Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Volvovovvevilla
#1253608
Är i färd att beställa men vet inte varför jag ska ha AWD till egentligen .
Fördelarna är framkomligheten men har avverkat senaste 3 år med FWD och innan 4 år med AWD.
Märker ärligt nog inget större behov av att ha drivningen på alla 4, inte ens på vintern.
Användarvisningsbild
av Derank
#1253609
Har du inget behov ska du såklsrt inte köpa det.

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk

av UnleashFusion
#1253611
som du själv säger; har du inget behov lägg dom pengarna på utrustning till bilen eller annat
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1253615
Instämmer med tidigare, finns inte behovet är det bara en extra utgift.
Dyrare i inköp och jag antar att AWD väger mer och drar mer soppa.

Däremot, om man tex. ofta drar tunga släp på sämre underlag kan AWD vara en fördel. Eller om man bor så till att FWD blir problematiskt vintertid pga geografin till bostaden.
För egen del har jag aldrig haft eller behövt AWD. Trots detta har jag kunnat köra i flera decimeter djup snö och dra tunga släp, både med RWD och FWD.
Hade jag varit du hade lagt slantarna på tex. snyggare och större fälgar, B&W-stereo, annan lackering eller bättre stolar. :-)
Användarvisningsbild
av PaNi
#1253627
Det är klart att AWD inte är nödvändigt. Det går bevisligen att köra bilar som bara driver på en axel, det gjorde jag i 28 år.

Men,

Jag är nu inne på min andra AWD-bil och har blivit beroende. Det är inte många sekunder per dag den jobbar, men det är ack så viktiga sekunder. Har otaliga exempel på små manövrar som inte vore möjliga med FWD. När du kör ut från en liten väg på en större väg och behöver hinna fånga luckan mellan långtradarna, då vill du inte bli överraskad av att framhjulen släpper på is/grus. När du kört lite för långt ut på den regnvåta gräsmattan är det skönt att veta att du bakaxeln kan få upp bilen igen. Båtrampen... Eller när du helt enkelt inte orkar skotta för tredje gången samma vecka, kör igenom snön istället.

Skulle nog vilja säga att AWD är ett val du bör göra om säkerhet är något som är viktigt för dig. Eller om du som jag är lat. :-)
Användarvisningsbild
av joel80
#1253641
Det där med säkerhet köper jag inte.. Jag har AWD nu och håller med om att det blir ett litet beroende.. Eller i allafall sug efter att ha det på nästa. Det är väldigt trevligt när man drar tungt och det är roligt att komma iväg först vid rödljusen. Men greppet på vägen, undanmanövrar och framför allt bromssträcka blir ju inte ett dugg bättre. Alla bilar jag vet har AWB... All wheel brake. ;)
Att köra ut framför långtradare kan bli farligt vilket som... Just don’t do it. :D

Har du inget behov av AWD köp det inte.. Det kostar onödigt och du riskerar att bli beroende. ;)
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1253644
Att säkerheten inte skulle spela någon roll mellan fwd och awd vid undanmanövers håller jag inte alls med om. Jag kör mycket Volvo på jobbet, både fwd och awd och det är en otrolig skillnad vid halt väglag när man ska göra en undanmanöver.

Nu är det kanske en något mer offensiv körning jag pratar om, men du har inte i närheten av samma möjlighet att gasa dig ur en situation med en fwd, som du har med awd.
Användarvisningsbild
av joel80
#1253645
Du menar att du ofta gasar dig igenom en undanmanöver?? Det normala är väl att bromsa eller koppla ur. Det är vad som sitter i ryggraden för mig om det händer något oväntat.

AWD-bilarna är t.o.m överrepresenterade i olycksstatistiken vid halka. Så statistiskt sett är det farligare med AWD.
De som kör med AWD kör generellt lite snabbare vid halt väglag vilket ibland straffar sig. Man märker ju faan inte ibland att det är halt när man gasar iväg... Först när man ska svänga eller bromsa känner man hur illa det är.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1253647
Det är helt rätt. Många glömmer att man inte har bättre grepp med awd än fwd när man ska bromsa. Detta är den stora anledningen till att awd är överrepresenterade. Man känner inte att det är halt förrän man ska bromsa och då är det för sent.

Ja, jag menar att man kan gasa sig igenom en undanmanöver, om det krävs att du ska väja. Om man bara ska bromsa, så spelar awd ingen roll.

Om du tex kör på en väg med halka och något dyker upp som du ska väja för, så vrider du på ratten. Om vägen är rak, så vill man antagligen svänga tillbaka ratten så du kommer på rätt spår igen. Med en fwd är risken, eller tom högst trolig att bilen understyr och fortsätter i fel riktning. Om man då gasar med en fwd så blir det hela värre och man fortsätter nästan garanterat i fel riktning. Därför får man lära sig att "koppla ur" när man tar körkort. (tror i alla fall att det fortfarande är så).

Sen stämmer inte det heller längre, för man ska aldrig bara "koppla ur", utan man ska bromsa samtidigt och styra i den riktning man vill. Detta för att man då talar om för bilen att man vill att den både ska sakta ner farten/stanna och i vilken riktning man vill att den ska köra. Resten räknar bilens dator ut. Men den räknar inte ut det den inte får information om.

Med en awd i samma situation vrider du tillbaka ratten åt rätt håll och gasar. Då får man bättre grepp på alla fyra hjulen och bilen fördelar kraften till alla fyra hjulen istället för två, vilket gör att den inte understyr och man lättare kommer på rätt spår igen. Risken att den överstyr finns dock, men om man bara styr i den riktning man vill samtidigt som man gasar, så sköter bilens dator den biten i de flesta fall.

Så menar jag.. 😀


Sen har jag för mig att åtminstone Volvo även har ett gyro som känner av bilens lutning åt olika håll och på något sätt känner av de olika hjulens tryck mot marken, så teoretiskt räcker det med att endast ett hjul nuddar marken för att bilen ska kunna hjälpa till i situationen. Detta sista är jag osäker på hur den tekniken fungerar, men det är det jag fått lära mig.
av Nystrom7
#1253651
Har aldrig haft en AWD förrän nuvarande bil men jag är fantastiskt nöjd med det och nu vill jag nog inte vara utan. Bra framkomlighet och det känns som det är betydligt bättre väghållning i AWD bilarna, när man tex gasar ut ur rondeller så kränger det inte utan det känns nästan som att den sätter sig bra i bakändan.

Det är inte ett kass hjullager? Da pleier […]

Vi som beställt nya XC60

Skit också :-) Du hinner väl änd[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag &au[…]

Bakfjädrar.

Jag har bytt bakfjädrar på min XC70 med[…]