra och skölja).
* Fler delar som kan krångla.
* Högre miljöbelastning i tillverkningen.
Vägde mycket jämnt men till slut tippade vågskålen aningens åt AWD-hållet just tack vare 400 kg extra på kroken. Om det var samma eller försumbar skillnad i dragvikt hade det blivit FWD. Vi beräknar även att ha bilen i i allafall 8-10 år (skulle vi haft i max ett par år skulle vi kört FWD). Mycket kan hända på 10 år och planen är att leta sig till större hus, gärna på landet e.t.c. Och som liten bisak inbillar jag mig att en V90 med AWD och som dessutom får dra över 2 ton kan vara lite intressant på eftermarknaden för hästmänniskor, som ofta behöver ta sig fram i lite sämre väglag och inte sällan med över 2 ton på kroken. Dubbelsläp ligger ofta på över 2 ton i totalvikt.
Men valet var ingalunda självklart och vi velade mycket länge hit och dit.
Fördel:
* Är det halt så är det ju lättare att komma iväg, helt klart.
* Mycket brant båtramp vid somamrstugan så även en eka kan få det att släppa i fronten, i torrt väder! Visst går det att dra upp lite tyngre men det är inte helt okomplicerat med FWD och det blir lätt fina svarta märken i betongen.
* Gillar geocaching och ibland åker man på vägar som man kanske egentligen inte borde åka på, men vad fanken - man måste ju prova om det går. =)
* Man får dra 400 kg mer med AWD mot FWD.
Nackdel:
* Liiite dyrare, men inte så jättemycket faktiskt när vi beställde.
* Högre bränsleförbrukning på grund av vikt, friktion e.t.c.
* Högre potentiell reparationskostnad och högre servicekostnad (man bör byta oljan i haldexenheten, trots att man inte föreskriver något sådant - runt var 6.000 mil eller så verkar en del förespråka för att slippa rengöra och skölja).
* Fler delar som kan krångla.
* Högre miljöbelastning i tillverkningen.
Vägde mycket jämnt men till slut tippade vågskålen aningens åt AWD-hållet just tack vare 400 kg extra på kroken. Om det var samma eller försumbar skillnad i dragvikt hade det blivit FWD. Vi beräknar även att ha bilen i i allafall 8-10 år (skulle vi haft i max ett par år skulle vi kört FWD). Mycket kan hända på 10 år och planen är att leta sig till större hus, gärna på landet e.t.c. Och som liten bisak inbillar jag mig att en V90 med AWD och som dessutom får dra över 2 ton kan vara lite intressant på eftermarknaden för hästmänniskor, som ofta behöver ta sig fram i lite sämre väglag och inte sällan med över 2 ton på kroken. Dubbelsläp ligger ofta på över 2 ton i totalvikt.
Men valet var ingalunda självklart och vi velade mycket länge hit och dit.