Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1254472
Awd och auto är ju snart en standard.

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk

av AndS
#1254480
Nja, Volvo kommer snart med en 3-cylinders bensinare och elmotor där de bara driver på framhjulen.
Användarvisningsbild
av Derank
#1254497
Nu menar jag generellt i bilvärlden. Auto och awd går mot standard.

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk

av Lövet
#1254519
AWD försäljningen kommer sjunka tillbaka till "normalnivå" efter 1/7. Sista årens kampanjkrig där man kastat AWD efter köparna vare sig de vill eller inte i rabatterbjudanen kommer inte vara attraktivt längre när det kostar 15000kr extra i skatt under en treårsperiod.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1254556
Lövet skrev:AWD försäljningen kommer sjunka tillbaka till "normalnivå" efter 1/7. Sista årens kampanjkrig där man kastat AWD efter köparna vare sig de vill eller inte i rabatterbjudanen kommer inte vara attraktivt längre när det kostar 15000kr extra i skatt under en treårsperiod.
För en gångs skull håller jag med dig. ;-) Dessutom cirka en dl/mil extra i bränsleförbrukning.
Användarvisningsbild
av Derank
#1254575
Lövet skrev:AWD försäljningen kommer sjunka tillbaka till "normalnivå" efter 1/7. Sista årens kampanjkrig där man kastat AWD efter köparna vare sig de vill eller inte i rabatterbjudanen kommer inte vara attraktivt längre när det kostar 15000kr extra i skatt under en treårsperiod.
När det blir standard har du inte så mycket att välja på.

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av joel80
#1254580
Varför skulle det bli standard? Efter 1:a juli kommer man jaga förbrukningssiffror igen för att komma ner i malus-kostnad. Jag tror Lövet är på rätt spår med att det kommer "normalisera" sig lite efter det.
Sen går man över till mildhybrider, pluginhybrider och elbilar...
Möjligen att det kan bli typ standard så småningom på elbilar då man kan sätta elmotorer bak och fram utan så stor kostnad.
av Lövet
#1254602
Derank skrev:
Lövet skrev:AWD försäljningen kommer sjunka tillbaka till "normalnivå" efter 1/7. Sista årens kampanjkrig där man kastat AWD efter köparna vare sig de vill eller inte i rabatterbjudanen kommer inte vara attraktivt längre när det kostar 15000kr extra i skatt under en treårsperiod.
När det blir standard har du inte så mycket att välja på.
Det kommer inte bli standard. Biltillverkarna har inte gjort det standard utan det är de svenska importörerna som bjudit på det genom kampanjer. Dessa kommer ersättas av annat eftersom tillbehör som innebär ökad skattekostnad på 15.000kr kommer inte vara attraktiva för annat än en mycket mindre del av marknaden.
Användarvisningsbild
av joel80
#1254688
Oavsett vad man lägger till för "tillbehör" när man köper bil är det så gott som omöjligt att få tillbaka den kostnaden vid en försäljning efter 3 år. Gäller ju allt från motorstorlek, utrustningspaket och fälgar. Man lägger till det för att man vill ha det, men man förlorar alltid lite mer stålar ju dyrare bilen blir vid köp. :)
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.