Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
#1253917
Vi velade mycket mellan AWD eller FWD. Verkligen inget lätt val!
Fördel:
* Är det halt så är det ju lättare att komma iväg, helt klart.
* Mycket brant båtramp vid somamrstugan så även en eka kan få det att släppa i fronten, i torrt väder! Visst går det att dra upp lite tyngre men det är inte helt okomplicerat med FWD och det blir lätt fina svarta märken i betongen.
* Gillar geocaching och ibland åker man på vägar som man kanske egentligen inte borde åka på, men vad fanken - man måste ju prova om det går. =)
* Man får dra 400 kg mer med AWD mot FWD.

Nackdel:
* Liiite dyrare, men inte så jättemycket faktiskt när vi beställde.
* Högre bränsleförbrukning på grund av vikt, friktion e.t.c.
* Högre potentiell reparationskostnad och högre servicekostnad (man bör byta oljan i haldexenheten, trots att man inte föreskriver något sådant - runt var 6.000 mil eller så verkar en del förespråka för att slippa rengöra och skölja).
* Fler delar som kan krångla.
* Högre miljöbelastning i tillverkningen.

Vägde mycket jämnt men till slut tippade vågskålen aningens åt AWD-hållet just tack vare 400 kg extra på kroken. Om det var samma eller försumbar skillnad i dragvikt hade det blivit FWD. Vi beräknar även att ha bilen i i allafall 8-10 år (skulle vi haft i max ett par år skulle vi kört FWD). Mycket kan hända på 10 år och planen är att leta sig till större hus, gärna på landet e.t.c. Och som liten bisak inbillar jag mig att en V90 med AWD och som dessutom får dra över 2 ton kan vara lite intressant på eftermarknaden för hästmänniskor, som ofta behöver ta sig fram i lite sämre väglag och inte sällan med över 2 ton på kroken. Dubbelsläp ligger ofta på över 2 ton i totalvikt.

Men valet var ingalunda självklart och vi velade mycket länge hit och dit.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1253932
Jag hade en XC 70 sport edition FWD årsmodell 15. Jag kände aldrig att jag saknade AWD. Nu har jag en V90 CC och den gick inte att få utan AWD men jag har aldrig märkt av den eller märkt någon jätteskillnad på styregenskap eller så.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1253967
snepo skrev: fre 08 jun 2018, 22:50 Vad är awd???
All Wheel Drive, i detta fallet fyrhjulsdrift.
av AndS
#1254000
Man behöver inte krångla till det med så mycket argument, tycker man att det finns behov av det så väljer man AWD eller att "bilen ska ha allt som går att beställa".
För oss fanns behovet att underlätta vår körning ute i skogarna speciellt på vintern och ibland dra en hästkärra.
Och väljer man en CC behöver man inte fundera på det valet ;-)
av ericbreiter
#1254009
Jag har haft både FWD och AWD genom åren. Numera är det något jag alltid vill ha. Tycker bilen känns mer stabil och accelerationer blir mer pålitliga. Med större motor är det ingen höjdare att accelerera med en tung XC-bil som börjar spinna och inte riktigt vet vart den ska ta vägen vilket lätt händer. Kör XC90 T6 AWD och XC60 T5 FWD och upplever att AWD är värt de extra pengarna.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1254015
ericbreiter skrev: lör 09 jun 2018, 09:19 Jag har haft både FWD och AWD genom åren. Numera är det något jag alltid vill ha. Tycker bilen känns mer stabil och accelerationer blir mer pålitliga. Med större motor är det ingen höjdare att accelerera med en tung XC-bil som börjar spinna och inte riktigt vet vart den ska ta vägen vilket lätt händer. Kör XC90 T6 AWD och XC60 T5 FWD och upplever att AWD är värt de extra pengarna.
Man kanske tom med sparar in den något högre driftskostnaden med awd på att framdäcken inte slits lika snabbt med awd som med fwd. 💸

Känner igen de oroliga dragningarna i ratten och "microsläppen" när man accelererar med en fwd. Framförallt när man svänger samtidigt. Tex ut från en korsning.
av Elektrikern84
#1254416
Jag har i princip noll användning av det men har det ändå. Visst märker ett bättre grepp vid halt väglag men köpte till det mest för andrahandsvärdets skull.
av Rasken
#1254449
AWD är inget som aktivt kommer att prioriteras till nästa bil. Gamla drivlinan som jag kör nu har jag inte mycket till övers för, gillade VEA D4 med 8 vxl automaten mer på alla sätt och vis. Och det här med att man inte skulle komma iväg med FWD om det var lite grus och grejer har aldrig hänt mig, däremot händer det att det dagligen att man trycker på gasen och momentomvandlaren inte låser så man har en motor på högvarv men det dröjer innan kraften når ut till hjulen. Gäller främst vid korsningar eller när man skall gasa på i en sväng. Det problemet hade jag aldrig med VEA...
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]